درمان خانگی اسهال

اسهال

فهرست مطالب

در این مقاله سعی داریم تا به صورت جامع به درمان خانگی اسهال بپردازیم عوامل به وجود آمدن آن رابررسی نماییم. روش های معمول مثل درمان اسهال با کته ماست و درمان اسهال با بابونه و روش های دیگر خانگی بپردازیم .

مدت مطالعه 3 دقیقه

درمان اسهال با کته ماست

کته ماست یکی از سنتی ترین راه های درمان اسهال در کشور ما محسوب میشود . پروبیوتیک داخل ماست باعث میشود که این اختلال درمان یابد و این روش اغلب در همه ی افراد جواب میدهد .و بعد از مصرف آن بعد از چند ساعت اثر میکند و به صورت کامل این اختلال را از بین میبرد

کافیست مقداری برنج را به صورت کته درست کنید و روی آن ماست بریزید و بعد از هم زدن آن را میل نمایید فقط به علت سرد بودن ماست و برنج بهتر است مقداری نعنا یا گردو روی ماست بریزید .

 درمان اسهال با بابونه

اگر قصد درمان خانگی اسهال به صورت فوری را دارید ما در مان اسهال با بابونه را پیشنهاد میدهیم . در این روش ابتدا مقداری گیاه بابونه را به همراه برگ نعنا 15 دقیقه بچوشانید و در روز سه فنجان بنوشید .معمولا در همان روز اول تاثیر خود را نشان میدهد .

درمان اسهال با زغال اخته

یکی دیگر از روش های درمان خانگی اسهال درمان اسهال با زغال اخته است مصرف روزانه مقداری زغال اخته باعث میشود تا اسهال سریعا از بین برود و حال شخص بهبود یابد آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته و همچنین خواص آنتی باکتریایی که زغال اخته دارد باعث میشود که این ماده تاثیر زیادی در درمان این بیماری داشته باشد .

درمان اسهال با خاکشیر

باید توجه داشت که خاکشیر هم یکی از روش های خانگی درمان اسهال محسوب میشود ولی به شرطی که با آب گرم درست شود و مصرف شود مصرف آن با آب سرد نتیجه عکس دارد و میتواند به عنوان ملین تلقی میشود . در طب سنتی مقداری عسل نیز به خاکشیر اضافه میکنند که بر تاثیر آن می افزاید .

 

بیماری های اسهالی بسیار شایع هستند: در جهان، به طور متوسط ​​سالی یک بار بزرگسالان را مبتلا می کند، کودکان حتی بیشتر بیمار می شوند. اغلب، این اختلال نتیجه عفونت با ویروس‌ها است که معمولاً نوروویروس و روتاویروس بسیار مسری است. عفونت دستگاه گوارش (گاستروانتریت) نیز می تواند توسط باکتری هایی مانند سالمونلا یا کمپیلوباکتر ایجاد شود.

با اسهال معمولی، معمولاً برای جبران از دست دادن مایع کافی است و صبر کنید تا عفونت برطرف شود. با این حال، اسهال شدید یا طولانی مدت نیاز به درمان دارد زیرا می تواند منجر به کاهش مایعات و نمک خطرناک شود – به ویژه در کودکان خردسال و سالمندان.

 

علائم اسهال چیست ؟

علائم اسهال عفونت های دستگاه گوارش اغلب به طور ناگهانی با استفراغ ناگهانی یا اسهال شدید شروع می شود. و زمانی است که فردی حداقل سه بار در یک دوره 24 ساعته مدفوع بسیار نرم یا مایع داشته باشد. اغلب با درد شکم، گرفتگی عضلات و نفخ همراه است.  حالت تهوع گاهی با تب، سردرد و بدن درد همراه است.

 

سرگیجه و مشکلات گردش خون می تواند نشان دهنده این باشد که بدن مایعات و املاح (الکترولیت ها) بیش از حد از دست داده است. سپس به کمک فوری پزشکی نیاز دارید. دلایل دیگر برای جستجوی کمک پزشکی برای اسهال عبارتند از:

 

بعد از 48 ساعت بهبودی حاصل نمی شود

تب شدید

وجود خون در مدفوع (مدفوع حاوی خون قرمز یا سیاه است)

مخاط بر روی مدفوع رسوب می کند

درد شدید

علت اسهال ناگهانی

اسهال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.شایع ترین علت اسهال ناگهانی عفونت های گوارشی ناشی از نوروویروس یا روتاویروس بسیار مسری است که معمولاً کودکان کوچک و افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد. در ایران ، عفونت های باکتریایی دستگاه گوارش معمولا توسط کمپیلوباکتر یا سالمونلا ایجاد می شود. بسته به مقصد سفر و شرایط بهداشتی، عفونت با شیگلا، برخی باکتری های E. coli یا انگل ها نیز می تواند منجر به اسهال در سفر شود.

 

اسهال همچنین می تواند علل دیگری غیر از عفونت داشته باشد.

که شامل موارد زیر میشود :

خوردن غذاهای مسموم در رستوران های غیر بهداشتی ، به عنوان مثال در سفر

عدم تحمل غذایی مانند عدم تحمل گلوتن یا لاکتوز،

روده عصبی (سندرم روده تحریک پذیر)،

بیماری های التهابی مزمن روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو و همچنین

عوارض جانبی دارو: آنتی بیوتیک ها به ویژه گاهی اوقات باعث این بیماری می شوند زیرا به فلور طبیعی روده حمله می کنند و باعث پیدایش این اختلال میشوند

 

اسهال معمولا چقدر طول میکشد

اولین سوالی که ذهن شمارا درگیر خواهد کرد این است که اسهال معمولا چقدر طول میکشد : در واقع نوع حاد معمولا پس از چند روز تا یک هفته تمام می شود. و اگر  بیش از دو هفته طول بکشد به آن اسهال مداوم می گویند.

 

 

آیا اسهال طولانی مدت خطرناک است

اکثر اسهال های حاد بی ضرر هستند. با این حال، اگر اسهال شدید و آبکی یا استفراغ مکرر همراه با از دست دادن مایعات زیاد دارید، مهم است که به موقع به دنبال مشاوره پزشکی باشید تا از نارسایی گردش خون جلوگیری کنید. این امر به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسال، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و افراد مسن صادق است. از آنجایی که افراد مسن اغلب احساس تشنگی خود را از دست می دهند و سپس مقدار کمی نوشیدنی می نوشند، خطر کم آبی بدن برای آنها بالاست.

پس اسهال طولانی مدت زمانی خطر ناک است که میزان آب بدن را کاهش دهد و این از دست دادن آب از طریق شخص مبتلا با مصرف مایعات به اندازه کافی جبران نشود

 

علائم مختلف می تواند نشان دهنده از دست دادن شدید مایعات باشد:

 

وضعیت عمومی بدتر می شود.

چشم ها، گونه ها یا صورت گود افتاده است.

تنفس یا ضربان قلب سریعتر از حد معمول است.

پوست دیگر حالت ارتجاعی ندارد: اگر آن را به آرامی روی بازو یا شکم فشار دهید، بلافاصله دوباره صاف نمی شود، اما یک چین کوچک باقی می ماند.

تشنگی شدید، سبکی سر، ادرار تیره یا عدم توانایی در ادرار کردن، خشکی چشم، لب یا زبان.

افراد مسن نیز گاهی اوقات درد قفسه سینه یا اسپاسم عضلانی را تجربه می کنند.

تشخیص

هنگام مراجعه به پزشک، ابتدا پزشک از او می پرسد:

 

چه علائم به طور ناگهانی یا تدریجی ظاهر شوند،

نحوه ساخت صندلی (سازگاری و ظاهر)،

از چه زمانی وجود داشته است و هر چند وقت یکبار است،

آیا علائمی مانند درد شکم، استفراغ یا تب نیز بروز می کند و

آنچه قبل از شروع خورده شده است.

همچنین مهم است

که اخیراً سفر کرده باشید، یا خیر

کدام داروها مصرف شده یا در حال مصرف هستند،

آیا آلرژی یا عدم تحمل شناخته شده وجود دارد یا

آیا شما یک بیماری مزمن مانند دیابت دارید.

اگر اسهال خونی یا مداوم باشد، ممکن است نیاز به آزمایش مدفوع یا خون باشد تا مشخص شود کدام پاتوژن باعث عفونت شده است. همین امر در مورد اسهال با رسوبات مخاطی نیز صدق می کند.

 

جلوگیری از اسهال

برای جلوگیری از اسهال باید توجه داشت که ویروس ها و باکتری ها از طریق تماس با مدفوع، استفراغ، اشیاء آلوده، آب یا غذا پخش می شوند.

در مورد اسهال حاد، شستن مرتب و کامل دست ها با صابون به منظور محافظت از خود و دیگران از عفونت بسیار مهم است. ضدعفونی دست نیز می تواند مفید باشد. اگر توالت دومی در خانه وجود داشته باشد، یکی از اعضای بیمار خانواده می تواند به تنهایی از آن استفاده کند.

 

لباس ها بهتر است در دمای حداقل 60 درجه شسته شوند. توجه بیشتر به رعایت بهداشت در آشپزخانه و هنگام تهیه غذا ضروری است. اگر اسهال حاد دارید، نباید برای دیگران غذا تهیه کنید.

 

هنگام سفر به کشورهای نیمه گرمسیری یا گرمسیری، بسته به استانداردهای بهداشتی، ممکن است لازم باشد از میوه ها و سبزیجات خام و بدون پوست خودداری شود و آب لوله کشی ننوشید. ماهی یا گوشت باید خوب پخته یا پخته شود.

 

کمیته دائمی واکسیناسیون (STIKO) توصیه می کند که نوزادان زیر شش ماه در برابر روتاویروس واکسینه شوند. واکسیناسیون خوراکی باید حدود 2 تا 3 سال در برابر عفونت محافظت کند.

درمان اسهال فوری

برای درمان اسهال فوری کسانی که به این اختلال دچار میشوند مایعات و الکترولیت های خود را از دست می دهند. بنابراین مهمترین چیز جبران این ضرر است. در مورد اسهال حاد، به عنوان مثال، چای شیرین همراه با بیسکویت نمکی کافی است. اغلب توصیه می شود از مواد غذایی مناسب معده مانند برنج، موز یا سوخاری استفاده کنید. برخی نیز بدون قهوه، آب میوه، لیموناد، الکل و غذاهای چرب مصرف می کنند تا روده ها را بیشتر تحریک نکنند.

 

در نوجوانان و بزرگسالان نیاز به درمان خاصی ندارد. در مورد کودکان کوچک و افراد مسن، و همچنین اسهال شدید، جبران از دست دادن مایعات و الکترولیت ها با محلول آبرسانی مجدد از داروخانه یا داروخانه (که محلول های الکترولیت/گلوکز نیز نامیده می شود) منطقی است. این پودری است که باید در آب حل شود. آنها حاوی نمک، مواد معدنی و گلوکز هستند. به عنوان جایگزین – مثلا در مسافرت – می توانید مواد زیر را به یک لیتر آب بطری یا جوشانده اضافه کنید و هم بزنید:

 

4 قاشق چایخوری شکر،

¾ قاشق چایخوری نمک و

یک لیوان آب پرتقال بسته بندی شده

علاوه بر مصرف مایعات و سایر درمان ها، غذاها یا مکمل های حاوی میکروارگانیسم های پروبیوتیک (پروبیوتیک ها) ممکن است به کاهش مدت زمان اسهال کمک کنند.

 

بسته به مدت و شدت علائم، درمان های دیگری نیز ممکن است در نظر گرفته شود:

 

داروهایی مانند لوپرامید یا راسکادوتریل روده ها را آرام می کنند و می توانند دفعات توالت رفتن را کاهش دهند. لوپرامید برای کودکان زیر دوازده سال مناسب نیست، راسکادوتریل برای کودکان نیاز به نسخه دارد.

گاهی اوقات قرص های مخمر خاصی (پرنترول) توصیه می شود که دفع عوامل بیماری زا را تسریع می کند و از بازسازی فلور طبیعی روده حمایت می کند. گفته می شود مصرف قرص های زغال چوب که قبلا در آب حل شده اند، علائم را کاهش می دهد.

با این حال، هیچ مطالعه معنی‌داری برای ارزیابی مناسب مزایا و مضرات این گزینه‌های درمانی وجود ندارد. افرادی که به شدت بیمار هستند یا افراد دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیف نباید قرص مخمر مصرف کنند.

آنتی بیوتیک ها فقط برای عفونت های باکتریایی روده مناسب هستند. آنها نمی توانند در برابر ویروس ها کاری انجام دهند.

 

اسهال در سفر

اسهال در سفر برای اغلب افراد اتفاق میفتد. معمولاً فقط چند روز طول می کشد و معمولاً درمان خاصی لازم ندارد. برخی از قوانین رفتاری می تواند به کاهش خطر اسهال در سفر کمک کند. هرکسی که به کشوری با آب و هوای گرم و مرطوب سفر می کند به راحتی دچار این اختلال می شود.

دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد: غذاهای ناآشنا ، غذاهای تند و مواد عجیب و غریب می توانند به معده و روده فشار وارد کنند. استانداردهای بهداشتی پایین، دمای بالا و خنک کننده ناکافی، تکثیر باکتری ها در غذا یا آب را آسان می کند. اما ویروس ها از طریق غذا یا آب نیز قابل انتقال هستند.

در مورد اسهال شدید یا طولانی مدت، جبران از دست دادن مایعات و نمک اهمیت ویژه ای دارد. اگر علائم بهبود نیافت یا اسهال شدید در روزها یا هفته‌ها پس از یک سفر طولانی رخ داد، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید.

 

چگونه از اسهال در سفر پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از اسهال در سفر باید توجه داشت که پاتوژن ها اغلب از طریق غذا یا از طریق عفونت اسمیر پخش می شوند – برای مثال، با لمس اشیاء آلوده با دست، که سپس به دهان شما آورده می شود. برای محافظت از خود در برابر اسهال هنگام سفر، شستن مرتب و کامل دست‌هایتان بسیار مهم است. همچنین باید از لمس صورت خود با دست های شسته نشده خودداری کنید.

 

بسته به کشوری که به آن سفر می کنید، قوانین رفتاری زیر می تواند به کاهش خطر عفونت روده کمک کند:

 

دست های خود را به طور مرتب بشویید، به خصوص قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از توالت. دستمال مرطوب یا لوسیون ضدعفونی کننده در چمدان دستی شما کمک می کند اگر شستن دست ها در حال حرکت امکان پذیر نباشد. در صورت وجود، از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کنید.

آب لوله کشی ننوشید، بلکه فقط آب را از بطری ها یا ظروف با درپوش پیچی سالم بنوشید. همچنین از تکه های یخ و نوشیدنی های رقیق شده با آب خودداری کنید.

برای مسواک زدن و شستشوی دهان فقط از آب بطری شده استفاده کنید.

آب چاه ها، رودخانه ها و نهرها (از جمله چشمه ها)، آبشارها یا آب های راکد را ننوشید.

میوه، سبزیجات خام، سالاد و سبزی ها را فقط در صورتی مصرف کنید که پوست آن ها را جدا کرده یا با آب بطری کاملا شسته شده باشند.

فقط گوشت و ماهی را خوب پخته یا خوب بخورید.

از تماس با حیوانات خودداری کنید، زیرا آنها همچنین می توانند باکتری یا ویروس را منتقل کنند.

مگس ها را از غذا دور نگه دارید.

گرداوری تیم تحقیق و پژوهش هایپر آزما 

جهت انجام انواع آزمایش در منزل همچنین مشاوره ژنتیک میتوانید با ما در تماس باشید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!