لیست بیماری های ژنتیکی شایع در ایران و جهان

شایع ترین بیماری های ژنتیکی در ایران و جهان

فهرست مطالب

در این مطلب قصد داریم تا به مبحث بیماری های ژنتیکی در ایران و جهان بپردازیم خطرناک ترین آن ها را معرفی نماییم و راهکار های پیشگیری و درمان آن را به شما آموزش دهیم .

در واقع بیماری های ژنتیکی به بیماری هایی گفته میشود که در آن ژنوم شخص دچار تغییر شده و همین باعث بروز اختلالات ژنتیکی میشود . و این بیماری یا اختلال میتواند از والدین به فرزندان نیز انتقال پیدا کند . درگذشته پزشکان قادر نبودند که این بیماری ها را پیش بینی کنند اما امروزه با رشد تکنولوژی بسیاری از بیماری های ژنتیکی قابل پیشگیری میباشد .

بیماری های ژنتیکی در ایران

لیست بیماری های ژنتیکی

در این بخش لیسیتی از بیماری هایی که تا به امروز شناخته شده است آورده شده که توجه شما را به ان جلب مینماییم  :

1-سندرم داون

2-هموفیلی

3-کم خونی داسی شکل

4-بیماری سلیاک

5-هموسیستینوری

6-بیماری کرون

7-فیبروز کیستیک

8-بیماری آلزایمر

9-کم کاری تیروئید

10-بیماری ام اس

11-کور رنگی

12-زالی

13-تالاسمی

این لیست بخشی از مهم ترین بیماری های ژنتیکی شناخته شده میباشد که ممکن است در دوران جنینی و  یا بعد از تولد خود را نشان دهد اما باید توجه داشت که بیماری های ژنتیکی ناشناخته ای وجود دارد کههر چند سال به وجود می آیند و شناخت کاملی از آن ها وجود ندارد

انواع بیماری های ژنتیکی

پزشکان انواع بیماری های ژنتیکی را طبق لیست زیر طبقه بندی مینمایند .  که بسته یه نوع بیماری در یکی از دسته های زیر قرار میگیرد .

  • اختلالات رفتاری
  • مشکلات تنفسی
  • نقص‌های شناختی
  • تأخیرهای رشدی
  • مشکلات گوارشی
  • ناهنجاری‌های اندامی
  • اختلالات حرکتی
  • مشکلات عصبی
  • رشد ضعیف
  • کاهش بینایی
  • کاهش شنوایی

ایا بیماری های ژنتیکی قابل درمان است

در واقع باید بگوییم که خیر اغلب بیمار یهای ژنتیکی قابل در مان نمیباشند و شخص را تا آخر عمر درگیر مینمایند اما برخی از  این بیماری ها تاحدودی قابل درمان هستند و یا میتوان از رشد آنان جلوگیری نمود .

اما بهترین راه قطعا پیشگیری از به وجود آمدن بیماری های ژنتیکی است برای این کار بهترین کار انجام مشاوره ژنتیک میباشد که در آن پزشک با بررسی های لازم ریسک ابتلا جنین را پیش از ازدواج یا پیش از بارداری بررسی مینماید .  مشاوره ژنتیک بهترین راه برای پیشگیری از بروز همچین مشکلاتی برای جنین و خانواده ی وی میباشد.

 

جهت انجام مشاوره ژنتیک آنلاین کلیک کنید

 

بیماری های ژنتیکی شایع در ایران

شایع ترین بیماری های ژنتیکی در ایران و جهان

شایع ترین بیماری های ژنتیکی در ایران و جهان

شایع ترین بیماری های ژنتیکی در ایران تالاسمی سندروم دان و هموفیلی هستند که در ایرانی ها بیشتر مشکلات ژنتیکی شامل این سه مورد میشود .گفتنیست در حال حاضر بیش از 20 هزار بیماری ژنی وجود دارد . بیماری های همچون نا شنوایی و نا بینایی نیز از این دسته بیماری های ژنیست که در ایران بیشتر دیده میشود و از والدین به فرزندان انتقال میبابد.

 

خطرناک ترین بیماری های ژنتیکی

بیماری های ژنتیکی خطرناکی در دنیا وجود دارد اما در ادامه به برخی از خطرناک ترین ها آن ها خواهیم پرداخت

فیبروز سیستیک

این بیماری یکی از خطرناک ترین و کشنده ترین بیماری هاست که در آن ریه های شخص بر اثر مسدود شدن توسط مایه ی چسبنده دچار عفونت میشود و در نتیجه مرگ وی را به همراه خواهد داشت

بیماری تای ساکس

بیماری تای ساکس باعث می‌شود تا افراد مبتلا به آن در هر سنی جان خود را از دست بدهند، هرچند معمولاً در سن پنج سالگی بیشتر بروز این بیماری را شاهد هستیم و دلیل آن نیز ، فقدان آنزیم «هگزوزآمینیداز» در بدن بیمار میباشد .
بیماری تای ساکس باعث از بین رفتن سیستم عصبی و مغز میگردد و باید گفت که غیر از کنترل کردن علائم بیماری،متاسفانه راه‌ حل درمانی برای آن وجود ندارد.

الکلیسم

در بیماری الکلیسم اعتیاد به الکل به وجود می آید که آن را در دسته بیماری ها قرار میدهیم و ممکن است از والدینی که الکل مصرف میکنند به فرزند منتقل گردد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!