نارسایی حاد کبد

نارسایی حاد کبد

فهرست مطالب

کبد عضو مهمی است که نقش بسزایی در متابولیسم و ​​سم زدایی از سموم بدن دارد. نارسایی حاد کبد می تواند تهدید کننده زندگی باشد . بنابراین مهم است که افراد مبتلا حتی اگر به چیزی مشکوک هستند به دنبال تشخیص بیماری کبد چرب باشند. علائمی مانند یرقان، پرش چشم و مشکل در تمرکز باید جدی گرفته شود. سپس باید فوراً با پزشک مشورت شود.

کبد عضو مرکزی متابولیک در انسان است و وزن آن حدود 1.5 کیلوگرم است. هر روز 1.5 لیتر صفرا تولید می کند، در تولید پروتئین، تعادل هورمونی و سیستم ایمنی نقش دارد . مواد مغذی دریافت شده توسط کبد تبدیل شده و مورد استفاده قرار می گیرند. این در مورد الکل و دارو نیز صدق می کند. در نارسایی کبد، کبد دیگر قادر به عملکرد صحیح نیست.

در واقع سلول های اندام تحت تأثیر تأثیرات مختلف آسیب می بینند. در موارد حاد، نارسایی کبد بدون سابقه طولانی بیماری قبلی رخ می دهد.

 

علائم معمول نارسایی حاد کبدی:

زردی پوست

خستگی

مشکل در تمرکز

انقباض چشم

کبودی

نارسایی کبدی اغلب به صورت خارجی قابل تشخیص است. قسمت سفید چشم و غشاهای مخاطی در افراد مبتلا زرد می شود. . علائم دیگر را می توان در وضعیت روانی بیماران یافت. خستگی، مشکل در تمرکز، و همچنین پریدن پلک ها اغلب رخ می دهد.

بافت سریعتر پاره می شود و در نتیجه خونریزی خفیفی در زیر پوست ایجاد می شود. اساس این مشکل اختلال انعقادی است. نارسایی کبد یک بیماری جدی است که می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

 

تشخیص نارسایی حاد کبد

در تشخیص نارسایی حاد کبد ، زمانی تشخیص سخت میشود که که هیچ بیماری قبلی شناخته شده ای که می تواند منجر به نارسایی کبدی شود وجود نداشته باشد،پزشک ابتدا اگر مشکوک به نارسایی حاد کبدی باشد، کبد را لمس می کنند تا بزرگ شدن آن را بررسی نماید . سپس آزمایش آزمایشگاهی خون به تشخیص بیماری کمک می کند. علاوه بر تشخیص، باید علت آن نیز مشخص شود. برای این منظور نمونه بافتی از کبد گرفته می شود.

جهت آزمایش کبد چرب در منزل اینجا کلیک کنید

 

عوارض نارسایی حاد کبد

نارسایی حاد کبد همیشه یک بیماری جدی است. اختلال عملکرد کبد منجر به عوارض مختلفی می شود. کبد مسئول تولید فاکتورهای انعقادی است. در مورد نارسایی حاد کبد، اگر این وظیفه را به اندازه کافی یا اصلا انجام ندهد. حتی کوچکترین بریدگی ها می تواند خطر بزرگی برای بیمار در این شرایط ایجاد کند، زیرا خون بدون فاکتورهای لخته شدن بسیار رقیق است. یکی از عوارض خونریزی غیر قابل کنترل است. از آنجایی که کبد برای متابولیسم نیز بسیار مهم است،

در صورت از کار افتادن این اندام، عدم تعادل متابولیک گسترده ممکن است رخ دهد. در مرحله پیشرفته نارسایی کبد، بسیاری از بیماران دچار فشار خون بسیار پایین می شوند.

 

یک عارضه بسیار جدی آنسفالوپاتی کبدی است. آنسفالوپاتی کبدی از دست دادن عملکرد سیستم عصبی مرکزی ناشی از اختلال کبدی است. می تواند منجر به ادم مغزی شود. این تجمع آب در مغز می تواند منجر به آسیب دائمی یا حتی مرگ مغزی شود. اگر بیمار نتواند به موقع درمان شود، ممکن است به اصطلاح به کمای کبدی بیفتد.

 

سایر عوارض ممکن است از درمان این عارضه ایجاد شود. در صورت امکان، درمان نارسایی حاد کبد باید از طریق استراحت دادن به کبد باشد. پیوند اعضا منجر به بسیاری از عوارض دیگر مانند فشار خون بالا، نارسایی کلیوی، واکنش های پس زدن، شوک های گردش خون یا تومورها می شود.

 

جلوگیری از نارسایی حاد کبد

نارسایی حاد کبد با اقدامات خاصی قابل پیشگیری است. بنابراین شما باید به حفاظت از طریق واکسیناسیون  (به ویژه هپاتیت) توجه کنید. این امر به ویژه هنگام سفر به خارج از کشور صادق است. همچنین مهم است که از مصرف الکل اجتناب شود. قارچ هایی که خودتان جمع آوری کرده اید نیز نباید خورده شود چون ممکن است باعث مشکلات کبدی شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!