زخم معده و اثنی عشر از درمان تا علائم (جدید)

فهرست مطالب

زخم معده بیماری است که باعث ایجاد نقایص اولسراتیو در پوشش غشای مخاطی معده و دوازدهه می شود. با تشدید فصلی رخ می دهد.

 

طبق آمار، علائم زخم معده (GU) به طور متوسط ​​در 7-10٪ از جمعیت بزرگسال ظاهر می شود، در حالی که زخم ها می توانند منفرد و متعدد باشند.

درد در گودال معده – زخم ورودی (قلبی)؛

درد در مرکز – زخم پایین و بدن معده؛

درد در سمت راست – زخم قسمت خروجی (پایین) معده؛

درد در سمت چپ – زخم اثنی عشر.

 

علائم زخم معده

سوزش سردل؛

آروغ زدن و استفراغ “ترش”؛

خستگی زیاد؛

تعریق؛

ضعف؛

کاردیوپالموس؛

دست تکان دادن

در طول تشدید، درد روزانه مشاهده می شود، اغلب با معده خالی (به احتمال زیاد با زخم در دوازدهه). پس از خوردن غذا، درد می تواند فروکش کند و به طور کلی ناپدید شود، پس از 0.5-1 ساعت در مورد زخم معده و بعد از 1.5-2.5 ساعت در مورد زخم اثنی عشر دوباره خود را یادآوری می کند. اغلب، بیمار دردهای حاد شبانه را تجربه می کند. یبوست همراه وفادار زخم اثنی عشر است.

 

علل بیماری زخم معده

علت اصلی ایجاد زخم معده و اثنی عشر عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. عفونت در 90-85 درصد از بیماران مبتلا به زخم معده تشخیص داده می شود.

علل زخم معده می تواند موارد زیر باشد:

عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری؛

استعداد ارثی؛

استفاده طولانی مدت از داروهایی که به شدت بر مخاط معده تأثیر می گذارد (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، برخی از داروهای هورمونی).

بیماری متابولیک؛

تغذیه نامتعادل و نامنظم؛

نوشیدن مکرر الکل و سیگار کشیدن

همچنین اعتقاد بر این است که استرس مداوم و استرس روانی-عاطفی می تواند باعث ایجاد بیماری شود.

پیش از این، ایجاد زخم با تولید بیش از حد اسید هیدروکلریک و اثر تهاجمی آن بر غشاهای مخاطی دستگاه گوارش همراه بود. در سال 2005، در نتیجه تعدادی از مطالعات بالینی، مشخص شد که عامل اصلی بیماری عفونت هلیکوباکتر پیلوری است.

 

تشخیص زخم معده و اثنی عشر

روش اصلی برای تشخیص زخم معده، ازوفاگوگاسترودئودنوسکوپی (EGD) است که اغلب از آن به سادگی به عنوان گاستروسکوپی یاد می شود. این یک معاینه آندوسکوپی مری، معده و دوازدهه است.

 

گاستروسکوپی به صورت سرپایی انجام می شود. کل روش بیش از 5 دقیقه طول نمی کشد. در طول معاینه، پزشک یک لوله انعطاف پذیر باریک مجهز به یک دوربین فیلمبرداری مینیاتوری را از طریق دهان وارد می کند. آندوسکوپ به شما امکان می دهد غشاهای مخاطی اندام ها را بررسی کنید و در صورت لزوم بیوپسی انجام دهید – نمونه بافت را برای بررسی سیتولوژیک و بافت شناسی بگیرید.

 

همچنین حتما آنالیز هلیکوباکتر پیلوری را انجام دهید. برای اجرای آن می توان از نمونه بافتی که از معده یا دوازدهه گرفته شده است استفاده کرد. در برخی موارد از تست تنفس سریع استفاده می شود.

 

علاوه بر این، بیمار ممکن است برای نظارت بر سطح اسیدیته معده در طول روز، آزمایش خون، مدفوع و ادرار، سونوگرافی و اشعه ایکس قفسه سینه و شکم تعیین شود.

 

قبل از تجویز معاینات، پزشکان Oxford Medical به تمام شکایات بیمار پی می برند، تاریخچه پزشکی را مطالعه می کنند و وجود بیماری های همزمان را روشن می کنند. پس از آن، آنها تعیین می کنند که کدام مطالعه آموزنده ترین خواهد بود.

 

درمان زخم معده و اثنی عشر

روش درمان زخم معده به علت ایجاد آن، مرحله بیماری و وجود عوارض بستگی دارد. اغلب از درمان محافظه کارانه استفاده می شود. روش های جراحی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند، فقط در صورت بروز عوارض، به عنوان مثال، پارگی دیواره روده.

 

درمان محافظه کارانه ممکن است شامل مصرف زیر باشد:

 

آنتی بیوتیک برای درمان هلیکوباکتر پیلوری؛

 

مهارکننده های پمپ پروتون برای کاهش اسیدیته آب معده؛

 

آماده سازی آنزیمی برای بهبود هضم؛

 

پروکینتیک برای بهبود حرکت دستگاه گوارش.

 

اگر زخم معده توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد شود، آنتی بیوتیک ها و مهارکننده های پمپ پروتون کاهنده اسید نقش عمده ای در درمان دارند. این داروها از 7 تا 14 روز مصرف می شوند. به عنوان یک قاعده، در این مدت بیماری با موفقیت درمان می شود.

 

اگر بیماری ناشی از علل دیگر باشد، درمان با هدف از بین بردن آنها انجام می شود. به ویژه، پزشک ممکن است رژیم غذایی خاصی را تجویز کند، به شما توصیه کند الکل و سیگار را ترک کنید و از استرس خودداری کنید. در مورد درمان دارویی، داروهایی که اسیدیته شیره معده را کاهش می دهند و بهبود زخم را تسریع می کنند اغلب تجویز می شوند.

 

پزشکان پزشکی آکسفورد یک برنامه درمانی فردی برای هر بیمار ایجاد می کنند که توسط پروتکل های درمانی دولتی و توصیه های بین المللی هدایت می شود.

 

عوارض زخم معده و اثنی عشر

اگر زخم به موقع درمان نشود، خطر عوارض ظاهر می شود. علاوه بر این، به طور مستقیم به محل و اندازه زخم، سن بیمار و وضعیت کلی سلامت بستگی دارد.

 

عوارض زخم معده و اثنی عشر می تواند به شرح زیر باشد:

 

خونریزی داخلی – با افزایش و عمیق شدن زخم، ممکن است پارگی رگ های خونی رخ دهد (این عارضه در بیماران مسن شایع تر است).

 

سوراخ شدن (سوراخ شدن) زخم – ظاهر یک سوراخ در دیواره اندام آسیب دیده (برای ایجاد پریتونیت خطرناک است – التهاب حفره شکمی).

 

نفوذ زخم – ظاهر یک سوراخ در دیواره معده یا روده با دسترسی به اندام مجاور (روده بزرگ، پانکراس، کبد).

 

اسکار زخم واقع در بخش نهایی معده و دوازدهه (تنگی پیلور یا انسداد بخش پیلور) – باریک شدن خروجی معده که از طریق آن غذا به روده می رود.

 

علائم عوارض زخم می تواند درد شدید، تب، خون در مدفوع، ضعف و گیجی عمومی، استفراغ مکرر بعد از غذا خوردن باشد. هنگامی که آنها ظاهر می شوند، باید بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید.

 

سوالات متداول

چگونه زخم معده را آزمایش کنیم؟

برای تشخیص زخم معده، آزمایش هلیکوباکتر پیلوری و معاینه آندوسکوپی معده و دوازدهه (گاستروسکوپی) انجام می شود. سونوگرافی شکم و اشعه ایکس، آزمایش خون و اندازه گیری سطح اسید معده نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

بدین منظور جهت آزمایش در منزل میتوانید با ما تماس بگیرید

 

 

با زخم معده چه چیزی نخوریم؟

در طول ابتلا به این بیماری ، خوردن غذاهایی که ترشح معده را تحریک می کنند، توصیه نمی شود. ممکن است به بیمار رژیم غذایی شماره 1 توصیه شود. این کاملاً متنوع است ، فقط انواع خاصی از محصولات مستثنی می شوند ، به عنوان مثال نان تازه ، گوشت و ماهی چرب ، پنیرهای تند و شور ، کلم سفید ، خیار ، خاکشیر و سایر محصولات.

 

زخم معده چه مدت ایجاد می شود؟

مدت زمانی که طول می کشد تا زخم ایجاد شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای کسی، ممکن است در یک سال و نیم، و برای کسی در 5-10 سال ظاهر شود. زخم عمدتاً زمانی ایجاد می شود که با هلیکوباکتر پیلوری آلوده شود، همچنین با استفاده طولانی مدت از برخی داروها (آسپرین و سایرین) یا سوء تغذیه. اول، التهاب مخاط معده ایجاد می شود – گاستریت، که در حضور عوامل تشدید کننده، منجر به آتروفی مخاط، ظهور زخم ها و بر این اساس، زخم معده می شود.

 

زخم معده بعد از چه مدتی درمان می شود؟

اگر علت ایجاد زخم معده عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد، درمان آنتی بیوتیکی برای 10-14 روز تجویز می شود. با ایجاد زخم در پس زمینه مصرف داروها، در صورت امکان، آنها لغو می شوند یا با داروهای دیگر جایگزین می شوند. اگر دلیل اصلی رژیم غذایی نامتعادل باشد، رژیم غذایی تجویز می شود. در دو مورد آخر، درمان ممکن است طولانی تر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!