کنسر رکتوم یا سرطان راست روده چیست ؟

سرطان راست روده کنسر رکتوم

فهرست مطالب

سرطان راست روده یا کنسر رکتوم یکی از شایع ترین بیماری ها در بین مرد ها می باشد . ناحیه راست روده از قسمت انتهای روده ی بزرگ شروع میشود و تا مجرای منتهی به مقعد ادامه دارد که در سرطان راست روده یا سرطان رکتوم این ناحیه درگیر میگردد .

باید در نظر داشت که این سرطان با سرطان روده بزرگ تفاوت دارد با اینکه شبیه به نظر می آیند اما از نظر شیوه  درمانی کاملا متفاوت هستند. زیرا راست روده در محلی از بدن قرار گرفته که به سختی میتوان آن را با عمل جراحی خارج ساخت و این کار را برای پزشک جراح سخت می نماید .

اما باید در نظر داشت که این بیماری به علت شیوع زیاد ، راه های درمان بسیاری هم دارد که این باعث میشود که اغلب بیماران مبتلا به سرطان راست روده بهبودی کامل پیدا نمایند و همینطور به لطف پیشرفت علم پزشکی جای نگرانی در زمینه درمان سرطان رکتوم وجود ندارد و این بیماری درمان میشود.

 

علائم سرطان راست روده

علائم سرطان راست روده در افراد متفاوت است که به برخی از مهم ترین آن ها میپردازیم .

1- مشاهده خون در مدفوع و یا عوض شدن رنگ آن به رنگ قهوه ای تیره و یا قرمز روشن

2- باریک شدن مدفوع

3- احساس درد در ناحیه شکم

4- احساس سوزش در ناحیه مقعد

5- کاهش وزن بدون علت

6-به هم ریختگی وضع گوارش و روده مثل ابتلا به اسهال یا یبوست

باید در نظر داشت که با مشاهده این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

علت سرطان راست روده

علت سرطان راست روده دقیقا مشخص نیست اما زمانی اتفاق میفتد که تغییراتی در سلول های سالم DNA این ناحیه ایجاد شود و باعث شود که سلول ها دچار رشد غیر قابل کنترل شده و سایر سلول های بدن را درگیر کند .
بیشترین عامل موثر در این بیماری وراثت است و به صورت ارثی شخص دچار سرطان راست روده میشود اما عواملی مانند تغذیه آب و هوای محل زندگی ورزش کردن یا نکردن شخص نیز در به وجود آمدن آن دخیل است البته این موارد در تمامی سرطان ها صدق میکند .

جهت تشخیص سرطان راست روده اینجا کلیک کنید

تشخیص سرطان راست روده

برای تشخیص سرطان راست روده آزمایشاتی در نظر گرفته میشود که میتوان این بیماری را تشخیص داد . بعد از مرحله تشخیص درمان را آغاز نمود به صورت معمول دو روش تشخیصی وجود دارد که در ابتدا انجام میشود

روش اول :

کولونوسکوپی رکتوم

در روش کولونوسکوپی رکتوم یک لوله منعطف را که مجهز به دوربین است برای بررسی راست روده به داخل بدن میفرستند و از طریق مشاهدات و تصویر برداری از وضعیت داخلی این ناحیه میتوانند احتمال ابتلا به سرطان را تشخیص دهند .

روش دوم

بیوپسی رکتوم 

در روش بیوپسی رکتوم ابتدا در صورت مشاهده مورد مشکوک به عنوان تومور قسمتی از بافت مورد یافت شده را جدا میکنند و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار میدهند تا متوجه شوند که آیا زائده یافت شده سلول سرطانی است یا خیر ؟ آیا تهاجمی است و با توجه به موارد به دست آمده نوع و شیوه در مان را مشخص مینمایند

 

درمان سرطان راست روده

در درمان سرطان راست روده از روش ترکیبی برای درمان این بیماری استفاده میشود که شامل روش هایی نظیر شیمی درمانی و پرتو درمانی و عمل جراحی می باشد

به این شکل که ابتدا از طریق شیمی درمانی و پرتو درمانی رشد سلول سرطانی را متوقف مینمایند و حتی آن را کوچک میکنند تا بعدا بتوان عمل جراحی راحت تری را انجام دهند و سلول یا تومور سرطانی را خارج نمایند .

به این روش ترکیبی شیمی درمانی و پرتو درمانی کمورادیوتراپی نیز گفته میشود که در اغلب افراد مبتلا به این سرطان این نوع درمان صورت میگیرد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!