علائم سرخک + درمان خانگی سرخک

فهرست مطالب

سرخک توسط یک ویروس ایجاد می شود. این ویروس بسیار مسری است و از طریق هوا، سرفه و عطسه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. به عنوان مثال، یک کودک می تواند توسط یک همکلاسی به سرخک مبتلا شود. یا با عبور از کنار شخصی که در سوپرمارکت آلوده است، آلوده می شوید.

اگر سرخک نداشته اید یا در برابر سرخک واکسینه نشده اید،  امکان ابتلا به سرخک در شما وجود دارد در موارد بسیار نادر، فردی که واکسینه شده است همچنان سرخک می گیرد.که  معمولا کمتر بیمار می شوید و زود تر بهبود پیدا خواهید کرد . کودکان در 14 ماهگی و در سن 9 سالگی 2 واکسن سرخک دریافت می کنند.

 

علائم سرخک

اگر به ویروس سرخک مبتلا شوید، تقریباً همیشه بعد از 1 تا 2 هفته بیمار می شوید. از علائم سرخک این است که اغلب این بیماری با سرماخوردگی و تب شروع می شود. سپس شما دچار راش می شوید،( لکه های قرمز شناخته شده روی صورت و بدن). معمولاً احساس بیماری می کنید و ممکن است تب شدید داشته باشید.

درمان سرخک

هیچ درمانی برای سرخک وجود ندارد. اگر سرخک دارید، بدن باید خودش ویروس را پاک کند. اکثر بیماران پس از یک هفته تا 10 روز خود به خود بهبود می یابند. اگر بیشتر بیمار شوید، برای مثال اگر به ذات الریه یا عفونت دیگری مبتلا شوید، پزشک می تواند آنتی بیوتیک تجویز کند یا باید در بیمارستان بستری شوید.

 

درمان خانگی سرخک

با این که درمانی برای سرخک وجود ندارد اما این درمان های خانگی سرخک میتواند شما را در روند بهبود کمک کند .

توصیه میشود از موارد زیر جهت بهبود این بیماری استفاده نمایید :

  • آب نارگیل (سرشار از مواد مغذی برای دفع ویروس)
  • آب آناناس
  • آب پرتغال
  • آب لیمو
  • دمنوش بابونه
  • چای زعفران
  • چای زنجبیل
  • تخم بادمجان
  • مریم گلی
  • دمنوش نعنا
  • دمنوش ریحان
  • شیرین بیان

عوارض سرخک

سرخک معمولاً پس از 7 تا 10 روز بدون مشکل دیگر از بین می رود. اما گاهی اوقات عوارض ایجاد می شود. در موارد بسیار نادر، سرخک باعث التهاب مغز می شود که به طور متوسط ​​7 سال پس از شیوع سرخک شروع می شود و کشنده است.

ویروس سرخک یک اثر نامطلوب دیگر نیز دارد:

این ویروس به طور موقت سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند و شما را مستعد ابتلا به سایر بیماری های عفونی جدی مانند ذات الریه می کند. این عوارض می تواند باعث معلولیت و یا حتی مرگ کودکان شود. احتمال مرگ در بیماران مبتلا به سرخک در ایران کمتر از 1 در 10000 مورد است.

چه کسانی سرخک می گیرند؟

اکثر کودکان در ایران علیه سرخک واکسینه شده اند و بنابراین دیگر نمی توانند سرخک بگیرند. اگر یک بار به سرخک مبتلا شده اید، دیگر نمی توانید به آن مبتلا شوید. شیوع سرخک گهگاه رخ می دهد، به ویژه در جوامعی که واکسیناسیون کمی وجود دارد یا اصلا وجود ندارد.

نوزادان مادران مبتلا به سرخک در حین بارداری در معرض خطر و عوارض جدی و مرگ و میر هستند. نوزادان مادران واکسینه نشده محافظت نشده هستند. نوزادان مادران واکسینه شده دارای آنتی بادی محافظ تا 3 تا 4 ماهگی هستند.

سرخک در دوران همه گیری کرونا

در سال 2020، افراد مبتلا به سرخک بسیار کم بودند این میتواند به علت رعایت پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از ویروس کرونا باشد . همچنان اگر نیازمند تست کرونا در منزل هستید میتوانید با ما تماس بگیرید .

زمان واکسن سرخک

واکسن سرخک در واکسن MMR (اوریون، سرخک، سرخجه) گنجانده شده است که در برابر اوریون و سرخجه نیز محافظت می کند. این واکسن از ویروس های ضعیف سرخک تشکیل شده است. شما از این ویروس های ضعیف به سرخک مبتلا نمی شوید، اما دفاع خود را در برابر این بیماری تقویت می کنید.

این واکسن از 12 ماهگی تزریق می شود زیرا فقط در آن زمان به درستی عمل می کند. قبل از آن زمان، کودکان هنوز آنتی بادی از مادر خود دارند. این آنتی بادی ها به آرامی ناپدید می شوند و تا سن 12 ماهگی کاملاً ناپدید می شوند. کودکان واکسینه نشده می توانند قبل از واکسینه شدن به سرخک مبتلا شوند.

از آنجا که تقریباً همه کودکان در ایران واکسینه میشوند، ویروس نمی تواند در اینجا پخش شود. در نتیجه، خطر سرخک در کودکان خردسال که هنوز واکسینه نشده اند، در ایران بسیار کم است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!