مشکلات گوارشی در کودکان مبتلا به اوتیسم

مشکلات گوارشی در کودکان مبتلا به اوتیسم

فهرست مطالب

مروری بر علل اصلی مشکلات گوارشی در کودکان مبتلا به اوتیسم و ​​علائم احتمالی آنها

معیارهای تشخیصی اوتیسم شامل حالت تهوع، درد شکم یا سایر اختلالات گوارشی نمی شود. با این حال، در عمل، کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار بیشتر از همسالان معمولی خود مشکلات گوارشی را تجربه می کنند.

دلایل این مشکلات هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما واضح است که مشکلات رفتاری برخی از کودکان اوتیستیک را می توان با بهبود تغذیه آنها کاهش داد. این بدان معنی است که تشخیص به موقع مشکلات دستگاه گوارش بسیار مهم است، زیرا می تواند مانع رشد کلی کودک شود

حقایقی در مورد علائم گوارشی در کودکان اوتیستیک

اوتیسم یک ویژگی رشدی است، نه یک بیماری، اما تحقیقات علمی نشان می‌دهد که کودکان در طیف اوتیسم (و خواهر و برادرشان) در مقایسه با کودکان معمولی در همان سن در معرض خطر اختلالات گوارشی هستند.

 

خطر مشکلات گوارشی در اوتیسم

این یک سوال باز باقی می ماند که این خطر چقدر بالاتر است. بر اساس برخی مطالعات، خطر ابتلا به اختلالات گوارشی در اوتیسم 8 برابر بیشتر از حد طبیعی است، اما مطالعات دیگر نشان می دهد که این خطر بسیار کمتر است. همین امر در مورد شیوع مشکلات گوارشی نیز صدق می کند. بر اساس برخی مطالعات، تا 70٪ از کودکان در طیف اوتیسم مشکلات گوارشی دارند، بر اساس داده های دیگر حدود 23٪ از کودکان است.

این تنوع بزرگ را می‌توان با چگونگی تعریف و اندازه‌گیری اختلالات گوارشی در مطالعات مختلف و اینکه چه کسی در نمونه مورد مطالعه قرار گرفت، توضیح داد. به عنوان مثال، یک مطالعه کوچک روی بیماران در یک کلینیک که در زمینه اوتیسم تخصص دارد، احتمالاً نتایج متفاوتی نسبت به یک مطالعه در مقیاس بزرگ روی کودکان اوتیسم در جمعیت عمومی نشان می دهد.

 

همچنین توصیه میشود برای شناخت بیماری اوتیسم مقاله اوتیسم چیست را بخوانید 

 

علائم اختلالات گوارشی اوتیسم

اگرچه برخی از علائم گوارشی ممکن است آشکار باشد، اما تشخیص برخی دیگر در یک کودک خردسال یا در کودکی که نمی تواند احساسات خود را توصیف کند دشوار است. علائم مشکلات گوارشی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– یبوست

– اسهال

– افزایش تشکیل گاز.

– معده درد

– درد در هنگام اجابت مزاج.

– تهوع و استفراغ..

 

چرا علائم گوارشی در کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار رایج است؟

هیچ پاسخ روشنی در مورد اینکه چرا علائم گوارشی در اوتیسم بسیار رایج است وجود ندارد. با این حال، چندین توضیح ممکن وجود دارد. مثلا:

حداقل یک مطالعه نشان داده است که باکتری های روده افراد اوتیستیک با باکتری های روده افراد دارای رشد معمولی متفاوت است. تحقیقات به ارتباط بین روده و رشد مغز اشاره دارد.

– یک مطالعه نشان داد که خواهر و برادرهای عصبی کودکان اوتیستیک نیز مشکلات گوارشی بیشتری داشتند. شاید این مشکلات را برخی از عوامل ارثی که با اوتیسم نیز مرتبط هستند تعیین می کند.

کودکان اوتیستیک بسیار بیشتر از همسالان عصبی خود از اضطراب رنج می برند. علاوه بر این، اختلالات اضطرابی مانند اختلال وسواس فکری-اجباری در بین افراد اوتیستیک بسیار بیشتر از جمعیت عادی است. افزایش اضطراب می تواند باعث بسیاری از مشکلات گوارشی شود.

بسیاری از کودکان اوتیستیک به شدت غذاخور هستند و بسیاری از آنها آلرژی یا عدم تحمل غذایی دارند. این می تواند منجر به اختلالات مختلف گوارشی شود.

 

چگونه مشکلات گوارشی بر کودکان مبتلا به اوتیسم تأثیر می گذارد

علائم گوارشی می تواند دردناک، به شدت تحریک کننده و اختلال در تمرکز باشد. حتی یک کودک معمولی با درد شکم و یبوست (به عنوان مثال) ممکن است رفتار نامطلوبی از خود نشان دهد. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب قادر به بیان درد یا ناراحتی نیستند و ممکن است “بدرفتاری” داشته باشند زیرا این تنها کاری است که برای آنها باقی مانده است.

علاوه بر این، طبق یک مطالعه: «در میان کودکان مبتلا به ASD، برای کسانی که مکرراً درد شکمی، گاز، اسهال، یبوست یا درد در حین اجابت مزاج را تجربه می‌کنند، معیارهای تحریک‌پذیری، اجتناب اجتماعی، کلیشه‌ای و بیش فعالی در مقایسه با کودکان بسیار بدتر بود. بدون علائم گوارشی مکرر (همچنین رجوع کنید به: چگونه به کودک مبتلا به اوتیسم بیاموزیم تا با درد ارتباط برقرار کند.)

 

به عبارت دیگر، احتمال بروز علائم گوارشی در کودکان اوتیستیک بسیار بیشتر است. این علائم می تواند منجر به رفتارهای ناخواسته، بی توجهی و سایر مسائل رفتاری شود که اغلب با اوتیسم مرتبط هستند. نتیجه روشن این است که درمان اختلالات گوارشی می تواند رفتار، یادگیری و مهارت های اجتماعی برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشد.

همانطور که یک مطالعه بیان کرد، “درک میزان مشکلات گوارشی و تاثیر آنها بر رفتار می تواند به راهنمایی درمان های موثرتر و مناسب برای کودکانی که از این مشکلات رنج می برند کمک کند.”

 

مشکلات رفتاری، اگرچه بسیار مهم هستند، ممکن است فقط نوک کوه یخ باشند. کودکان مبتلا به اختلالات گوارشی ممکن است کمتر بخوابند، که همچنین باعث اختلال در یادگیری و رفتار می شود. همچنین خطر بستری شدن کودک در بیمارستان را افزایش می دهد، به عنوان مثال، در صورت یبوست شدید

 

چه چیزی می تواند نشان دهنده علائم گوارشی در کودک باشد

برخی از مشکلات گوارشی حتی اگر کودک اصلا صحبت نکند آشکار است. به عنوان مثال، تشخیص اسهال یا استفراغ دشوار است. علائم دیگر ممکن است چندان واضح نباشد. به عنوان مثال، این امر در مورد علائمی مانند یبوست یا افزایش تشکیل گاز صدق می کند. مشاهده این علائم به ویژه در کودکی که همیشه مشکلات رفتاری دارد دشوار است.

 

بدیهی است در صورت مشکوک به مشکلات گوارشی در کودک، لازم است با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. اما می توانید سعی کنید به علائم زیر نیز توجه کنید:

 

آیا کودک شکم خود را با دست فشار می دهد یا شکم خود را به مبلمان فشار می دهد؟ این ممکن است راهی برای تسکین درد گاز باشد.

 

آیا رفتار کودک بعد از غذا خوردن بدتر می شود؟

 

آیا رفتار کودک پس از برخی غذاها یا وعده های غذایی بدتر می شود؟

 

پاسخ “بله” به هر یک از این سوالات نشان می دهد که باید با یک متخصص اطفال مشورت کنید و احتمالاً به یک متخصص گوارش ارجاع دهید. مطلوب است که این متخصص قبلاً در درمان کودکان اوتیستیک تجربه داشته باشد. تجربه اوتیسم مهم است زیرا پزشکان اغلب آزمایش را در نظر نمی گیرند مگر اینکه مشکل واضح و شدید باشد.

 

درمان اختلالات گوارشی در کودکان اوتیستیک

از آنجایی که علل و شدت مشکلات گوارشی متفاوت است، درمان ها نیز می توانند بسیار متفاوت باشند. در برخی موارد، یک ملین ملایم مشکل را حل می کند. در موارد دیگر، تغییرات رژیم غذایی یا معاینات بیشتر مورد نیاز است.

 

کاهش استرس

در برخی از کودکان، استرس می تواند باعث مشکلات مختلفی از جمله اختلالات گوارشی شود. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است برای بیان استرس خود یا درک علت آن مشکل داشته باشند.

 

در حالی که به دنبال مشکلات جسمانی هستید، توصیه می شود سعی کنید عوامل استرس زا در زندگی فرزندتان را کاهش دهید. برخی از این عوامل ممکن است برای شما واضح نباشد، بنابراین ممکن است ارزش صحبت با مربیان یا درمانگران فرزندتان را داشته باشد. علل رایج استرس عبارتند از:

 

– تجربیات منفی با همسالان، از جمله قلدری.

 

– مشکلات در انجام وظایف یادگیری (بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات یادگیری دارند).

 

– تغییر در روال معمول روزانه (بسیاری از کودکان اوتیستیک تحمل تغییر را دشوار می دانند).

 

– مشکلات حسی، به عنوان مثال، کودک ممکن است به دلیل صدای زنگ مدرسه، نور مصنوعی یا بوی یک فرش جدید استرس زیادی را تجربه کند.

 

– تغییرات مهم زندگی مانند تغییر مدرسه، آمدن فرزند جدید، طلاق یا مرگ در خانواده.

 

درمان انتخابی غذا

به دلایل بسیاری، کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند اشکال شدیدی از انتخاب غذا داشته باشند. اغلب این به دلیل مسائل حسی و میل به یکسانی است. به هر دلیلی، خوردن انتخابی (به خصوص اگر کودک از مصرف هر گونه میوه و سبزی امتناع کند) می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند یبوست یا گاز معده شود.

رویکردهای مختلفی برای اصلاح انتخاب پذیری در غذا خوردن وجود دارد، اما در عمل به ندرت برای کودکان اوتیستیک مناسب هستند. برای اصلاح این مشکل در اوتیسم به کمک یک رفتار درمانگر متخصص در رفتار خوردن نیاز است. (همچنین نگاه کنید به: “چگونه انتخاب پذیری در غذا را کاهش دهیم”).

 

تشخیص و درمان عدم تحمل غذایی و آلرژی

آلرژی یا عدم تحمل غذایی می تواند منجر به اختلالات گوارشی مختلف در هر فردی شود، صرف نظر از وجود اوتیسم. اگر کودکی مشکلات گوارشی داشته باشد که به درمان استاندارد پاسخ نمی دهد، ممکن است دچار عدم تحمل غذایی باشد که هنوز تشخیص داده نشده است. ممکن است پزشک اطفال شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد، اما اگر بتوان آلرژی واقعی را با آزمایش تشخیص داد، تشخیص عدم تحمل غذایی ممکن است دشوار باشد.

 

اغلب در چنین مواردی، والدین شروع به دستکاری در رژیم غذایی کودک می کنند و از رژیم های غذایی مختلف از اینترنت استفاده می کنند، به عنوان مثال، سعی می کنند “کتو” یا رژیم غذایی بدون گلوتن و کازئین را امتحان کنند.

اگر کودک حساسیت یا عدم تحمل نامشخصی نسبت به برخی مواد مانند محصولات لبنی داشته باشد، رژیم غذایی ممکن است منجر به بهبودی شود. با این حال، اگر آلرژی یا عدم تحمل وجود نداشته باشد، دلیلی وجود ندارد که باور کنیم رژیم غذایی علائم گوارشی را از بین می برد.

 

شاید بهترین رویکرد این باشد که مستقیماً با یک متخصص تغذیه کار کنید که می تواند به شناسایی غذاهایی که ممکن است باعث مشکلات گوارشی شوند و همچنین ارزیابی اثرات تغییرات رژیم غذایی کمک کند. کار با متخصص تغذیه فواید دیگری نیز دارد:

 

– می تواند رژیم غذایی کودک را به گونه ای تنظیم کند که از کمبودهای تغذیه ای جلوگیری کند.

– او می تواند به یافتن گزینه های غذایی جدید برای کودک کمک کند.

– می تواند به شما و سایر متخصصان کمک کند تا اثرات تغییرات رژیم غذایی را به درستی ارزیابی کنید.

– می تواند به شما در حفظ تغییرات تغذیه ای طولانی مدت کمک کند.

چگونه از اثر پلاسبو جلوگیری کنیم

از آنجایی که علائم اوتیسم می تواند بی شکل باشد و هر کودکی در طول زمان رشد می کند و تغییر می کند، تعیین اینکه آیا یک تغییر کوچک در رژیم غذایی واقعاً تأثیر مثبتی دارد می تواند بسیار دشوار باشد. در نتیجه، بسیاری از مردم فکر می کنند که تغییرات مثبت یا منفی را می بینند، اگرچه در واقعیت ممکن است چنین نباشند. این “اثر دارونما” نامیده می شود. (همچنین ببینید: اثر دارونما و درمان اوتیسم.)

 

برای اینکه واقعاً تشخیص دهید که آیا یک رویکرد درمانی خاص کار می کند یا خیر، باید اندازه گیری های اولیه علائم و رفتارها را انجام دهید و سپس بعد از اینکه یک درمان خاص را امتحان کردید، آن علائم یا رفتارها را دوباره اندازه گیری کنید. برای مثال، می‌توانید تعداد عصبانیت‌های کودک در روز و همچنین مدت و شدت آن‌ها را قبل و بعد از حذف برخی غذاها از رژیم غذایی کودک اندازه‌گیری کنید. این یک پروژه پیچیده است، بنابراین ایده خوبی است که یک رفتار درمانگر به شما کمک کند اقدامات و روش های مناسب برای اندازه گیری تغییرات را ایجاد کنید.

 

تاکید بر این نکته بسیار مهم است که اگرچه مشکلات گوارشی می تواند علائم اوتیسم را بدتر کند، اما رهایی از این مشکلات نمی تواند کودک اوتیسم را درمان کند.

 

تغییر در رژیم غذایی کودک تنها در صورتی می تواند بر رفتار او تأثیر بگذارد که رژیم غذایی او را از نظر جسمی ناراحت کند. تغییر در رژیم غذایی که به مشکلات گوارشی مربوط نمی شود بعید است تأثیر مثبتی داشته باشد و برعکس ممکن است منجر به سوء تغذیه شود.

 

حتی اگر رفتار و یادگیری کودک پس از تغییر رژیم غذایی بهبود یابد، کودک همچنان اوتیستیک باقی خواهد ماند. در بهترین حالت، تحریک پذیری او کمتر می شود و تمرکز و برقراری ارتباط با افراد دیگر برای او آسان تر می شود.

 

در حالی که شناسایی و درمان مشکلات گوارشی مهم است، به همان اندازه مهم است که مطمئن شوید کودک شما به اندازه کافی از انواع مواد مغذی دریافت می کند. به همین دلیل، اگر تصمیم به تغییر رژیم غذایی فرزند خود به هر طریقی دارید، مهم است که با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!