ریزش مو در شیمی درمانی

ریزش مو در شیمی درمانی

فهرست مطالب

شیمی درمانی می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد که ریزش مو در شیمی درمانی یکی از شایع ترین این عوارض میباشد . برای بسیاری از افراد، ریزش موهای سر و بدن آنها در طول شیمی درمانی بسیار استرس زا و ناراحت کننده است.

می توانید سعی کنید از این عارضه جانبی جلوگیری کنید. اینکه آیا واقعاً می‌توان ریزش مو را در نتیجه کاهش داد، به اندازه کافی بررسی نشده است. با این حال، ریزش مو به دلیل شیمی درمانی معمولاً موقتی است: تقریباً پس از هر شیمی درمانی، موها دوباره رشد می کنند. تا آن زمان، بسیاری از افراد از کلاه گیس یا کلاه برای پوشاندن سر خود استفاده می نمایند.

این مبحث اطلاعاتی در مورد ریزش مو در اثر شیمی درمانی در بیماران سرطانی ارائه می دهد

علائم ریزش مو در شیمی درمانی

موها ممکن است به طور کلی نازک تر شوند، اما اغلب در عرض چند روز یا چند هفته پس از شروع شیمی درمانی به طور کامل می ریزند. این نه تنها روی موهای سر، بلکه ابروها، مژه ها و موهای ریش و همچنین موهای بدن و ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی اوقات، حتی قبل از ریزش مو، پوست سر به درد حساس است و یا با لمس موها دردناک می شود.

 

علت ریزش مو در شیمی درمانی

در ریشه مو، مو از سلول های زنده تشکیل شده است سلول هایی که دائماً از ریشه رشد می کنند، مو را از پوست بیرون می راند. بسیاری از داروها (سیتواستاتیک) که در شیمی درمانی استفاده می شوند، تقسیم سلول های سرطانی را مختل می کنند و همچنین باعث اختلال در رویش مو میشوند

همچنین موهای غیر فعالی وجود دارند که دیگر رشد نمی کنند. اینها در اثر شیمی درمانی آسیب نمی بینند، که کمتر از ده درصد کل موها را تشکیل می دهند.

 

داروهای سرطانی که سیتواستاتیک نیستند نیز می توانند منجر به ریزش مو شوند. برای مثال، داروی سرطان سینه تاموکسیفن و چندین داروی به اصطلاح هدفمند سرطان شامل این مورد می شود.

اینکه چند بار ریزش مو با شیمی درمانی اتفاق می افتد را نمی توان به طور کلی گفت. از یک طرف، بستگی به دارویی دارد که به شما داده می شود: برخی از داروها تقریباً همیشه باعث ریزش مو می شوند، در حالی که برخی دیگر به ندرت باعث ریزش مو می شوند.

ریزش مو و شدت ریزش مو می تواند به عوامل دیگری نیز بستگی داشته باشد – برای مثال دوز شیمی درمانی یا اینکه دارو به صورت قرص مصرف شود یا به صورت تزریقی دریافت شود.

همه ی این ها عوامل موثر بر ریزش مو در شیمی درمانی میباشد.

 

دوره ریزش مو در شیمی درمانی

ریزش مو در شیمی درمانی معمولاً یک تا سه هفته پس از شروع شیمی درمانی شروع می شود. ابتدا موهای سر می ریزند و کمی بعد موهای صورت، بدن و ناحیه شرمگاهی نیز ممکن است ریزش کنند.

چند هفته پس از پایان شیمی درمانی، بیشتر موها شروع به رشد می کنند. برای برخی از افراد، رنگ موهایی که دوباره رشد کرده اند، فقط کمی روشن تر یا تیره تر است، برای بسیاری موهایشان مجعدتر از قبل میشود . اما این معمولاً موقتی است.

تشخیص

ریزش مو به قدری یک عارضه جانبی معمول شیمی درمانی است که معمولاً معاینات ویژه مو یا پوست سر لازم نیست. فقط در صورتی معنا پیدا می کنند که موها پس از شیمی درمانی به طور سالم رشد نکنند – یا اگر این ظن وجود داشته باشد که ممکن است علت دیگری برای ریزش مو وجود داشته باشد، مثلاً یک قارچ پوستی.

 

جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی

در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که به طور موثر از ریزش مو در شیمی درمانی جلوگیری کند. گاهی اوقات ممکن است استفاده از کلاه یخی در طول تزریق دارو کمک کند. خنک کننده پوست سر برای اطمینان از آسیب کمتر ریشه مو در نظر گرفته شده است.

درمان ریزش مو در شیمی درمانی

هیچ درمان موثری برای ریزش مو ناشی از شیمی درمانی وجود ندارد. با این حال، پس از اتمام اکثر درمان‌های سرطان، موها خود به خود رشد می‌کنند. اینکه آیا ماینوکسیدیل ترمیم کننده مو می تواند رشد مجدد مو را تسریع کند، مشخص نیست.

راه‌های مختلفی برای مقابله با این استرس‌ها وجود دارد: برای مثال، اگر موهای بلندی دارید، می‌توانید قبل از شروع شیمی‌درمانی موهایتان را کوتاه کنید. سپس، هنگامی که ریزش مو شروع می شود، دسته های موهایی که ریخته اند کمتر بزرگ و ترسناک به نظر می رسند. تراشیدن موهای خود از شما در برابر احساس ریزش دائمی مو محافظت می کند – و برای مثال مجبور نیستید به طور مکرر موهای خود را از روی تخت، لباس یا حمام خود بردارید.

برای پوشاندن پوست سر طاس میتوانید از ، کلاه، روسری، یا کلاه گیس استفاده نمایید .مژه ها و ابروها را می توان با مژه های مصنوعی و آرایش جایگزین کرد.

 

تا زمانی که موها به طور کامل رشد نکنند، بهتر است با ملایمت از آن مراقبت کنید. یعنی مثلاً هفته ای دو بار بیشتر نشویید، از شامپو بچه استفاده کنید، خیلی داغ یا خیلی طولانی سشوار نکشید و رنگ نکنید.

برای مشاهده مطلب علت ریزش مو در زنان میتوانید مقاله ی موجود در این زمینه را در مجله هایپر آزما بخوانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!