علائم کیست تخمدان و راه های تشخیص و درمان

علائم کیست تخمدان

فهرست مطالب

در این مقاله به علائم کیست تخمدان و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم .

مدت زمان مطالعه :4 دقیقه

گرداوری شده توسط تیم تحقیق و پژوهش هایپر آزما 

کیست تخمدان چیست

کیست تخمدان حفره های مایع یا پر از بافت در تخمدان ها هستند. اطراف آنها را یک کپسول احاطه کرده اند و معمولاً به اندازه یک گیلاس هستند. اکثر کیست های تخمدان به خودی خود از بین می روند.

 

کیست های تاول مانند اغلب در اثر تغییرات هورمونی طبیعی در دوران بلوغ یا در دوران یائسگی ایجاد می شوند. کیست تخمدان در تعداد کمی از زنان مادرزادی است و معمولا علت دیگری دارد.

 

تخمین زده می شود که از هر 100 زن حدود 10 نفر به کیست تخمدان مبتلا هستند. کیست های تخمدان معمولاً خوش خیم هستند و به ندرت علائمی ایجاد می کنند. بنابراین معمولاً نیازی به درمان ندارند. جراحی بسیار به ندرت ضروری است

علائم کیست تخمدان چیست

در اکثر زنان، کیست تخمدان مورد توجه قرار نمی گیرد. با این حال، گاهی اوقات آنها باعث درد منتشر و مبهم در قسمت تحتانی شکم می شوند.

علائم کیست تخمدان در پریودی

کیست تخمدان همچنین می تواند باعث اختلالات قاعدگی مانند خونریزی شدید یا بدون خونریزی قاعدگی و لکه بینی شود. اختلالات چرخه قاعدگی زمانی رخ می دهد که کیست هورمون های جنسی تولید می کند و در نتیجه رشد پوشش داخلی رحم را افزایش می دهد.

علائم کیست تخمدان خطرناک

کیست های بسیار بزرگ می توانند روی روده یا مثانه فشار بیاورند. این می تواند منجر به تورم شکم، احساس فشار، یبوست یا مشکلات ادرار شود.

وقتی کیست پاره می شود، ممکن است درد ناگهانی احساس کنید – اما معمولاً بی ضرر است. وزن کیست نیز می تواند باعث پیچ خوردن تخمدان شود. سپس به طور ناگهانی درد شدید و گرفتگی در قسمت تحتانی شکم در سمت آسیب دیده، حالت تهوع، استفراغ و افزایش ضربان قلب وجود دارد.

 

از کجا بفهمیم کیست داریم

تشخیص کیست های تخمدان را می توان در سونوگرافی مشاهده کرد. آنها اغلب به طور تصادفی کشف می شوند، به عنوان مثال در طول سونوگرافی تخمدان. برخی از کیست ها را نیز می توان احساس کرد. اگر مشکوک به کیست تخمدان باشد، پزشک در مورد علائمی مانند درد و گرفتگی قاعدگی نیز سوال می کند و ممکن است آزمایش خون را انجام دهد.

معاینات بیشتر مانند توموگرافی کامپیوتری یا لاپاراسکوپی به ندرت ضروری است. این معاینات معمولاً برای روشن شدن این موضوع است که آیا تغییرات در بافت تخمدان می تواند سرطانی باشد یا خیر. اگرچه کیست ها معمولاً خوش خیم هستند، اما گاهی اوقات تشخیص آنها از تومور دشوار است.

بیشتر کیست های تخمدان مربوط به بلوغ تخمک ها در تخمدان ها و تخمک گذاری است. آنها “کیست های عملکردی” نامیده می شوند و عمدتا در دوران بلوغ یا یائسگی ایجاد می شوند. آنها می توانند در یک یا هر دو تخمدان به طور همزمان رخ دهند.

 

شایع ترین کیست های تخمدان

کیست فولیکولار (کیست تاولی): اگر تخمک گذاری اتفاق نیفتد، فولیکول حاوی سلول تخمک می تواند به تدریج پر از مایع شده و به کیست تبدیل شود.

کیست جسم زرد (کیست بدن زرد): به دلیل خونریزی در جسم زرد ایجاد می شود. جسم زرد پس از تخمک گذاری از بقایای فولیکول ایجاد می شود و هورمون های جنسی پروژسترون و استروژن را تولید می کند.

کیست لوتئین: معمولاً پس از درمان هورمونی برای اختلالات باروری ایجاد می شود. هورمون ها بلوغ سلول های تخمک را در تخمدان ها تحریک می کنند. یک پیامد نامطلوب می تواند کیست باشد.

یک شکل خاص به اصطلاح کیست های شکلاتی هستند. به عنوان مثال، آنها می توانند در نتیجه اندومتریوز ایجاد شوند و حاوی خون تیره و غلیظ باشند.

 

کیست های درموئیدی که به کیست های عملکردی تعلق ندارند کمتر شایع هستند. آنها می توانند زمانی ایجاد شوند که یک تومور خوش خیم تشکیل شود که شامل سلول های پوست و غدد چربی و غیره است. از آنجایی که سبوم تشکیل شده نمی تواند تخلیه شود، در کیست جمع می شود. کیست درموئید می تواند مادرزادی باشد. آنها به ندرت بدخواه می شوند.

 

در بیماری دیگر، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO)، کیست های کوچک زیادی در تخمدان ها وجود دارد. بلوغ فولیکول ها توسط هورمون های جنسی مردانه (آندروژن) بیش از حد مختل می شود.

 

عوارض کیست تخمدان

اکثر کیست های تخمدان 1 تا 3 سانتی متر اندازه دارند و در عرض چند ماه برطرف می شوند. به ندرت آنقدر بزرگ می شوند که باعث ناراحتی شدید می شوند. در موارد استثنایی، قطر آنها می تواند به 15 تا 30 سانتی متر برسد. عوارض نیز نادر است. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که دیواره کیست پاره شود (پاره شود) و مایع به داخل شکم نشت کند. پارگی می تواند دردناک باشد اما معمولا بی ضرر است. فقط گاهی اوقات خونریزی رخ می دهد که باید با عمل جراحی متوقف شود.

 

زمانی که تخمدان به دور ساقه خود بپیچد خطرناک تر است. این می تواند به خصوص در مورد کیست های بزرگتر اتفاق بیفتد، به عنوان مثال در نتیجه حرکات تند بدن مانند هنگام بازی تنیس. چرخش دسته باعث درد شدید می شود. علاوه بر این، خون رسانی به تخمدان را می توان قطع کرد. سپس جراحی سریع برای جلوگیری از مرگ تخمدان مورد نیاز است.

 

درمان کیست تخمدان

تا زمانی که هیچ علائمی وجود نداشته باشد یا فقط علائم جزئی وجود نداشته باشد، معمولاً می توانید منتظر بمانید و ببینید، زیرا اکثر کیست ها خود به خود از بین می روند. بسته به یافته ها، ممکن است منطقی باشد که کیست ها توسط پزشک در فواصل منظم از یک تا چند ماه بررسی شود.

مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند به طور موقت به کاهش درد کمک کنند. اگر کیست ها تغییر کرده یا کوچک نشدند و علائم ادامه یافت، لاپاراسکوپی امکان پذیر است. کیست‌ها را می‌توان با دقت بیشتری بررسی کرد و در صورت لزوم فوراً برداشت.

با این حال، پس از برداشتن، کیست ها می توانند دوباره تشکیل شوند. به ندرت پزشکان برداشتن یک یا حتی هر دو تخمدان را پیشنهاد می کنند. دلیل آن ممکن است این باشد که مشکوک به سرطان وجود دارد یا انتظار می رود که کیست ها را نتوان از بافت جدا کرد. به خصوص در زنانی که مایل به بچه دار شدن هستند، سعی می شود در صورت امکان تخمدان حفظ شود.

جهت تشخیص ژن های سرطانی میتوانید از طریق فرم مربوطه در صفحه درخواست خدمات پزشکی در منزل درخواست خود را ثبت نمایید .

برداشتن هر دو تخمدان بسیار استرس زا است، به خصوص برای زنان جوان تر، زیرا آنها بلافاصله پس از عمل یائسه می شوند. کاهش ناگهانی هورمون ها می تواند منجر به علائمی مانند گرگرفتگی، سرگیجه، سردرد یا حالت تهوع شود. برخی از پزشکان درمان کیست تخمدان را با قرص های ضد بارداری توصیه می کنند. با این حال، آنها در کیست های عملکردی بی اثر هستند.

این قرص از تشکیل هورمون ها در تخمدان ها جلوگیری می کند و در نتیجه از تخمک گذاری جلوگیری می کند. این فرض که کیست ها با سرعت بیشتری ناپدید می شوند، در مطالعات تایید نشده است. اطلاعات دیگر مطب پزشک خانواده معمولاً اولین نقطه تماس زمانی است که بیمار هستید یا برای یک مشکل سلامتی به مشاوره پزشکی نیاز دارید.

جهت مشاوره در زمینه مشکلات هورمونی میتوانید با کارشناسان ما در هایپر آزما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!