سینوس های پارانازال

سینوس های پارانازال

فهرست مطالب

سینوس‌های پارانازال ، کیسه‌های پر از هوا در حفره بینی هستند. که  به دلیل اتصال به حفره بینی بخشی از دستگاه تنفسی هستند. سینوس های پارانازال در استخوان فرونتال و در سینوس ماگزیلاری قرار دارند. التهاب این سینوس گاها در افراد رخ می دهد.

 

برجستگی های جفت حفره بینی را سینوس های پارانازال می نامند. حفره های پر از هوا با به اصطلاح اپیتلیوم تنفسی پوشیده شده اند. سینوس های پارانازال هر کدام شامل دو سینوس فرونتال، ماگزیلاری و اسفنوئید هستند. سلول های اتموئید با ده حفره خود نیز جزو سینوس های پارانازال محسوب می شوند.

 

وظیفه سینوس های پارانازال

سینوس های پارانازال همراه با حفره بینی وظایف مختلفی را انجام می دهند. از یک طرف، حفره ها وزن جمجمه صورت را کاهش می دهند. اگر تمام سینوس‌های پارانازال با استخوان پوشانده می‌شد، جمجمه به سختی می‌توانست توسط گردن به دلیل بالا بودن صورت حمایت شود.

سینوس‌های پارانازال همگی به مجرای بینی متصل هستند و بنابراین با هوایی که تنفس می‌کنیم نیز از آنها عبور می‌کند. آنها هوای تنفسی را برای دستگاه تنفسی تحتانی آماده می کنند. سینوس های پارانازال با غشاهای مخاطی پوشانده شده اند که به خوبی با خون تامین می شوند.

هر چه هوای استنشاقی سردتر باشد، خون رسانی بهتری به غشای مخاطی سینوس های پارانازال می شود. در نتیجه، هوای تنفسی گرم شده و همچنین توسط مخاط آبکی اپیتلیوم مرطوب می شود.

 

علاوه بر گرم کردن و مرطوب کردن هوای تنفسی، سینوس های پارانازال نیز تمیز می شوند. مژک های کوچک روی غشای مخاطی می نشینند. اینها به سمت بینی و گلو برخورد می کنند و در نتیجه عوامل بیماری زا، ذرات گرد و غبار و سایر آلاینده ها را از هوایی که تنفس می کنیم منتقل می کنند. سپس پاتوژن ها و آلاینده ها توسط اسید معده بلعیده شده و در معده بی ضرر می شوند.

همچنین سینوس ها حس بویایی را تقویت کرده و در صداسازی نقش دارند. آنها فضای طنین لازم را به صدا می دهند.

 

 

بیماری سینوس های پارانازال

  • سینوزیت

شایع ترین بیماری سینوس های پارانازال سینوزیت است. و می تواند به دو شکل حاد و مزمن رخ دهد. سینوزیت حاد التهاب یک یا چند سینوس پارانازال است. در بیشتر موارد، این التهاب در اثر صعود از مجاری بینی ایجاد می شود.

 

بنابراین سینوزیت حاد معمولا بر اساس رینیت، التهاب مخاط بینی است. در زبان عامیانه از سرماخوردگی صحبت می شود. سینوس ماگزیلاری همچنین می تواند تنها سینوس پارانازال باشد که می تواند در مسیر دنتوژنیک ایجاد شود. در اینجا التهاب ناشی از التهاب دندان های فک بالا است. دندان های آسیاب فک بالا و سینوس های فک بالا تنها توسط یک صفحه استخوانی بسیار نازک از یکدیگر جدا می شوند.

 

عفونت حاد سینوسی معمولاً توسط ویروس ها یا باکتری ها ایجاد می شود. اغلب ابتدا یک عفونت ویروسی وجود دارد که پس از آن باکتری وجود دارد. که  سوپر عفونت باکتریایی نامیده می شود. سلول های اتموئیدی، سینوس فرونتال و سینوس ماگزیلاری اغلب تحت تاثیر التهاب قرار می گیرند. از طرف دیگر، سینوس اسفنوئید به ندرت ملتهب می شود.

 

علامت اصلی سینوزیت حاد سردرد است. در مورد التهاب سلول های اتموئید، سینوس ماگزیلاری و سینوس فرونتال، سردرد عمدتا در ناحیه پیشانی ظاهر می شود. درد بالای فک بالا نشان دهنده التهاب سینوس ماگزیلاری است. این درد می تواند به دندان ها سرایت کند. مشخصه سینوزیت این است که درد هنگام خم شدن بیشتر می شود.

سینوزیت مزمن معمولاً از التهاب حاد سینوس های پارانازال که بهبود نیافته است ایجاد می شود. علائم مشابه علائم سینوزیت حاد است، اما کمتر مشخص می شود. افراد مبتلا همچنین از ترشحات مداوم بینی، خستگی و اختلالات بویایی رنج می برند.

 

آناتومی ساختار سینوس های پارانازال

سینوس ها در استخوان های جمجمه که بینی را احاطه کرده اند قرار دارند. آنها بین دو صفحه استخوانی، جدول خارجی و تابول داخلی قرار دارند. همه سینوس‌های پارانازال با اپیتلیوم تنفسی پوشانده شده‌اند. این یک غشای مخاطی است که مژک‌های متصل به آن (سیلیا) دارد.

سینوس های فرونتال (سینوس فرونتالیس) به صورت جفت در استخوان پیشانی  قرار دارند. آنها توسط سپتوم بین پیشانی از یکدیگر جدا می شوند و هر کدام به قسمت میانی منتهی می شوند. همچنین ارتباطی با سلول های اتموئید وجود دارد. سینوس فک بالا (سینوس ماگزیلاریس) به استخوان فک بالایی (فک بالا) وارد می شود.

 

سینوس های ماگزیلاری نیز به قسمت میانی گوشت متصل هستند. سوکت های دندان در پایین سینوس ماگزیلاری قرار دارند. در اینجا دندان های آسیاب بالایی هستند. سینوس اسفنوئید یک سینوس پارانازال نسبتاً کوچک است. همانطور که از نام آن پیداست، سینوس اسفنوئید در استخوان اسفنوئید قرار دارد. در انسان، سینوس های اسفنوئید به سمت مجرای بینی فوقانی باز می شوند.

 

استخوان اتموئیدی هنگامی که جمجمه صورت از بیرون مشاهده شود قابل مشاهده نیست. در انتهای حفره بینی قرار دارد. سلول های اتموئید فضاهای تهویه اتموئید هستند. آنها متعلق به به اصطلاح هزارتوی اتموئید هستند، هزارتویی که از دیواره های استخوانی ظریف و پیچیده تشکیل شده است.

 

سلول های اتموئید در سه گروه قرار می گیرند. بین سلول های اتموئید قدامی، سلول های اتموئید میانی و سلول های اتموئید خلفی تمایز قائل می شود. سلول‌های اتمویید قدامی و میانی گوشت میانی را تخلیه می‌کنند و سلول‌های اتموئید خلفی به داخل گوشت فوقانی تخلیه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!