کاهش اسید معده

کاهش اسید معده

فهرست مطالب

افزایش تولید اسید معده اغلب باعث ایجاد شکایات یا بیماری های مختلفی در افراد مبتلا می شود. برای کاهش اسید معده می توان از داروها، رژیم غذایی آگاهانه، پرهیز از محرک ها و اقداماتی برای کاهش استرس و آرامش استفاده کرد. اگر علائم در مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کرد، باید با پزشک مشورت کرد تا علت علائم را شناسایی کرده و کاهش اسید معده را براساس علت‌ آغاز کند.

در کل الکل، نیکوتین، غذاهای حجیم، تند و چرب باعث افزایش اسید معده می شود.

اقدام درمانی جهت کاهش اسید معده در مواقع اسیدی شدن بیش از حد معده، ضروری است. اگرچه اسید معده نقش مهمی در هضم غذا و دفاع در برابر عوامل بیماری‌زا ایفا می‌کند، اما افزایش طولانی‌ مدت بالا بودن اسید معده با علائم و احتمالاً بیماری‌های قابل توجهی همراه است.

علائم بارز اسیدیته عبارتند از رفلاکس اسید، سوزش سر دل، درد معده، حالت تهوع و طعم ترش در دهان. در صورت عدم واکنش کافی به اسید اضافی معده، التهاب غشاهای مخاطی معده و اثنی عشر، تشکیل زخم معده و رفلاکس می تواند منجر به تغییرات جدی بافتی در مری شود. اگر اسید معده به طور مداوم در اولین علائم کاهش یابد، اغلب می توان از همه مشکل هایی که بیان شد اجتناب کرد.

داروهای کلاسیک برای کاهش اسید معده، داروهایی هستند که به طور موثر تولید اسید را کاهش می دهند. این در درجه اول توسط مهارکننده های پمپ پروتون به دست می آید که از مواد فعال مانند امپرازول یا پانتوپرازول برای مهار عملکرد سلول های مسئول تولید اسید استفاده می کنند. راه دیگر برای مقابله با اسیدیته بیش از حد این است که اسید اضافی معده را با نمک های قلیایی به اصطلاح آنتی اسیدها درمان کنید.

با این حال، باید توجه داشت که این فقط علائم را درمان می کند و نه علل اسیدیته. سایر مواد فعال که اسید معده را کاهش می دهند سایمتیدین و رانیتیدین هستند. اگر اسیدی شدن معده با عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری همراه باشد، مهارکننده های پمپ پروتون با آنتی بیوتیک ها ترکیب می شوند. این درمان با هجوم باکتریایی مبارزه می کند و در عین حال اسید معده را نیز کاهش می دهد.

تغذیه سالم
درمان کاهش اسید معده بدون دارو در درجه اول با هدف محرک های تولید بیش از حد اسید معده است. در بسیاری از موارد، مهمترین عنصر سازنده، اجتناب مداوم از محرک هایی است که باعث تولید اسید می شوند. که عمدتاً الکل، کافئین و نیکوتین از جمله این موارد هستند.

اگر قبلاً التهاب غشاهای مخاطی وجود داشته، باید از غذاهای تند، چرب، اسیدی یا شیرین، مرکبات و نوشیدنی های گازدار در مرحله حاد نیز اجتناب کنید. داروهای خانگی که اسید اضافی معده را میکاهد ، به عنوان مثال، بلغور جو دوسر یا بذر کتان غنی از مواد معدنی هستند.

همچنین موز یا سیب زمینی – به ویژه برای زنان باردار که از سوزش سر دل رنج می برند – مفید است. نوشیدنی های ملایم مثل آب و دمنوش های گیاهی باعث کاهش اسید معده میگردند ، با این حال، باید توجه داشت که در صورت طولانی شدن علائم باید با پزشک مشورت شود. در آنجا با تشخیص مناسب علت علائم مشخص می شود و درمان  اسیدیته آغاز می شود.

از استرس دوری کنید

در بسیاری از موارد، در ارتباط با کاهش اسید معده، افزایش تولید شیره معده نیز در اثر استرس و پیامدهای مرتبط با آن مانند کم خوابی یا خوردن عجولانه ایجاد می شود. در این موارد، همه اقداماتی مناسب است که به فرد مورد نظر تعادلی در زندگی پرتنش روزمره می دهد و به معده خود اجازه آرامش می دهد.

این امر با روش‌های آرام‌محور مانند یوگا، تمرینات اتوژنیک یا آرام‌سازی پیشرونده عضلانی و همچنین ورزش‌های استقامتی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا یا پیاده‌روی به دست می‌آید. در طول زندگی کاری روزمره، رعایت وعده های غذایی منظم و خوردن آنها در آرامش بسیار مهم است. خوردن آگاهانه و جویدن کامل، راه‌های مکمل اما بسیار مؤثر برای تخلیه بار دستگاه گوارش و کاهش اسید اضافی معده هستند.

برای کاهش اسید معده چه کنیم

بهترین دستور برای کاهش اسید معده یا جلوگیری از اسیدیته زیاد، سبک زندگی آگاهانه همراه با رژیم غذایی سالم است که بسیار مهم است.
علاوه بر برخورد معقول با دوری از استرس و عصبانیت و پرهیز از غذاهای استرس زا و نیکوتین، کاهش وزن به افراد دارای اضافه وزن نیز کمک می کند، زیرا توده بدن باعث می شود اسید معده به مری برگردد.

همچنین افرادی که تحت تاثیر اسیدیته هستند باید از خوردن وعده های غذایی طولانی در اواخر عصر خودداری کنند. هرکسی که از سوزش سر دل رنج می‌برد، به‌ویژه شب‌ها در رختخواب، می‌تواند رفلاکس را با دراز کشیدن در وضعیتی که بالاتنه کمی بالا از پایین تنه قرار بگیرد کنترل نماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!