پوکی استخوان چیست ؟ علائم پیشگیری و درمان

پوکی استخوان

فهرست مطالب

پوکی استخوان بیماری است که استخوان ها را ضعیف و شکننده می کند. این امر خطر شکستگی استخوان را حتی پس از یک زمین خوردن یا ضربه جزئی به شدت افزایش می دهد.

این بیماری هیچ علامت واضحی ندارد، بنابراین بسیاری از افراد تا زمانی که دچار شکستگی نشوند نمی دانند که به پوکی استخوان مبتلا هستند. شکستگی ها می توانند زندگی را تغییر دهند، باعث درد، ناتوانی و از دست دادن استقلال شوند. به همین دلیل مهم است که از پوکی استخوان جلوگیری کنید!

تراکم استخوان با افزایش سن کاهش می یابد. این طبیعی است. با این حال، در برخی افراد بیشتر از دیگران کاهش می یابد. زمانی که تراکم استخوان کمتر از مقدار مشخصی باشد به آن پوکی استخوان می گویند. این به ویژه افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد – اما به هیچ وجه همه. تحلیل استخوان در زنان زودتر از مردان شروع می شود.

تراکم پایین استخوان خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. این می تواند مشکل ساز باشد، به خصوص برای افراد مسن، زیرا شکستگی در سنین بالا کندتر بهبود می یابد و می تواند عواقب جدی تری نسبت به سنین پایین داشته باشد. با این وجود، نباید بیش از حد نگران کاهش تراکم استخوان بود – یا حتی از نظر فیزیکی آن را آسان کرد. زیرا اگر کمتر حرکت کنید، خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهید. فعالیت بدنی باعث تقویت استخوان ها و ماهیچه ها، بهبود تعادل و محافظت در برابر زمین خوردن می شود. سقوط علت اصلی شکستگی استخوان در سنین بالا است.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا استخوان های خود را ثابت نگه دارید. مهمتر از همه، مهم است که فعال باشید، رژیم غذایی غنی از کلسیم داشته باشید و سیگار نکشید. اینکه آیا مصرف داروهای اضافی برای تقویت استخوان ها منطقی است یا خیر، به سن و سایر عوامل خطر شخصی برای شکستگی استخوان بستگی دارد.

علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. اما گاهی اوقات علائم قابل مشاهده ای نیز وجود دارد: به عنوان مثال، ستون فقرات می تواند کمی آویزان شود و شما را کمی کوچکتر کند. پوکی استخوان پیشرفته می تواند منجر به حالت خمیده یا “قوز” در قسمت فوقانی ستون فقرات شود. این به دلیل شکستگی (شکستگی) در بدن مهره ها است که باعث می شود ستون فقرات تا حدودی آویزان شود و می تواند منجر به کمردرد شود. با این حال، بسیاری از مردم حتی متوجه چنین وقفه هایی نمی شوند.

گاهی اوقات شکستگی دردناک اولین علامت پوکی استخوان است. علاوه بر بدنه مهره ها، شکستگی در مچ دست، دنده ها، بازو، لگن و لگن معمولی است. در برخی افراد، استخوان ها به مرور زمان آنقدر شکننده می شوند که حتی سکندری خوردن یا بلند کردن کیسه خرید سنگین باعث شکستگی مهره می شود.

علت پوکی استخوان

داخل استخوان ها از چارچوبی از ترابکول های استخوانی ظریف تشکیل شده است. این اسکلت ساختاری شبیه اسفنج دارد و اسفنجیوزا نام دارد. پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که بسیاری از ترابکول‌های استخوانی پسرفت می‌کنند: سپس حفره‌ها بزرگ‌ تر می‌شوند و تراکم استخوان کاهش می‌یابد. میزان ضعیف شدن استخوان در نتیجه به عوامل دیگری مانند ساختار ظریف استخوان بستگی دارد.

تراکم استخوان در دختران تا سن 15 سالگی و در پسران تا 20 سالگی که به حداکثر خود می رسد افزایش می یابد. از 30 سالگی تراکم استخوان دوباره به آرامی کاهش می یابد. در زنان، تحلیل استخوان از حدود 50 سالگی تسریع می یابد. دلیل: تا زمان یائسگی، هورمون جنسی زنانه استروژن، از دست دادن استخوان را کند می کند. هنگامی که سطح هورمون کاهش می یابد، این محافظت از بین می رود و استخوان سریعتر تجزیه می شود.

زمانی که هیچ دلیل دیگری برای از دست دادن استخوان شناسایی نشود، به آن پوکی استخوان اولیه می گویند. یکی از پوکی استخوان ثانویه زمانی صحبت می کند که استخوان ها ضعیف می شوند، به عنوان مثال در نتیجه یک بیماری یا در نتیجه استفاده طولانی مدت از برخی داروها.

مواردی که باعث پوکی استخوان میشود

عوامل مختلفی وجود دارد که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. برخی از آنها می توانند تحت تأثیر قرار گیرند، برخی دیگر نه. عوامل خطر اصلی پوکی استخوان عبارتند از:

سن بالاتر

جنسیت زن

وزن کم بدن (نسبت به اندازه بدن)

شکستگی قبلی

کمبود کلسیم

کمبود ویتامین D

عدم ورزش

پوکی استخوان در خانواده (ارثی)

سیگار کشیدن

مصرف زیاد الکل

بر اساس مطالعه ای که توسط موسسه رابرت کخ انجام شده است، 3 درصد از مردان و 13 درصد از زنان 60 تا 69 ساله می گویند که به پوکی استخوان مبتلا شده اند. با این حال، نمی توان دقیقاً گفت که چند نفر در دنیا واقعاً به پوکی استخوان مبتلا هستند و چند استخوان شکسته ناشی از این بیماری میباشد.

به هیچ وجه هر پوکی استخوان منجر به شکستگی استخوان نمی شود. با این حال، به ویژه شکستگی استخوان های لگن می تواند عواقب جدی داشته باشد. این تقریباً منحصراً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد: حدود 6 تا 7 نفر از 1000 نفر بالای 65 سال هر سال دچار شکستگی استخوان ران میشوند.

تشخیص پوکی استخوان

پوکی استخوان گاهی اوقات به طور تصادفی کشف می شود – به عنوان مثال، هنگامی که عکسبرداری با اشعه ایکس از قسمت بالایی بدن به دلایل دیگر انجام می شود تشخیص داده میشود که شخص دچار پوکی استخوان میباشد.

پوکی استخوان با شکستگی ناگهانی نیز قابل تشخیص است. این زمانی است که سقوط از ارتفاع معمولی به شکستگی استخوان منجر می شود. در مورد چنین شکستگی، پزشک اغلب پس از معاینه فیزیکی و مکالمه می تواند پوکی استخوان را تشخیص دهد.

تا زمانی که هیچ شکستگی استخوانی رخ نداده است، پوکی استخوان یک بیماری نیست، بلکه یک عامل خطر برای شکستگی استخوان است. برای تعیین اینکه آیا تراکم استخوان کاهش یافته است، می توان از اندازه گیری تراکم استخوان (استئودنسیتومتری) استفاده کرد. اشعه ایکس برای تعیین مقدار نمک معدنی استخوان استفاده می شود. این می تواند به ارزیابی خطر شکستگی استخوان کمک کند.

علاوه بر اندازه گیری تراکم استخوان، معاینات دیگری نیز می تواند در نظر گرفته شود، به عنوان مثال برای رد بیماری های دیگر به عنوان علت از دست دادن استخوان – به عنوان مثال آزمایش خون.

تشخیص زود هنگام پوکی استخوان

برخی از پزشکان اندازه گیری تراکم استخوان را به عنوان یک سرویس بهداشتی فردی (IGeL) برای تشخیص زودهنگام پوکی استخوان ارائه می دهند. با این حال، هیچ دلیلی برای این معاینه وجود ندارد، به خصوص برای زنان زیر 65 سال بدون عوامل خطر – به ویژه از آنجایی که بدن در معرض سطوح کم اشعه ایکس قرار دارد. اگر نتیجه باعث شود از ترس شکستن استخوان کمتر حرکت کنید، تشخیص زودهنگام حتی می تواند مضر باشد.

اندازه گیری تراکم استخوان می تواند برای زنان دارای عوامل خطر پوکی استخوان که درمان دارویی برای آنها در نظر گرفته شده است مفید باشد. سپس شرکت های بیمه سلامت قانونی نیز هزینه ها را تقبل می کنند.

مزایا و معایب احتمالی تشخیص زودهنگام برای مردان هنوز توسط مطالعات معنادار مورد بررسی قرار نگرفته است.

جلوگیری از پوکی استخوان

تعدادی کار وجود دارد که می توانید خودتان برای تقویت استخوان های خود انجام دهید – برای مثال، رژیم غذایی غنی از کلسیم داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید و سیگار نکشید. تامین کافی ویتامین D نیز مهم است. برای اینکه بدن بتواند ویتامین D تولید کند، به نور خورشید کافی (اشعه UV) نیاز دارد.

مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D برای اکثر افراد مفید نیست. با این حال، آنها می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. آنها به طور معمول توسط انجمن های پزشکی برای جلوگیری از شکستگی توصیه نمی شوند. مکمل‌های غذایی می‌توانند برای افرادی که نیاز به مراقبت دارند و تحرک کمتری دارند مفید باشد، زیرا معمولاً فقط زمان کمی را زیر نور خورشید می‌گذرانند و اغلب دیگر قادر به حرکت کافی نیستند.

به ویژه شکستگی های گردن استخوان ران می تواند عواقب جدی داشته باشد: به ویژه بسیاری از افراد مسن اغلب به طور کامل از آنها بهبود نمی یابند. اگرچه پوکی استخوان می تواند در چنین شکستگی هایی نقش داشته باشد، اما بزرگترین عامل خطر برای شکستگی لگن، زمین خوردن است. بنابراین برای افراد مسن پیشگیری از زمین خوردن بسیار مهم است. ورزش می تواند به این امر کمک کند: فعالیت بدنی منظم هماهنگی و اطمینان از پا را بهبود می بخشد. همچنین مهم است که خطرات زمین خوردن را در محیط خانه از بین ببرید – برای مثال شل شدن کابل ها و فرش ها، آستانه درها و موارد مشابه.

برخی داروها نیز می توانند خطر افتادن را افزایش دهند. در گفتگو با پزشک، می توان مشخص کرد که آیا تمام داروهایی که مصرف می کنید واقعاً ضروری هستند یا خیر – و آیا می توانند تداخل داشته باشند. برای آماده شدن برای مصاحبه، می توانید یک لیست دارویی ایجاد کنید.

درمان پوکی استخوان

همچنین برای افرادی که از قبل به پوکی استخوان مبتلا هستند، ورزش منظم و دریافت کلسیم و ویتامین D کافی ضروری است.

پوکی استخوان را می توان با داروهای خاصی نیز درمان کرد که برای کاهش سرعت تحلیل استخوان یا تقویت آن طراحی شده اند. معمولاً از به اصطلاح بیس فسفونات ها استفاده می شود. اگر شکستگی استخوان قبلاً رخ داده باشد یا خطر شکستگی استخوان زیاد باشد، درمان با دارو منطقی است: به عنوان مثال، اگر تراکم استخوان بسیار پایین باشد یا اگر عوامل خطر مختلف برای شکستگی استخوان با هم باشند. اگر فردی تصمیم به مصرف دارو برای درمان دارد، معمولاً توصیه می شود آن را برای چندین سال مصرف کند.

مخصوصاً برای افرادی که خطر شکستگی اندکی افزایش یافته یا تراکم استخوان اندکی کاهش یافته است (استئوپنی)، ارزش دارد که مزایا و معایب درمان با دارو را به دقت سنجید.

آماده‌سازی‌های هورمونی، مانند مواردی که برای درمان علائم یائسگی استفاده می‌شوند، در صورت مصرف طولانی‌تر می‌توانند خطر شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان را کاهش دهند. با این حال، درمان طولانی مدت هورمونی در طول یا بعد از یائسگی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان سینه را افزایش می دهد. بنابراین، این درمان برای پوکی استخوان تنها در موارد استثنایی توصیه می شود. در اینجا نیز ارزش دارد که مزایا و عوارض جانبی احتمالی را با دقت سنجید.

گاهی اوقات ورتبروپلاستی برای درمان شکستگی های مهره های ناشی از پوکی استخوان پیشنهاد می شود. سیمان استخوان مصنوعی به بدن مهره ها تزریق می شود که سپس سخت می شود. با این حال، مطالعات قوی نشان داده است که این درمان علائم را بهتر از یک درمان ساختگی تسکین نمی دهد. با این حال، عوارض جانبی ممکن است رخ دهد. بنابراین امروزه این درمان توصیه نمی شود. همچنین برای به اصطلاح کیفوپلاستی – روش دیگری برای تثبیت شکستگی های بدن مهره – ثابت نشده است که می تواند علائم را کاهش دهد.

گرداوری : تیم تحقیق و توسعه هایپر آزما

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید HYPERAZMAYESH

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!