درمان جوش صورت فوری به روش خانگی

درمان جوش صورت

فهرست مطالب

در این مطلب قصد داریم به درمان جوش صورت به روش خانگی بپردازیم . آکنه، جوش‌ها و جوش‌های سرسیاه یک مشکل رایج به ‌ویژه برای نوجوانانی است که در سن بلوغ هستند. آکنه اصطلاح جمعی برای بیماری های غدد چربی است که در نتیجه سبوم بیشتری تولید می کنند. علل در درجه اول ژن ها هستند، اما همچنین تغییرات هورمونی، مانند دوران بلوغ. اما محصولات آرایشی، استرس یا آفتاب گرفتن شدید نیز به ساختار سالم پوست آسیب می رساند.

آکنه در زبان عامیانه به پوست ناخالص گفته می شود. این مخفف تجمع پاتولوژیک بسیاری از پاپول ها، ندول ها یا پوسچول های ملتهب، به ویژه در ناحیه صورت و قسمت بالایی بدن است. جوش‌های سرسیاه (کومدون‌ها) در فولیکول‌های چربی به عنوان پیش‌سازهای مستقیم یک جوش در نظر گرفته می‌شوند و اساس کانون التهابی را تشکیل می‌دهند. اول از همه، جوش ها و دانه های سرسیاهی که روی همه ظاهر می شود یک نقص زیبایی شناختی است.

به خصوص در ابتدای بلوغ، بسیاری از جوانان از افزایش تمایل به آکنه رنج می برند. در نتیجه مسدود شدن منافذ، تغییرات هورمونی یا تحریک مکانیکی، مناطقی از التهاب با تشکیل گاه قابل توجه چرک و قرمزی شدید وجود دارد.

درمان فوری جوش صورت

برای درمان فوری جوش صورت میتوانید از داروخانه  ژل ها، لوسیون ها یا کرم های حاوی بنزوئیل پراکسید را بدون نسخه تهیه کنید که آنتی باکتریال است و باعث دفع بقایای مرده پوست که منافذ را می بندد، می شود.

کرم های حاوی آلفا هیدروکسی اسید نیز به رفع انسداد پوست کمک می کنند.

خنک کردن به قرمزی کمک می کند و التهاب را کاهش می دهد.

درمان جوش صورت با آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان معجزه آسا در مورد بیماری های پوستی است. طبق یک مطالعه، از هر ده زخم، نه زخم با درمان آلوئه ورا بهبود می یابد. یا از محصولات مراقبتی حاوی آلوئه ورا استفاده کنید

درمان جوش صورت با روغن درخت چای

روغن درخت چای 5 درصد یک درمان طبیعی اثبات شده است و التهاب را مهار می کند. باید سه بار در روز روی نواحی آسیب دیده اعمال شود.

درمان جوش صورت با گلاب

درمان جوش صورت با گلاب یکی دیگر از راه های موثر و ثابت شده است که میتواند شما را شر جوش های صورت خلاص نماید توصیه میشود ابتدا صورت خود را بدون مواد شوینده صابونی بشویید  و سپس خشک نمایید بعد مقداری گلاب را روی دستمال تمیزی بریزید و دستمال را روی صورت بگذارید.

یا شما میتوانید آن را در روی صورتتان اسپری نمایید و در روز 3 4 بار تکرار کنید . این روش بسیار ارزان و موثر است و شما میتوانید به راحتی در خانه آن را انجام دهید .

درمان جوش صورت با گلاب و آبلیمو

برای درمان جوش صورت میتوانید از ترکیب گلاب و آبلیمو نیز استفاده نمایید در این روش ابتدا یک قاشق گلاب را به یک قاشق آب لیمو طبیعی اضافه میکنید سپس با پنبه یا پد روی صورت میمالید .در هفته 3 یا 4 بار میتوانید از این روش استفاده نمایید .

خاصیت آنتی باکتریال گلاب و همچنین ویتامین سی لیمو باعث درمان جوش صورت میگردد.

درمان جوش صورت با گلاب و جوش شیرین

همانند روش قبل مقدار دو قاشق غذاخوری گلاب را با 2 قاشق جوش شیرین مخلوط مینماییم .خاصیت لایه برداری جوش شیریتن به درمان جوش صورت بسیار کمک میکند آن را که مانند خمیری است روی پوست صورت بمالید و ماساژ دهید بعد از دو دقیقه آن را بشویید . در هفته میتوانید از این روش 2 یا 3 مرتبه استفاده نمایید .

درمان جوش صورت با گلاب و سرکه سیب

همه از خواص بیشمار سرکه سیب مطلع هستیم ترکیب این ماده با گلاب میتواند یک راه درمان مناسب برای جوش صورت باشد نصف فنجان گلاب را با یک قاشق غذا خوری سرکه سیب مخلوط نمایید و روی پوست بمالید بعد اجازه بدهید که روی پوست شما خشک شود سپس آبکشی نمایید .

 

توصیه میشود مقاله فواید سرکه سیب را مطالعه نمایید .

 

اشتباهات رایج در درمان جوش صورت

نوجوانان با پوست چرب اغلب فکر می کنند که باید صورت خود را مرتباً و به طور کامل با آب داغ و صابون خشک کن بشویند. اما این تصور غلط که جوش  با تمیزی ارتباط دارد اشتباه است. فشار دادن و خاراندن آن را بدتر می کند و می تواند منجر به زخم شود، بنابراین اجتناب از آن مهم است.

از اسکراب، آرایش و تمام محصولات روغنی باید اجتناب شود. اگر باز هم می‌خواهید از لوازم آرایش استفاده کنید، باید مطمئن شوید که پایه‌ی آن آب است نه روغنی.

از پارچه های دستشویی نباید برای تمیز کردن استفاده کرد زیرا زمین بازی را برای باکتری ها فراهم می کند. نکات خوددرمانی پدهای تمیزکننده یکبار مصرف هستند.

از آنجایی که لمس مکرر صورت، باکتری ها و کثیفی ها می تواند باعث تشدید یا تحریک آکنه شود، از تماس دست ها یا اشیا با صورت خودداری کنید.

آفتاب گرفتن برای آکنه های شدید توصیه نمی شود.

رژیم غذایی نیز در پوست نقش دارد، اما دانشمندان با این نظر مخالف هستند. برخی ادعا می‌کنند که جوش‌های سرسیاه زمانی که بیش از حد چربی می‌خورید بیشتر ظاهر می‌شوند، برخی دیگر شکلات را مقصر می‌دانند. تنها چیزی که در اینجا به شما کمک می کند، خودآزمایی است، به عنوان مثال با ترک شیرینی برای مدتی و دیدن اینکه آیا پوست بهبود یافته است یا خیر. نوشیدن زیاد یک درمان شناخته شده است و روی، بیوتین، ویتامین A و سایر ویتامین ها و عناصر کمیاب نیز به بازسازی پوست کمک می کنند.

اگر پوست در عرض 3 ماه پس از استفاده از انواع داروهای بدون نسخه و خانگی بهبود نیافت، یا اگر پوست به شدت ملتهب شد، باید با پزشک مشورت شود.

 

چه کسانی دچار جوش صورت میشوند ؟

تقریباً همه افراد در مقطعی از زندگی خود از نوع خفیف تا شدید آکنه رنج می برند. به طور معمول، شروع نوجوانی همراه با تغییرات هورمونی در بدن اولین موارد را نشان می دهد. در حدود 60 درصد از تمام نوجوانان، علائم پس از یک تا دو سال کاهش می یابد.

آلودگی خفیف با توسعه کوتاه مدت آکنه فیزیولوژیکی نیز نامیده می شود. حدود 40 درصد از مبتلایان از شکل بدتر، آکنه بالینی رنج می برند، و این می تواند پس از نوجوانی و تا 20 سال ادامه یابد. برخی از افراد برای کنترل علائم به درمان دارویی نیاز دارند. پسران به طور قابل توجهی شیوع بیشتری نسبت به دختران دارند.

علت جوش صورت

به طور کلی، غده سباسه بیش فعال یک عامل خطر بالا در نظر گرفته می شود. افزایش تولید سبوم و افزایش کراتینه شدن در مجرای غده منجر به یبوست می شود. هر دو فرآیند علاوه بر این توسط تغییرات هورمونی در دوران بلوغ تحریک می شوند. به ویژه هورمون های جنسی مردانه، آندروژن ها، تأثیر عمده ای بر تولید سبوم و پینه دارند. به همین دلیل، موارد شدیدتر بیشتر در مردان دیده می‌شود، در حالی که زنان در معرض اشکال نسبتاً خفیف‌تری قرار دارند.

 

به دلیل بسته شدن، سبوم دیگر نمی تواند به سطح پوست برسد و سپس جوش های سر سیاه ایجاد می شود. فرم های باز به دلیل تجمع رنگدانه ملانین دارای یک نقطه سیاه مشهود هستند، در حالی که فرم های بسته بلافاصله قابل تشخیص نیستند. فشار جزئی بر روی ناحیه آسیب‌دیده، مقدار سبوم را با نخ‌های ریز به سطح منتقل می‌کند. گونه باکتری Propionibacterium acnes سبوم را تجزیه می کند و به دلیل وجود غذای زیاد به شدت تکثیر می شود. دفع آنها منجر به یک فرآیند التهابی و تشکیل گره های متورم می شود.

 

عدم رعایت بهداشت می تواند باعث ایجاد جوش شود. اما مهمتر از همه، مراقبت نادرست از پوست با کرم های چرب یا روغنی، خروجی های سبوم ریز را مسدود می کند. علاوه بر این، تأثیرات مکانیکی مانند فشار روی انگشتان، آب و هوای گرم و مرطوب یا لباس‌های تنگ باعث تکثیر سویه‌های باکتریایی ساکن می‌شود. مصرف زیاد شیرینی ها نیز کاتالیزوری برای آکنه های موجود در نظر گرفته می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!