درمان خانگی کلسترول بالا

فهرست مطالب

درمان خانگی کلسترول بالا شامل موارد زیادی میشود و اصلا جای نگرانی نیست و شما با رعایت چند نکته ی ساده میتوانید کلسترول بالای خود را کاهش دهید . سبزیجات تازه، میوه ها و غلات به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کنند. آنها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که کلسترول را کاهش می دهند و بسیاری از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها از قلب محافظت می کنند.

نکته : کلسترول LDL  به کلسترولی میگویند که برای بدن مضر است و در شریان ها رسوب کرده و خطر خطر ابتلا به سکته یا حمله قلبی را افزایش می دهد

اما کلسترول HDL برای بدن مفید بوده و کار پاکسازی را انجام میدهد

در ادامه به مواردی که  جزو موثر ترین مواد درمان خانگی کلسترول بالا میباشند می پردازیم .

کاهش کلسترول بالا با روغن زیتون

یکی از موثر ترین روش ها کاهش کلسترول بالا با روغن زیتون می باشد .روغن زیتون نه تنها سطح کلسترول LDL (کلسترول مضر) را کاهش می دهد، بلکه سطح کلسترول HDL (کلسترول مفید) را نیز افزایش می دهد.

تحقیقات نشان داده است افرادی که روزانه 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف می کنند، تنها پس از یک هفته سطح کلسترول LDL کمتری داشتند. بهتر است از روغن زیتون برای سس سالاد استفاده کنید و همچنین چربی معمولی سرخ کردنی را با آن جایگزین کنید.

کاهش کلسترول بالا با ماهی

ماهی یک کاهش دهنده سطح کلسترول بسیار خوب است و کاهش کلسترول بالا با ماهی امکان پذیر است. ماهی حاوی بسیاری از اسیدهای چرب امگا 3 با ارزش است که سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد.

ماهی سالمون تازه، ماهی غزل آلا و ماهی تن غنی از این اسیدهای چرب هستند. کنسرو ماهی نیز خوب است اما فقط ماهی تن تقریباً بیشتر چربی های سالم خود را هنگام کنسرو شدن از دست می دهد.

اگر علاقه خاصی به خوردن ماهی ندارید، می توانید از کپسول های روغن ماهی استفاده کنید

کاهش فوری کلسترول بالا

اسیدهای چرب اشباع حاوی مقدار زیادی کلسترول هستند و در صورت بالا بودن سطح کلسترول باید از مصرف آنها پرهیز کرد. این به معنای مصرف کمتر گوشت و غذاهای آماده و فست فود ها و روی آوردن به لبنیات کم چرب است.

از مصرف روغن آفتابگردان نیز باید تا حد زیادی اجتناب شود زیرا چربی اشباع بالایی دارد. این روغن عمدتاً در تمام غذاهای سرخ کردنی یافت می شوند.

اگرچه آجیل و آووکادو کالری بسیار بالایی دارند، اما سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع سالم هستند. آجیل همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 سالم است. خوردن روزانه یک آووکادو سطح کلسترول LDL شما را تا 15 درصد کاهش می دهد. همین نتیجه در مورد یک مشت بادام یا گردو هم صادق است .

برای کاهش کلسترول بالا ی خون روزانه مقداری گردو و بادام بخورید

درمان خانگی کلسترول بالا با پیاز

پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی است که باعث افزایش کلسترول مفید HDL می شود. همچنین دارای آنتی اکسیدان کوئرسنتین است که سطح خطرناک کلسترول  ناسالم LDL را کاهش می دهد.

درمان خانگی کلسترول بالا با زنجبیل

یکی دیگر از داروهای جایگزین برای کلسترول بالا، کپسول های زنجبیل است. دوز توصیه شده روزانه 150 میلی گرم در روز است. زنجبیل جذب چربی را کاهش می دهد و به حذف کلسترول LDL ناسالم کمک می کند.

درمان خانگی کلسترول بالا با تخم کتان

دانه کتان همچنین یک درمان جایگزین برای کاهش سطح کلسترول است. آنها منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر محلول هستند. 2 قاشق غذاخوری بذر کتان کلسترول LDL را تا 15 درصد کاهش می دهد. دانه های کتان آسیاب شده مکمل خوبی برای صبحانه هستند.

درمان خانگی کلسترول بالا با جو دو سر

بلغور جو دو سر حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است که نوعی مخاط در معده ایجاد می کند که جذب چربی از غذا را دشوار می کند. خوردن یک کاسه بلغور جو دوسر  در روز سطح کلسترول شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

کلسترول بالا یعنی چه ؟

کلسترول بالا یا هیپرکلسترولمی یک اختلال متابولیسم چربی است که به دلایل مختلف رخ می دهد. کلسترول یک بلوک ساختمانی مهم برای هورمون ها است و همچنین نقش مهمی در تعادل انرژی ایفا می کند. در کبد، اسیدهای صفراوی از کلسترول تولید می شوند که سپس در هضم چربی نقش دارند.

سطح کلسترول بستگی به این دارد که چه مقدار کلسترول با غذا خورده می شود یا چه مقدار کلسترول در بدن تولید می شود. علاوه بر این، بسته به محتوای پروتئین یا چربی، بین کلسترول LDL و HDL تمایز قائل می شود. کلسترول LDL به نام «کلسترول بد» نیز شناخته می شود و برای بدن مضر است، در حالی که کلسترول HDL برای رگ های خونی مفید است. سطح کلسترول نشان می دهد که چه مقدار کلسترول در خون وجود دارد و بر حسب میلی گرم در دسی لیتر اندازه گیری می شود.

علت کلسترول بالا در چیست

یک تمایز اساسی بین کلسترول خون اولیه و کلسترول ثانویه وجود دارد. افرادی که از هیپرکلسترولمی اولیه رنج می برند، مستعد سطوح کلسترول بالاتر هستند، زیرا تمام گیرنده های LDL از دست رفته یا کار نمی کنند. در نتیجه نمی توان کلسترول بد خون را تصفیه کرد و سطح کلسترول بالا می رود. کلسترول ثانویه می تواند زمانی ایجاد شود که کلسترول بیش از حد در رژیم غذایی مصرف شود، که کلسترول عمدتاً در چربی های حیوانی، چربی های ترانس یا چربی های اشباع یافت می شود.

علاوه بر این، سطح کلسترول بالا می‌تواند در نتیجه بیماری‌های دیگری مانند پانکراتیت، کم‌کاری تیروئید، بیماری کلیوی، چاقی یا دیابت رخ دهد. در برخی موارد، سطح کلسترول بسیار بالا نیز در نتیجه مصرف برخی داروها مانند قرص، استروئیدهای آنابولیک یا دیورتیک ها رخ می دهد.

برخی از قرص های مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا نیز می توانند سطح کلسترول را افزایش دهند. علاوه بر این، مصرف منظم الکل، استرس، سیگار کشیدن و ورزش نکردن نیز منجر به افزایش سطح کلسترول می شود. افزایش سطح کلسترول نیز می تواند ارثی باشد. در این مورد از هیپرکلسترولمی خانوادگی هتروزیگوت صحبت می شود و در این بیماران خطر سکته مغزی یا حمله قلبی حتی قبل از 55 سالگی بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!