آزمایش کبد چرب در منزل

فرم زیر جهت درخواست آزمایش کبد چرب در منزل میباشد .آن را با دقت پر کنید متخصصین ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت

تاریخ تولد
حداکثر اندازه فایل: 512 MB.

کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری های بسیار شایع و خطرناک و آسیب زا می باشد که با وجود این که بسیار خطر ناک است اما کم علامت و گاها بدون علامت است . کبد چرب اگر دست کم گرفته شود سریعا پیشرفت میکند و آسیب جدی به بدن میرساند .با توجه به نداشتن علائم تنها راه تشخیص این بیماری انجام آزمایش کبد چرب است.

 

کبد چرب (که به آن استئاتوز هپاتیس نیز گفته می شود) یک بیماری شایع در کشورهای صنعتی است. اغلب برای مدت طولانی ناشناخته می ماند و هنوز هیچ دارویی برای درمان آن وجود ندارد. آنچه به عنوان کبد چرب غیر الکلی شناخته می شود می تواند در نتیجه رژیم غذایی ناسالم، عدم ورزش یا بیماری دیگری ایجاد شود. مصرف زیاد و منظم الکل اغلب منجر به کبد چرب الکلی می شود.

اگر بیش از 50 درصد از سلول های کبد تحت تأثیر رسوبات چربی قرار گیرند یا اگر محتوای چربی کبد از بیش از ده درصد وزن کل بیشتر شود، از کبد چرب صحبت می شود. اگر بیماری کبد چرب کنترل نشود – با ایجاد تغییر در سبک زندگی با یک رژیم غذایی سالم و بدون الکل، التهاب کبد، سیروز کبدی یا حتی سرطان کبد می تواند منجر شود.

 علاوه بر گروه های خطر اصلی، که شامل افراد وابسته به الکل یا بزرگسالان دارای اضافه وزن است، کودکان و نوجوانان به طور فزاینده ای بیمار می شوند. در اروپای غربی، حدود 20 تا 40 درصد از کل بزرگسالان به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. حدود دو درصد از هپاتیت کبد چرب رنج می برند.

علت چرب شدن کبد

یک کبد کارآمد برای کمک به هضم چربی در روده، صفرا تولید می کند، کربوهیدرات های اضافی را به چربی تبدیل می کند یا آنها را به عنوان گلیکوژن برای استفاده بعدی به عنوان انرژی ذخیره می کند. همچنین سموم، اجزای دارو و الکل را تجزیه می کند. 

با وجود این انبوه وظایف، ممکن است اطمینان بخش به نظر برسد که کبد ظرفیت بازسازی بالایی دارد، اما استرس شدید و طولانی مدت می تواند به سرعت منجر به اضافه بار شود. حتی به عنوان یک فرد سالم، باید همیشه این را در مورد رژیم غذایی، سبک زندگی و مصرف الکل در نظر داشته باشید. به طور خاص، ترکیب مصرف الکل و چاقی می تواند مسیر مستقیمی برای کبد چرب باشد.

خوشبختانه، در عرض های جغرافیایی خود ما این فرصت را داریم که در هر زمان و هر مکان از بین طیف متنوع و غنی از غذا انتخاب کنیم. مقاومت در برابر وسوسه غذاهای سرشار از قند و چربی اغلب دشوار است. 

با این حال، اگر به بدن انرژی زیادی داده شود که به دلیل ورزش کم نتواند از آن استفاده کند، انرژی اضافی نه تنها در زیر پوست، بلکه در کبد به صورت چربی تجمع می یابد. این کار علاوه بر عملکرد طبیعی، بر کبد نیز فشار وارد می کند. تحت شرایط خاص، دیگر نمی تواند وظایف خود را برای تجزیه سموم در بدن و حمایت از هضم غذا به طور کامل انجام دهد. رسوب چربی در ماهیچه ها و کبد نیز می تواند منجر به دیابت یا سندرم متابولیک شود.

علائم کبد چرب

در اکثر افراد مبتلا، کبد در مدت طولانی‌تری بدون اینکه متوجه شوند، چرب می‌شود. علاوه بر گروه های خطر آشکار مانند افراد وابسته به الکل یا افراد دارای اضافه وزن، افرادی که لاغر هستند یا فقط کمی اضافه وزن دارند نیز می توانند بیمار شوند. هنگامی که اندازه و سنگینی کبد افزایش می یابد، علائم بسیار نامشخصی می تواند رخ دهد:

احساس فشار در سمت راست بالای شکم
از دست دادن اشتها
خستگی
فرسودگی
گاز
نفخ
حالت تهوع

در مورد بیماری های ثانویه کبد چرب، ممکن است علائم بیشتری ظاهر شود، مانند

تغییرات پوست، خارش
عدم تعادل هورمونی
اختلال در لخته شدن خون، کبودی های مکرر، بهبود ضعیف زخم
تورم در سمت راست بالای شکم
زرد شدن سفیدی چشم
پوست زرد (ایکتروس)
بزرگ شدن طحال
با توجه به توانایی بالای کبد در بازسازی، می توان از سیر چشمگیر بیشتر بیماری جلوگیری کرد. با این حال، این نیاز به تغییر سبک زندگی دارد.

 

پیشگیری از کبد چرب

غیر از آزمایش کبد چرب که راهی برای تشخیص به موقع کبد چرب است بهترین پیشگیری در برابر انواع بیماری ها رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه – ترجیحاً در هوای تازه – است. توصیه می کنیم از مصرف الکل و مواد مخدر خود داری نمایید ، خواب کافی و منظم نیز تاثیر بسزایی در پیشگیری از مشکلات کبدی دارد . برای سلامت کبد کارهای زیر را انجام دهید:

اجتناب از مصرف گلوکز و فروکتوز (آبمیوه ها، شیرینی ها) و مصرف : سبزیجات، میوه ها، محصولات غلات کامل، حبوبات
اجتناب از مصرف اسیدهای چرب اشباع شده (کره، خامه، سوسیس و کالباس، پنیر، گوشت چرب، روغن نارگیل و چربی نارگیل) به جای آن: مصرف چربی های سالم و گیاهی مانند زیتون، آجیل، آووکادو، زیتون، کلزا و روغن بذر کتان
این سبک زندگی نه تنها از بیماری کبد چرب جلوگیری می کند، بلکه تأثیر مثبتی بر کل زندگی شما می گذارد: رژیم غذایی سالم، ورزش کافی و خواب از اقدامات پیشگیرانه برای هر بیماری جسمی و روانی محسوب می شود. تشخیص زودهنگام کبد چرب دشوار است زیرا علائم بسیار دیر و فقط به صورت غیر اختصاصی ظاهر می شوند.

درمان کبد چرب

در بسیاری از موارد، کبد چرب قابل درمان است. هر چه زودتر با آزمایش کبد چرب بیماری را تشخیص دادهو با آن قابله کنید و نتیجه گیری درستی برای سبک زندگی خود بگیرید، شانس داشتن کبد سالم بیشتر می شود.

آزمایش کبد چرب
کبد چرب

آزمایش کبد چرب

آزمایش کبد چرب به چند مدل مختلف امکان پذیر است مثلا در آزمايش خون كبد ژروتئين ها و آنزيم های کبد مورد بررسی قرار میگیرند . همچنین برای ناشتا بودن یا نبودن در آزمایش کبد چرب نیز باید توسط پزشک تشخیص داده شود . 

معمولا در این آزمایش ها از تست های تصویر برداری مثل سونوگرافی آزمایش ادرار و بیوپسی که به معنی نمونه برداری از کبد می باشد استفاده میشود .

 

انواع کبد چرب

کبد چرب به دودسته تقسیم میشود

1- کبد چرب الکلی 

2- کبد چرب غیر الکلی 

 

آزمایش کبد چرب در محل

با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطر بیشتر ابتلا در مراکز درمانی آزمایش کبد چرب در محل توسط تیم مجرب هایپر آزما انجام میگیرد . آزمایش کبد چرب در منزل شما با سرعت بالا در پاسخگویی جواب آزمایش همراه خواهد بود . برای دریافت مشاوره کافیست اطلاعات خود را در فرم بالا ثبت کرده تا کارشناسان هایپر آزما با شما تماس بگیرند و در اسرع وقت در محل شما خدمت رسانی نماییم.


صفحه اینستاگرام هایپر آزمایش hyperazmayesh