درمان خانگی شوره سر فوری و آسان

درمان خانگی شوره سر

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم که به درمان خانگی شوره سر بپردازیم . لایه بیرونی پوست سر در همه افراد دائما در حال کنده شدن است؛ اما اگر این خیلی سریع اتفاق بیفتد، فلس های روی سر ظاهر می شوند که اصطلاحا به آن شوره سر گفته میشود . علت شوره سر غدد چربی بسیار فعال، استرس یا استفاده از شامپوهای نامناسب می باشد . در اینجا چند نکته برای درمان خانگی شوره سر آورده شده است.

 

فهرست مطالب

1 شوره سر چیست؟

2 چه کسی تحت تاثیر قرار می گیرد؟

3 علت شوره سر

4 درمان خانگی شوره سر

5 کمک سریع برای شوره سر

 

شوره سر چیست؟

شوره سر سلول های مرده پوستی است که همه افراد به طور روزانه در پوست سر خود به صورت طبیعی دچار ریزش آن میشوند . با این حال، به عنوان یک قاعده، این روند مورد توجه قرار نمی گیرد، زیرا به طور معمول نمی توان فلس ها را با چشم غیر مسلح دید. این تنها زمانی تغییر می کند که روند نوسازی پوست مختل شود. سپس ممکن است تعداد زیادی از سلول های پوست توده هایی تشکیل دهند که قابل مشاهده می شوند.

شوره سر که در موها گیر می کند و در آنجا به صورت توده های کوچک سفید یا تجمع بر روی یقه و شانه ها نمایان می شود، بسیار رایج و به خصوص آزاردهنده است.

 

چه کسی تحت تأثیر قرار می گیرد؟

شوره سر به دو دسته «خشک» و «روغنی» تقسیم می شود. شوره سر خشک معمولاً نتیجه مراقبت نادرست از مو و پوست سر است. آنها زمانی رخ می دهند که مواد شوینده خشن یا خشک کردن با سشوار خیلی داغ پوست سر را تحریک کرده و خشک می کند که اغلب باعث ایجاد شوره در سر می شود. از طرف دیگر شوره سر چرب اغلب به دلیل عفونت قارچی ایجاد می شود.

 

قارچ پوستی که متعلق به گروه قارچ های مخمری است، در پوست سر چرب احساس راحتی می کند. تولید بیش از حد مداوم غدد چربی را تضمین می کند و در نتیجه باعث ایجاد شوره سر می شود. علاوه بر این، به اصطلاح اگزمای سبورئیک می تواند مسئول تغییر در پوست سر باشد. با این اختلال، پوسته های زرد رنگی تشکیل می شود که معمولاً در زیر آن پوست قرمز یا ملتهب است. علل اگزمای سبورئیک هنوز مشخص نشده است، اما درگیری قارچ مخمری نیز مشکوک است.

 

علت شوره سر

دلایل مختلفی میتواند علت شوره سر یا بدن باشد. که  شامل بیماری های پوستی پسوریازیس و اگزمای آتوپیک (درماتیت عصبی) است. آلرژی‌ها، به‌ویژه واکنش‌های آلرژیک به شامپو یا محصولات مراقبتی و مواد موجود در منسوجات که در تماس مستقیم با پوست هستند نیز می‌تواند منجر به شوره سر شود.

شوره سر اساساً بی ضرر است، اما به محض اینکه قابل مشاهده میشود، اغلب باعث ایجاد احساس انزجار می شود. افراد آسیب دیده اغلب از این موضوع خجالت می کشند که منجر به کاهش کیفیت زندگی آنها می شود.

اگر شوره سر با خارش شدید همراه باشد و فرد مبتلا مدام خراش دهد، عفونت های ثانویه نیز رخ می دهد که می تواند با التهاب و در موارد شدید آبسه همراه باشد.

این نه تنها روی سر، بلکه در بدن نیز امکان پذیر است، به خصوص در مورد پسوریازیس یا نورودرماتیت. زمانی که شوره سر دیگر فقط یک مشکل صرفا زیبایی نیست، باید حتما  با یک متخصص پوست مشورت کنید.

درمان خانگی شوره سر

درمان خانگی شوره سر یک نرم کننده گیاهی است. برای این روش شستشو، حدود یک مشت (برگ بو) خرد شده را به آب داغ (اما نه در حال جوش!) اضافه کنید و بگذارید 20 دقیقه دم بکشد. بعد از خنک شدن این نرم کننده روی موها ماساژ داده می شود و به مدت یک ساعت در موها می ماند. سپس با آب ولرم بشویید.

 

شامپوهای مختلفی برای شوره سر وجود دارد که به مقابله با شوره سر کمک می کند. هنگام خرید توجه داشته باشید که شامپوهای حاوی گوگرد یا اسید سالیسیلیک چندان موثر نیستند زیرا فقط پوسته ها را از روی سطح شل می کنند. از سوی دیگر، شامپوهایی با ترکیبات  پیریتیون روی یا سولفید سلنیوم، سرعت تکثیر سلول های پوست سر را کاهش می دهند.

علاوه بر این، شامپوهای حاوی قطران نیز از رشد سلولی جلوگیری می کنند. شامپوی ضد شوره باید هر چند ماه یکبار تعویض شود زیرا پوست سر به مواد فعال مختلف عادت می کند.

شامپو دیگری که به مقابله با شوره سر کمک می کند حاوی ماده فعال کتوکونازول است. این ماده به ریشه کن کردن مخمری که اغلب علت شوره سر است کمک می کند. یک شامپوی ضد شوره باید حداقل 10 دقیقه کار کند تا بتواند قدرت کامل خود را توسعه دهد.

درمان خانگی شوره سر

درمان سریع شوره سر

درمان شوره سر با سرکه سیب

جهت درمان خانگی شوره سر به صورت سریع میتوانید از سرکه سیب استفاده نمایید .سرکه سیب یک درمان خانگی فوق العاده برای شوره سر است زیرا سرکه قارچ ها و باکتری ها را از بین می برد. در برخی منابع به عنوان معجزه کننده شوره سر ذکر شده است. برای شستشوی سرکه سیب، 100 میلی لیتر آب را با 100 میلی لیتر سرکه سیب مخلوط کرده و سپس روی موها بمالید.

برای مشاهده ی خواص بیشتر سرکه سیب توصیه میشود مقاله معجزه فواید سرکه سیب در سلامت انسان را مطالعه کنید

درمان شوره سر با رزماری

یکی دیگر از نرم کننده های طبیعی که به مبارزه با شوره سر کمک می کند، نرم کننده رزماری است. پوست سر برخی افراد توسط رزماری تحریک می شود، بنابراین آن را با دقت در یک منطقه کوچک امتحان کنید اگر حساسیت نداشتید در همه جای سر استفاده نمایید. برای چنین شستشو، یک فنجان آب جوش روی یک قاشق چایخوری رزماری خرد شده ریخته می شود. هنگامی که محلول خنک شد، می توان از آن به عنوان شستشو استفاده کرد.

درمان شوره سر با تخم کتان

یک نکته کوچک برای تغذیه وجود دارد: بذر کتان. بذر کتان حاوی بسیاری از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است که به مقابله با شوره سر کمک می کند.

درمان خانگی شوره سر با ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک یک درمان خانگی بسیار موثر برای شوره سر است. فرهنگ های زنده موجود در این ماست ها به مبارزه با مخمر کمک می کند. ماست را مانند درمان استفاده می کنند و به کل سر می مالند. بعد از نیم ساعت می توان ماست را دوباره آبکشی کرد.

درمان خانگی شوره سر با روغن درخت چای و روغن زیتون

یکی دیگر از داروهای جایگزین برای مخمر که اغلب علت شوره سر است، روغن درخت چای است. برای استفاده، 10 قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. سپس این مخلوط روی پوست سر ماساژ داده می شود. همچنین می توان چند قطره روغن درخت چای را به شامپو اضافه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!