علائم سنگ کلیه و درمان آن

سنگ کلیه

فهرست مطالب

در این مقاله به سنگ کلیه و علائم سنگ کلیه و راه های درمان و پیشگیری آن و پرسش و پاسخ های متداول در این زمینه به صورت کامل میپردازیم.

زمان مطالعه : 6 دقیقه 

سنگ کلیه چیست

سنگ های کلیه رسوبات کوچک و جامدی هستند که در لگن کلیه ایجاد می شوند. هنگامی که آنها به حالب مهاجرت می کنند، به آنها سنگ حالب می گویند. سنگ های کلیه و حالب گاهی اوقات به عنوان سنگ های ادراری نیز شناخته می شوند.

 

بسیاری از سنگ ها به قدری کوچک هستند که حتی بدون درمان، ظرف چند روز یا چند هفته به مثانه می روند و سپس از طریق ادرار دفع می شوند. در مورد سنگ های کوچک، اغلب مصرف مسکن برای مدتی، نوشیدن آب زیاد، حرکت در اطراف و صبر کافی است. برای سنگ‌های با اندازه متوسط، داروهایی که عضلات را شل می‌کنند می‌توانند به دفع آن‌ها کمک کنند.

 

سنگ های بزرگتر می توانند در خروجی لگن کلیه قرار گیرند یا به آرامی در حالب حرکت کنند و باعث درد شدید و سایر ناراحتی ها شوند. این سنگ ها معمولاً باید با امواج صوتی شکسته شوند یا با یک عمل جراحی جزئی برداشته شوند. اینکه کدام درمان مناسب است بستگی به اندازه، نوع و محل سنگ ها در کلیه یا مجاری ادراری دارد.

 

بسیاری از افراد به طور مکرر با سنگ کلیه یا حالب سر و کار دارند. برای جلوگیری از این امر، مهم است که به دنبال علت تشکیل سنگ باشید.

 

علائم سنگ کلیه

بسیاری از افراد سنگ کلیه دارند که هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و اغلب فقط به صورت تصادفی کشف می شوند. گاهی اوقات مبتلایان متوجه کشش جزئی در ناحیه کلیه می شوند بدون اینکه آن را با سنگ مرتبط کنند.

 

تنها زمانی قابل توجه می شود که سنگ لگن کلیه را مسدود کند یا از طریق حالب حرکت کند: علامت اصلی درد است که از ناراحتی خفیف تا درد شدید گرفتگی متغیر است. بسته به اینکه سنگ در کدام قسمت حالب قرار دارد، درد می تواند در قسمت تحتانی شکم، معده یا پشت باشد.

 

دو حالب دارای انقباضات طبیعی هستند – به عنوان مثال جایی که به مثانه باز می شوند. اگر سنگ کلیه از طریق چنین انقباضی مهاجرت کند، درد بسیار شدید است. معمولی درد ناگهانی و حمله ای و شدید در پهلو است که می تواند به پایین شکم تابیده شود. آنها همچنین به عنوان قولنج کلیوی شناخته می شوند. درد به صورت امواج افزایش و کاهش می یابد، گاهی اوقات با حالت تهوع و استفراغ همراه است. به طور معمول، افراد برای یافتن موقعیت بدنی که درد را تسکین می دهد، دست و پا می زنند. کولیک کلیه می تواند بین 20 تا 60 دقیقه طول بکشد.

 

سایر علائم احتمالی سنگ در حالب شامل وجود خون در ادرار، ادرار دردناک و میل مکرر یا افزایش یافته برای ادرار کردن است. گاهی اوقات درد می تواند به اندام تناسلی نیز سرایت کند.

 

سنگ های کوچک ادراری لزوماً علائمی ایجاد نمی کنند. گاهی اوقات تا زمانی که از طریق ادرار دفع نشوند متوجه آنها نمی شوند. برخی از سنگ ها تنها به صورت تصادفی زمانی که عکس برداری با اشعه ایکس یا سونوگرافی شکم انجام می شود، کشف می شوند.

 

علت سنگ کلیه

سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که مواد خاصی در ادرار کریستال ایجاد کنند. اینها اغلب نمک های حاوی کلسیم هستند، اما می توانند اسید اوریک و سایر مواد معدنی نیز باشند:

 

80 درصد افراد مبتلا به سنگ کلیه دارای سنگ های کلسیمی هستند.

سنگ های اسید اوریک 5 تا 10 درصد و

10% سنگ از ماده معدنی استروویت.

سنگ های متشکل از مواد دیگر نادر هستند.

 

به طور معمول، این مواد در ادرار حل می شوند. در برخی بیماری ها، ممکن است غلظت آنها در ادرار افزایش یابد و کریستال ها تشکیل شود: مثلاً اگر غدد پاراتیروئید بیش از حد فعال باشند، سطح کلسیم در ادرار و در مورد نقرس، سطح اسید اوریک افزایش می یابد. به ندرت مقدار اضافی از نظر ژنتیکی تعیین می شود، برای مثال در مورد سنگ های اسید آمینه سیستین.

 

رژیم غذایی نیز می تواند نقش داشته باشد: به عنوان مثال، برخی از غذاها مانند ریواس سرشار از اسید اگزالیک هستند. کله پاچه می تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد. این می تواند تشکیل سنگ را تشویق کند. علاوه بر این، در صورت کم نوشیدن، غلظت مواد سنگ ساز در ادرار افزایش می یابد.

 

دلیل دیگر می تواند این باشد که مواد بسیار کمی در ادرار وجود دارد که به طور معمول از تشکیل سنگ محافظت می کند. این شامل به اصطلاح سیترات است. به عنوان مثال، کمبود سیترات می تواند ناشی از اسهال مزمن باشد.

 

علاوه بر نسبت اجزای ادرار تشکیل دهنده و بازدارنده سنگ، درجه اسیدیته ادرار نیز نقش دارد: اکثر انواع سنگ زمانی تشکیل می شوند که ادرار بیش از حد اسیدی باشد. با این حال، زمانی که ادرار اسیدی را از دست می دهد و قلیایی می شود – به عنوان مثال به دلیل عفونت دستگاه ادراری – ممکن است سنگ نیز تشکیل شود.

 

برخی از داروها همچنین می توانند باعث ایجاد سنگ کلیه شوند – به عنوان مثال به این دلیل که خود در ادرار کریستال ایجاد می کنند یا ترکیب ادرار را تغییر می دهند.

 

برخی از افراد به دلیل ویژگی های آناتومیک کلیه ها، مانند کیست کلیه یا کلیه نعل اسبی، در معرض خطر بیشتری هستند. یکی از کلیه نعل اسبی صحبت می کند که دو کلیه در انتهای پایینی با هم رشد کرده باشند.

 

سنگ کلیه در مردان

سنگ کلیه شایع است: در دنیا ، 1 تا 2 درصد از جمعیت هر سال بیمار می شوند. بر اساس برآوردهای ایالات متحده، حداقل 10 درصد از مردم در مقطعی از زندگی خود به سنگ کلیه مبتلا می شوند. سنگ کلیه در مردان بیشتر از زنان شیوع پیدا میکند .سنگ کلیه ممکن است در هر سنی از جمله کودکان ایجاد شود. اغلب در افراد بین 40 تا 60 سال ایجاد می شود.

 

طول درمان سنگ کلیه

بیشتر سنگ های کوچکتر از 5 میلی متر به خودی خود به مثانه می روند و سپس از طریق ادرار دفع می شوند.

نیمی از سنگ های بین 5 تا 10 میلی متر نیز خود به خود از بین می روند.

سنگ هایی با قطر بیش از 10 میلی متر معمولاً باید درمان شوند.

مدت زمانی که طول می کشد تا سنگ جدا شود بسیار متفاوت است. سنگ های کوچک اغلب پس از یک یا دو هفته از طریق ادرار دفع می شوند. اگر سنگی در عرض چهار هفته خود به خود از بین نرود، معمولاً درمان می شود.

 

تا 50 نفر از 100 نفری که برای سنگ کلیه تحت درمان قرار می‌گیرند، در عرض پنج سال دچار سنگ دوم می‌شوند و برخی نیز بیشتر دچار آن می‌شوند. بنابراین پیشگیری نقش مهمی دارد.

 

عواقب سنگ کلیه

اگر سنگ کلیه درمان نشود، می تواند حالب را تنگ یا مسدود کند. این امر عفونت را تشویق می کند، ادرار می تواند جمع شود و بر کلیه ها فشار وارد کند. با این حال، این نادر است، زیرا بیشتر سنگ ها قبل از ایجاد عوارض درمان می شوند. علائم عفونت دستگاه ادراری فوقانی شامل تب، لرز، درد پهلو و کمر و حالت تهوع یا استفراغ است.

 

تشخیص سنگ کلیه

علائم معمولی سنگ های ادراری می تواند سرنخ هایی را برای تشخیص فراهم کند. با این حال، آنها همیشه برای تعیین علت علائم با قطعیت کافی نیستند. اکثر سنگ های کلیه و ادراری را می توان با معاینه اولتراسوند تشخیص داد. توموگرافی کامپیوتری (CT) گاهی اوقات در صورت نامشخص بودن نتایج انجام می شود.

 

عکس برداری با اشعه ایکس از کلیه ها، حالب ها و مثانه دقت کمتری دارد، زیرا برخی از سنگ ها در اشعه ایکس قابل مشاهده نیستند: در حالی که سنگ های کلسیمی به راحتی قابل مشاهده هستند، سنگ های استروویت کمتر قابل مشاهده هستند و سنگ های اسید اوریک در آنها قابل مشاهده نیستند. همه. با این حال، اشعه ایکس می تواند برای بررسی موفقیت آمیز بودن درمان سنگ های کلسیمی مفید باشد.

 

معاینه خون و ادرار نیز مهم است. این آزمایش‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد علل احتمالی مانند عفونت یا افزایش سطح کلسیم یا اسید اوریک ارائه دهند.

 

برخی از سنگ ها به طور تصادفی کشف می شوند، به عنوان مثال در طول معاینه با اشعه ایکس یا سونوگرافی شکم.

 

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

اگر سنگ ها بدون انجام کاری در مورد علت آن درمان شوند، بسیاری از افراد دوباره دچار آن خواهند شد. اینکه کدام نوع پیشگیری منطقی است به ترکیب سنگ کلیه و علت آنها بستگی دارد. بنابراین مهم است که هنگام ادرار کردن مراقب سنگ های ادراری باشید و آنها را بگیرید، مثلاً با ادرار کردن از طریق صافی یا صافی. پس از برداشتن سنگ ها با جراحی، سپس در آزمایشگاه آنالیز می شوند.

برای جلوگیری از سنگ کلیه بیشتر، متخصصان نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی – بیش از 1.5 لیتر در روز توصیه می کنند. می توانید با پزشک خود درمورد مقدار نوشیدنی صحبت کنید.

بسته به علت، ممکن است تنظیم رژیم غذایی خود نیز منطقی باشد – برای مثال با گوشت یا نمک کمتر. داروهایی که بر pH ادرار تأثیر می‌گذارند یا سطح کلسیم یا اسید اوریک در ادرار را کاهش می‌دهند نیز ممکن است یک گزینه باشند. اینکه کدام اقدامات پیشگیرانه معقول است به خطر شخصی سنگ کلیه بیشتر بستگی دارد.

 

درمان سنگ کلیه

در مورد سنگ های کلیه کوچکتر که هیچ علامتی ایجاد نمی کنند، کافی است صبر کنید تا خود به خود با ادرار دفع شوند. از اندازه و محل سنگ می توان برای ارزیابی اینکه آیا به خودی خود جدا می شود یا خیر، استفاده کرد.

 

درد ناشی از سنگ کلیه یا حالب را می توان با مسکن هایی مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن، پاراستامول یا متامیزول تسکین داد. اگر درد بسیار شدید باشد، می توان از داروهای قوی تر (افیون ها) نیز استفاده کرد.

 

در مورد سنگ های حالب بین 5 تا 10 میلی متر، داروهای خاصی برای آرام سازی عضلانی (مسدود کننده های آلفا) می توانند از بین بروند. سنگ های بزرگتر معمولاً باید برداشته شوند. بسته به محل و اندازه آنها، آنها با امواج اولتراسونیک شکسته می شوند، آندوسکوپی یا با یک عمل جزئی برداشته می شوند.

نکات مهم در مورد سنگ کلیه

هر کسی که تا به حال سنگ کلیه داشته است باید انتظار داشته باشد که سنگ دوباره تشکیل شود. برای جلوگیری از این امر، معمولا نوشیدن زیاد و تغییر رژیم غذایی کافی است. برای افرادی که هنوز به دفعات دچار سنگ کلیه می شوند، داروهایی برای پیشگیری از آنها وجود دارد.

 

حدود 30 تا 50 از هر 100 نفری که سنگ کلیه داشته اند می توانند در عرض پنج سال منتظر سنگ دوم باشند. از هر 100 نفر حدود 10 نفر بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. برای بسیاری از افراد مبتلا، این سوال مطرح می شود که چگونه می توانند از سنگ های جدید جلوگیری کنند.

 

از آنجایی که سنگ کلیه می تواند دلایل زیادی داشته باشد، ابتدا باید از ترکیب شیمیایی سنگ ها اطلاع داشت. مقادیر مشخصی از خون و ادرار نیز سرنخ هایی برای علل ایجاد می کند. حدود 80 درصد از سنگ های کلیه را سنگ های کلسیمی تشکیل می دهند. سنگ های اسید اوریک مسئول حدود 5 تا 10 درصد از کل سنگ های کلیه هستند. سنگ های باقی مانده از استروویت، سیستین یا سایر مواد کمیاب تر ساخته شده اند.

 

برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه، معمولا نوشیدن کافی و در صورت لزوم تنظیم رژیم غذایی کافی است. برای افرادی که در معرض خطر بالای سنگ کلیه هستند، دارو برای محافظت در برابر سنگ های بیشتر می تواند مفید باشد.

 

آیا نوشیدن آب به دفع سنگ کلیه کمک می کند؟

سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که نمک های کلسیم یا اسید اوریک موجود در ادرار دیگر قادر به حل شدن نباشند. اگر غلظت آنها خیلی زیاد باشد این اتفاق می افتد. نمک ها سپس کریستال هایی را تشکیل می دهند که تبدیل به سنگ می شوند. زمانی که ادرار تا حد امکان رقیق شده باشد، این خطر کمتر است.

 

یک مطالعه شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد در صورت مصرف بیش از حد معمول، خطر ابتلا به سنگ کلیه دوم را می‌توان کاهش داد: شرکت‌کنندگان در مطالعه به قدری نوشیدنی می‌نوشیدند که حدود 2.5 لیتر ادرار در روز دفع می‌کردند. در طی پنج سال مشخص شد:

 

27 نفر از هر 100 نفری که به همان میزان نوشیدنی مصرف کردند، سنگ کلیه دوم داشتند.

از هر 100 نفری که مایعات بیشتری مصرف کردند، 12 نفر دچار سنگ کلیه دوم شدند.

افزایش مقدار نوشیدنی توانست 15 نفر از 100 نفر را از سنگ کلیه دیگر نجات دهد. شرکت کنندگان در مطالعه به خوبی با این واقعیت کنار آمدند که بیش از قبل مشروب می‌نوشیدند.

از نوشیدنی های گازدار خودداری کنید

 

بسیاری از نوشابه های گازدار مانند کولا حاوی اسید فسفریک (افزودنی غذایی E338) هستند. ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه شود. تا کنون تنها یک مطالعه معنادار در مورد این سوال وجود داشته است که آیا ننوشیدن نوشابه خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد یا خیر. در آن، 500 مرد خوب تشویق شدند تا کمتر نوشابه بنوشند. آنها به طور متوسط ​​مصرف خود را به کمتر از 100 میلی لیتر در روز کاهش دادند – این کمتر از نصف لیوان است. در مقایسه با گروهی از مردان که عادات نوشیدنی خود را تغییر ندادند، خطر ابتلا به سنگ کلیه در آنها کاهش یافت. در طول سه سال:

 

از هر 100 مردی که به اندازه قبل نوشابه می‌نوشیدند، 41 نفر دیگر سنگ کلیه داشتند.

از هر 100 مردی که کمتر نوشابه مصرف می کردند، 34 نفر دیگر سنگ کلیه داشتند.

این بدان معناست که از هر 100 مرد، 7 مرد می توانند در صورت مصرف کمتر نوشابه، از ابتلای مجدد به این بیماری محافظت کنند. برخی از مردان شرکت خود را در مطالعه پیش از موعد پایان دادند – احتمالاً به این دلیل که انتقال را دشوار می دانستند.

 

درمان سنگ کلیه اگزالات کلسیم

سنگ های کلسیمی اغلب از کلسیم و اگزالات (اگزالات کلسیم) تشکیل شده اند. هر دو ماده در بسیاری از غذاها وجود دارند. پرهیز از غذاهای حاوی اگزالات مانند ریواس، جعفری، گردو، اسفناج یا شکلات مفید است. اجتناب از غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر یا ماست ایده خوبی نیست. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی کم کلسیم احتمال بیشتری برای ایجاد سنگ کلیه دارد: اگر کلسیم کمی در غذا وجود داشته باشد، اگزالات بیشتری وارد ادرار می شود.

 

وقتی کلسیم به عنوان مکمل غذایی مصرف شود، وضعیت متفاوت است. مطالعات نشان می دهد که این امر باعث ایجاد سنگ کلیه می شود – حداقل در زنانی که در دوران یائسگی هستند.

تغییرات گسترده در رژیم غذایی ممکن است کمک کند

قوی ترین مطالعه تا به امروز در مورد رژیم غذایی و سنگ کلیه شامل مردانی بود که خونشان سرشار از کلسیم بود. به عنوان بخشی از یک تغییر رژیم غذایی جامع، آنها تشویق شدند

 

نوشیدن مایعات زیاد

اجتناب از غذاهای غنی از اگزالات مانند گردو، اسفناج و شکلات

پروتئین حیوانی کمی مانند گوشت و تخم مرغ مصرف کنید

کم نمک بخورید و

خوردن کلسیم کافی، اما نه زیاد، مانند شیر، پنیر یا ماست (حدود 1000 تا 1200 میلی گرم در روز).

مردان گروه مقایسه فقط باید زیاد بنوشند و از رژیم غذایی کم اگزالات و کلسیم استفاده کنند.

 

نتایج این مطالعه نشان داد که تغییر جامع در رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد:

 

بدون تغییر در رژیم غذایی، 38 مرد از هر 100 مرد در طی پنج سال دچار سنگ کلیه دیگر شدند.

با تغییر در رژیم غذایی، 20 مرد از هر 100 مرد در عرض پنج سال دچار سنگ کلیه دیگر شدند.

تغییر رژیم غذایی به 18 مرد از 100 مرد کمک کرد تا از سنگ کلیه دیگر جلوگیری کنند.

 

رژیم غذایی سرشار از فیبر نیز گاهی توصیه می شود. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثر پیشگیرانه وجود ندارد.

 

چه زمانی از داروها برای پیشگیری از سنگ کلیه استفاده می شود؟

در صورت وجود خطر بالای سنگ کلیه، داروهای پیشگیرانه یک گزینه هستند. نمونه هایی از ریسک بالا عبارتند از:

 

اگر سنگ کلیه در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر شود.

با استعداد خانوادگی برای سنگ کلیه.

در برخی از بیماری های کلیه، دستگاه ادراری یا دستگاه گوارش.

با غده پاراتیروئید بیش فعال

اگر سنگ ها در اثر عفونت مجاری ادراری ایجاد شده باشند.

با سنگ های اسید اوریک

در سنگ های سیستین (ناشی از یک اختلال متابولیک ارثی نادر).

داروهای مورد استفاده برای پیشگیری از سنگ کلیه به نوع سنگ بستگی دارد:

 

سیترات: با کلسیم محلول در ادرار ترکیب می شود و از تشکیل کریستال های کلسیم جلوگیری می کند. سیترات به صورت قرص جوشان، کپسول و پودر در بازار موجود است. برای جلوگیری از کلسیم، اسید اوریک و سنگ های سیستین استفاده می شود.

دیورتیک های تیازیدی: این داروها باعث می شوند که کلسیم کمتری از خون به ادرار وارد شود. آنها متعلق به دیورتیک ها هستند و از سنگ های کلسیمی جلوگیری می کنند.

آلوپورینول: این ماده فعال از تجزیه پورین ها به اسید اوریک جلوگیری می کند و در نتیجه سطح اسید اوریک در ادرار را کاهش می دهد. آلوپورینول در درجه اول برای جلوگیری از سنگ اسید اوریک استفاده می شود.

سایر داروها: داروهایی که ادرار را اسیدی تر می کنند (ال-متیونین) برای جلوگیری از سنگ های ناشی از عفونت های دستگاه ادراری استفاده می شود.

مکمل های غذایی حاوی منیزیم باعث افزایش محتوای منیزیم در ادرار می شود. در آنجا، منیزیم به اگزالات متصل می شود و گفته می شود که از تشکیل سنگ های اگزالات کلسیمی جلوگیری می کند.

با کمک آزمایش خون و ادرار و همچنین تجزیه و تحلیل سنگ کلیه، پزشکان می توانند ارزیابی کنند که کدام داروها مفید هستند.

 

داروهای پیشگیری از سنگ کلیه به طور مداوم و روزانه مصرف می شوند. آنها معمولاً تنها پس از داشتن حداقل دو سنگ کلیه مورد توجه قرار می گیرند.

 

گرداوری توسط تیم تحقیق توسعه هایپر آزما جهت تست کرونا در منزل میتوانید با ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!