سرطان سینه علائم پیشگیری و درمان

سرطان سینه

فهرست مطالب

آیا برای شما سرطان سینه تشخیص داده شده است؟ احتمالاً از خود می پرسید که اکنون چه باید کرد؟ با ما همراه باشید تا شما را به صورت کامل آگاه نماییم .

چنین تشخیصی همیشه زندگی را به “قبل” و “بعد” تقسیم می کند. تمام منابع عاطفی بیمار و خانواده اش در تجارب و ترس پرتاب می شود. اما در این لحظه است که لازم است که روحیه خود را حفظ نمایید و راه های درمان را مو به مو پیگیری نمایید تا بهبود سرطان سینه که سرطان پستان نیز گفته میشود تسریع شود .

اغلب اوقات، بیماران در ابتدای این مسیر بشدت احساس تنهایی می کنند. اما باید درک کنید که تنها نیستید. ما به شما کمک می کنیم تا با این بیماری کنار بیایید و در تمام مراحل درمان با شما همراهی خواهیم کرد.

ما یک مرور مختصر اما بسیار دقیق از سرطان پستان را مورد توجه شما قرار می دهیم.

این مقاله ترجمه ای از کتابچه آموزشی متخصصان بسیار ماهر بخش انکولوژی و جراحی پلاستیک ترمیمی پستان و پوست و بخش جراحی انکوپلاستیک موسسه تحقیقات انکولوژی هرزن مسکو، گروه فناوری های نوین پزشکی با گروهی برای درمان پستان تهیه شده است.

این کتابچه اطلاعاتی در مورد تشخیص و درمان سرطان سینه ارائه می دهد. در اینجا روش های اصلی درمان این بیماری از جمله آخرین پیشرفت های انکولوژیست های داخلی و خارجی جمع آوری شده است.

سالانه بیش از 70000 مورد جدید سرطان سینه در ایران تشخیص داده می شود. ما می خواهیم به شما کمک کنیم تا سرطان را شکست دهید!

 

تاریخچه سرطان سینه

سرطان سینه از زمان تمدن های باستانی شناخته شده است. به عنوان مثال، بیماری که دارای مجموعه ای از علائم سرطان سینه است در پاپیروس های مصر باستان توصیف شده است. در آن دوران، این بیماری غیرقابل درمان و منجر به مرگ سریع می‌شد. با این حال، در زمان های قبلی این بیماری به احتمال زیاد نادر بود. در حال حاضر، افزایش سریع در تعداد موارد وجود دارد.

آمارها حاکی از آن است که در کشورهای توسعه یافته تقریباً از هر ده زن یک نفر با سرطان سینه مواجه است. هر سال فقط در روسیه تومورهای بدخیم در این اندام در 50000 زن یافت می شود. و در سراسر جهان این تعداد از یک میلیون فراتر می رود. و آمار در مورد بقا نیز تا کنون ناامید کننده است. تقریبا نیمی از موارد در زنان کشنده است.

سرطان سینه چیست

غده پستانی عضوی جفتی است که مشخصه بارز طبقه پستانداران است که انسان نیز به آن تعلق دارد. توانایی تغذیه فرزندان خود با شیر حاوی مواد مغذی قابل هضم به پستانداران مزیت رقابتی بزرگی نسبت به سایر شاخه های قلمرو حیوانات داده است. با این حال، شما باید برای همه چیز هزینه کنید. غدد پستانی نیز اندام های پیچیده ای هستند که کار آنها به اثرات هورمون های جنسی بستگی دارد. کوچکترین انحراف در فرآیندهای بیوشیمیایی که در بدن اتفاق می افتد بر غده پستانی تأثیر می گذارد.

این اندام متشکل از آلوئول های زیادی است که در لوب ها جمع آوری شده و در آنها شیر تولید می شود. شیر از طریق مجاری مخصوص وارد نوک پستان می شود و در دوران شیردهی از آنجا ترشح می شود. همچنین در قفسه سینه مقدار زیادی بافت چربی و همبند وجود دارد، عروق خونی و لنفاوی وجود دارد.

زنان به خوبی می دانند که سینه های آنها مستعد ابتلا به بیماری های مختلف – ورم پستان و ماستوپاتی است. تومورهای غیر معمول و خوش خیم غدد پستانی، به عنوان مثال، آدنوم. تحت شرایط خاص، آنها می توانند به بدخیم تبدیل شوند. با این حال، سرطان سینه نیز می تواند خود به خود ظاهر شود، بدون اینکه با سایر بیماری ها مرتبط باشد. تومور در واقع مجموعه ای از سلول های غده ای است که بیش از حد رشد کرده اند و دائماً در حال رشد هستند و تأثیر بیماری زایی خود را بر سایر اندام ها پخش می کنند.

 

لازم به ذکر است که غدد پستانی بر خلاف سایر اندام های تناسلی زنانه به هیچ وجه از امتیازات زنانه محسوب نمی شوند. در زیر نوک سینه های یک مرد، غدد به همان مفهوم فیزیولوژیکی زنان پنهان هستند، اگرچه بسیاری از مردان از این موضوع آگاه نیستند. با این حال، بر خلاف زنان، غدد در مردان در حالت “خواب” هستند و فعال نیستند، زیرا هورمون های زنانه برای فعال کردن غدد مورد نیاز است.

با این حال، شباهت سینه های مردانه به سینه های زنانه به این معناست که مردان نیز ممکن است از تومورهای سینه رنج ببرند. سرطان این اندام، با این حال، در جنس قوی تر حدود 100 برابر کمتر از زنان مشاهده می شود.

از نظر نوزولوژی، تومورهای بدخیم غده پستانی با دو نوع اصلی نشان داده می شوند – اینها کارسینوم مجرای و کارسینوم لوبولار است. در مجموع، بیش از 20 نوع تومور وجود دارد که در بافت های غدد پستانی تشکیل می شود. تومورها می توانند تهاجمی باشند، یعنی خیلی سریع به بافت های دیگر گسترش یابند و غیر تهاجمی باشند. همچنین تومورهای سرطانی به دو دسته حساس به هورمون های زنانه و پاسخ فعال به آن ها و غیر حساس به هورمون ها تقسیم می شوند. آخرین دسته از تومورهای سینه سخت ترین درمان در نظر گرفته می شود.

علت سرطان سینه

مانند بسیاری از سرطان های دیگر، علل دقیق سرطان سینه هنوز ناشناخته است. با این حال، این فرض وجود دارد که سرطان این اندام تا حد زیادی با نقض تعادل هورمونی در بدن، در درجه اول با افزایش سطح استروژن بالاتر از حد طبیعی همراه است. بر اساس این نظریه، زنان در معرض خطر هستند:

که هرگز بچه به دنیا نیاورد،
که فرزندان خود را با شیر خود سیر نکردند،
سقط های متعدد،
مصرف استروژن به مدت طولانی،
که زود قاعدگی شروع شد
کسانی که یائسگی دیررس دارند (50 سال به بالا).
اهمیت این عوامل به راحتی توضیح داده می شود – هر چه یک زن بیشتر دوره های قاعدگی داشته باشد، بدن او در طول زندگی اش بیشتر در معرض استروژن قرار می گیرد. استروژن ها بازسازی بافت ها را در بسیاری از اندام ها از جمله غدد پستانی تحریک می کنند، به این معنی که احتمال جهش در این بافت ها افزایش می یابد.

همچنین در برخی موارد سرطان سینه یک بیماری ژنتیکی تعیین شده است. ژن‌هایی پیدا شده‌اند که صدمه به آن‌ها به احتمال 50 درصد باعث ایجاد بیماری در ناقلان آن‌ها می‌شود. با این حال، سرطان تعیین شده ژنتیکی تنها بخش کوچکی از همه موارد این بیماری را تشکیل می دهد.

به نظر می رسد زنان نیز در معرض خطر هستند:

سالمندانی که وارد دوران یائسگی شده اند؛
مبتلا به بیماری های انکولوژیک سایر اندام ها؛
که تومورهای خوش خیم غدد پستانی داشتند.
چاقی، دیابت، فشار خون شریانی، آترواسکلروز؛
داشتن عادات بد – استفاده از نیکوتین و الکل؛
کسانی که با مواد سرطان زا تماس داشتند یا اغلب در معرض اشعه قرار داشتند.
خوردن مقادیر زیادی از چربی های حیوانی
همچنین نظریه ای وجود دارد که بسیاری از موارد تومور پستان را با اثرات منفی برخی ویروس ها مرتبط می کند.

گاهی اوقات این نظر وجود دارد که ضربه مکانیکی به پستان می تواند منجر به تومورهای بدخیم غدد پستانی شود. با این حال، در واقع، هیچ مدرک ثابت شده ای از چنین رابطه ای وجود ندارد.

در بیشتر موارد، تومورهای بدخیم پستان در زنان مسن رخ می دهد. اوج بیماری در 60-65 سالگی است. نسبت زنان زیر 30 سال که به این بیماری مبتلا شده اند اندک است. و در بیشتر موارد، تومور آنها تهاجمی خاصی ندارد. و در دختران نوجوان، این بیماری فقط در موارد جداگانه رخ می دهد.

جهت تشخیص و آزمایش بررسی ژن های سرطان کلیک کنید

تشخیص سرطان سینه

تومورهای بدخیم پستان یکی از معدود بیماری های انکولوژیک هستند که در آن خود تشخیصی بسیار موثر است. این بدان معنی است که یک زن اغلب هنگام معاینه غدد پستانی خود می تواند تومور را تشخیص دهد. در این صورت لازم است تنها مجموعه ای از علائم همراه با این بیماری را بشناسیم. در واقع، در حدود 70 درصد موارد تومورهای سینه، توده های مشکوک در ابتدا توسط خود بیماران کشف می شد و در معاینه پزشکی تشخیص داده نمی شد.

بنابراین، هر زنی باید انجام معاینه مستقل از غدد پستانی خود را به عنوان یک قانون تعیین کند. این روش ساده است و باید هر ماه پس از پایان قاعدگی انجام شود.

در طول معاینه، اولویت باید به پارامترهای زیر توجه شود:

تقارن سینه،
اندازه آنها
رنگ پوست،
وضعیت پوست.
اگر یک علامت مشکوک یا شکل گیری ماهیت غیرقابل درک پیدا شد، باید با یک مامولوژیست مشورت کنید. او معاینه دستی پستان را انجام می دهد و ممکن است روش های اضافی مانند سونوگرافی، ماموگرافی (اشعه ایکس از ناحیه پستان)، داکتوگرافی (ماموگرافی با ماده حاجب) را تجویز کند. اگر هنوز مشکوک به بدخیمی سازند باقی بماند، بیوپسی و سپس مطالعه مواد سلولی انجام می شود. آزمایش خون برای نشانگرهای تومور نیز انجام می شود.

علائم سرطان سینه

همانطور که در بالا ذکر شد، یک زن اغلب می تواند برای خودش تعیین کند که آیا همه چیز در مورد سینه هایش در طی معاینه شخصی درست است یا خیر. با این حال، برای این لازم است مجموعه ای از علائم همراه با سرطان را بشناسیم.

باید در نظر داشت که درد علامت مشخص کننده در این مورد نیست. تومورهای سینه در بیشتر موارد در مراحل اولیه تقریبا بدون درد ایجاد می شوند. اگر یک زن در طی خودآزمایی، سفتی دردناکی پیدا کند، در بیشتر موارد این یک تشکیل خوش خیم است.

با این حال، استثناهایی نیز برای این قاعده وجود دارد. علائم تومورهای erysipelatous، پوسته ای و منتشر التهابی معمولاً شامل درد شدید قفسه سینه است. این اشکال بیماری نیز اغلب با مجموعه ای از علائم مانند تب بالا و التهاب مشخص می شود که می تواند با نوعی بیماری عفونی اشتباه گرفته شود. نشانه چنین تومورهایی عدم وجود مرزهای واضح و گسترش سریع در یک منطقه بزرگ است. در شکل پوسته مانند سرطان، تومور می تواند سطح سینه را فشرده کند و به همین دلیل اندازه آن کاهش می یابد.

علائم اصلی سرطان سینه، سطح سخت و خطوط ناهموار تومور است. تومورهای صاف و گرد، به عنوان یک قاعده، تشکیلات خوش خیم هستند. معمولاً یک تومور بدخیم بی حرکت است و در صورت فشار دادن فقط کمی جابجا می شود. یکی دیگر از علائم تومور تغییر در ظاهر پوست واقع در بالای آن است. ممکن است پوست جمع شود و چین و چروک ایجاد شود.

با پیشرفت این بیماری، سلول های سرطانی می توانند وارد غدد لنفاوی شوند، بنابراین می توانند اندازه آنها افزایش یابد. این علائم – افزایش غدد لنفاوی، سطح ناهموار آنها، نیز باید هشدار دهنده باشد. در بیشتر موارد، غدد لنفاوی تحت تاثیر سلول های سرطانی بدون درد باقی می مانند.

علاوه بر این، یکی از علائم رایج تومورهای غدد ترشح از نوک پستان است که با شیردهی مرتبط نیست. این ترشحات معمولا پاتولوژیک هستند و حاوی خون یا چرک هستند.

سیستم مرحله بندی سرطان سینه TNM
همچنین، مراحل سرطان پستان اغلب بر اساس سیستم TNM نشان داده می شود، که در آن شاخص T اندازه تومور، N – درجه آسیب به غدد لنفاوی، M – وجود متاستازهای دوردست را تعیین می کند.

شاخص T می تواند مقادیری از 1 تا 4 داشته باشد:

مرحله T1 – اندازه تومور تا 2 سانتی متر،
مرحله T2 – اندازه تومور از 2-5 سانتی متر،
مرحله T3 – اندازه تومور بیش از 5 سانتی متر است.
مرحله T4 – تومور به دیواره قفسه سینه و پوست گسترش یافته است.
شاخص M مقادیری از 0 تا 3 می گیرد:

N0 – بدون متاستاز در غدد لنفاوی؛
مرحله N1 – متاستازها در غدد لنفاوی زیر بغل سطح 1 و 2 که به هم لحیم نشده اند.
مرحله N2 – متاستاز در غدد لنفاوی زیر بغل سطح 1 و 2، لحیم شده با هم یا آسیب به غدد لنفاوی پستانی داخلی.
مرحله N3 – متاستاز در غدد لنفاوی ساب ترقوه سطح 3 یا متاستاز در غدد لنفاوی پستانی و زیر بغل داخلی، متاستاز در غدد لنفاوی فوق ترقوه.
شاخص M می تواند تنها دو مقدار داشته باشد – 0 و 1 M0 – هیچ متاستاز از راه دور پیدا نشد، M1 – متاستاز دور یافت شد.

درمان سرطان سینه

اولویت انکولوژی بالینی مدرن، درمان کم مصرف و حفظ اندام است. بخش عمده ای از بیماران سرطانی از بیماران مبتلا به تومورهای بدخیم پستان تشکیل شده است.

پیشرفت در انکولوژی بالینی منجر به درمان هزاران بیمار سرطانی شده است، اما در عین حال، مشکل دشواری در سازگاری و توانبخشی بیمارانی که تحت درمان ضد سرطانی قرار گرفته‌اند، به وجود آمده است. ناتوانی بیماران سرطانی نتیجه اختلالات عملکردی، تشریحی، زیبایی شناختی و روانی است. این حذف یا کاهش اثرات درمان ضد سرطان است که می تواند توانبخشی بیماران سرطانی را به طور اساسی بهبود بخشد.

امکان توانبخشی یک بیمار خاص به صورت جداگانه با در نظر گرفتن مجموعه ای از عوامل پیش آگهی در نظر گرفته می شود: محلی سازی و مرحله تومور، ساختار مورفولوژیکی آن، ماهیت درمان، درجه اختلالات آناتومیکی و عملکردی، و همچنین عمومی. ویژگی های زیستی و اجتماعی – سن، جنسیت، حرفه، موقعیت در جامعه، خانواده و غیره.

یکی از اصول اصلی درمان صرفه جویی عملکردی ترکیبی از مراحل حذف جراحی تومور و توانبخشی جراحی است. این اصل در حال حاضر برای بیماران دارای مراحل I-II و بیشتر مرحله III به دلیل معرفی یک جزء ترمیمی-پلاستیک برای ترمیم اندام آسیب دیده در انکولوژی قابل اجرا است. جزء ترمیمی-پلاستیک توانبخشی جراحی بیماران مبتلا به سرطان پستان شامل مجموعه ای از اقدامات جراحی ترمیمی-پلاستیک است که امکان بازیابی ظاهر اندام و پارامترهای زیبایی شناختی آن را در کوتاه ترین زمان ممکن و با حداکثر کارایی فراهم می کند. این جزء را می توان با استفاده از پیوندهای خودکار و مواد مصنوعی نشان داد.

توانبخشی جراحی بیماران مبتلا به سرطان پستان ارتباط تنگاتنگی با بهبود کیفیت زندگی دارد.

بخش انکولوژی و جراحی پلاستیک ترمیمی پستان و پوست کلیه زمینه های توانبخشی جراحی بیماران مبتلا به سرطان سینه را ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!