درمان بیماری های کیسه صفرا و مجاری آن

کیسه صفرا

فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی درمان بیماری های کیسه صفرا و مجاری آن میپردازیم .

بیماری های کیسه صفرا، که علائم آن در زیر توضیح داده خواهد شد، آسیب شناسی اندام گوارشی است که از نظر ظاهری تا حدودی شبیه گلابی توخالی کوچک است. کیسه صفرا در بالای کبد قرار دارد.

کیسه صفرا توسط لوله های خاصی به نام مجاری صفراوی به کبد متصل می شود. آنها صفرا را جمع کرده و دفع می کنند. این عملکرد اصلی صفرا و مجاری آن است. صفرا، که در کبد تولید می شود، عملکرد بهبود جذب لیپیدها را انجام می دهد و همچنین حرکت مواد غذایی مصرف شده از طریق روده را فعال می کند. در 24 ساعت تقریباً 2 لیتر صفرا در کبد انسان تولید می شود.

علائم کیسه صفرا

کیسه صفرا حدود 20-15 دقیقه بعد از غذا وارد کار می شود. در این زمان است که علائم ظاهر می شود که نشانه آسیب شناسی های مداوم است. از جمله:

درد شدید زیر دنده سمت راست. که شبیه قولنج هستند که با شروع شدید و شدت مشخص می شود. همچنین می توانند به سینه، شانه بزند و سمت بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد
طعم تلخ در دهان، حالت تهوع، استفراغ، نفخ شکم – که در مجموع به آن سندرم سوء هاضمه می گویند.

سایر علائمی که بیماری کیسه صفرا را مشخص می کند:

  • مدفوع روشن و ادرار تیره رنگ
  • تاکی کاردی یا برادی کاردی
  • خستگی سریع
  • کاهش وزن قابل توجه بدون تلاش برای آن
  • افزایش دما (در صورت عفونت رخ می دهد)
  • زرد شدن پوست و صلبیه، افزایش میزان بیلی روبین مستقیم در خون (همراه با زردی انسدادی)

نقض جذب و توزیع مجدد ویتامین های محلول در چربی – در اشکال مزمن آسیب شناسی. در نتیجه، میکرو فلور مضر در دستگاه گوارش ایجاد می شود، فرآیندهای پوسیدگی رخ می دهد. بیماران احساس سوء هاضمه، شکایت از نفخ، اسهال یا یبوست دارند، آنها غذاهای چرب و شیر را تحمل نمی کنند.
اگر متوجه یک یا چند علامت و همچنین درد در کیسه صفرا شدید، در اسرع وقت با یک متخصص گوارش ملاقات کنید تا آسیب شناسی سریع شناسایی شود و درمان شروع شود.

علل و درمان بیماری کیسه صفرا

هم دیواره های داخلی مجرای صفراوی و هم دیواره های مجاری آن لایه ای از ماهیچه ها هستند که با انقباض، صفرا را به حرکت در می آورند. اگر انقباضات به موقع و به آرامی رخ دهد، صفرا به موقع دفع می شود. اگر به دلایلی اختلالی در صفرا رخ دهد، دیسکینزی شروع می شود (تحرک مجاری صفراوی و مجاری دفعی مختل می شود). به خودی خود، این بیماری خیلی خطرناک نیست، با این حال، با دیسکینزی مزمن، کللیتیازیس می تواند ایجاد شود.

بیماری سنگ کیسه صفرا بیماری است که با ظاهر شدن سنگ در کیسه صفرا و همچنین در مجاری آن همراه است. اخیراً این بیماری بسیار شایع شده است. بر افرادی که اضافه وزن دارند تاثیر می گذارد. بیماری سنگ کیسه صفرا در زنان بالغ، پس از 40 سال، بیشتر از مردان است. در شرایطی که سنگ ها در کیسه صفرا هستند، فرد با آرامش به زندگی خود ادامه می دهد، حتی متوجه نمی شود که بیمار است. اما اگر به دلایلی سنگ ها شروع به رفتن به داخل مجاری کنند، حمله ای به نام قولنج صفراوی رخ می دهد.

با علائم بیماری کیسه صفرا، درمان نباید برای مدت طولانی به تعویق بیفتد. اگر سنگ ها از طریق مجاری خارج شده و به دوازدهه ختم شوند، ممکن است حمله به خودی خود متوقف شود. اگر سنگ ها از مجاری خارج نشده و آنها را مسدود کرده باشند، در این زمینه یک بیماری جدی ایجاد می شود که به آن کوله سیستیت حاد می گویند.

این بیماری برای زندگی انسان بسیار خطرناک است، بنابراین، در اولین علائم بروز آن، باید بلافاصله به بیمارستان بروید. بیماری نه حاد، بلکه مزمن کیسه صفرا نیز دلیلی برای درمان است. درمان بیماری های کیسه صفرا و مجاری آن کار متخصص گوارش است. اگر بیماری کیسه صفرا بدون جراحی قابل درمان نیست، باید با جراح تماس بگیرید.

طبقه بندی 
ما به طور خلاصه شایع ترین آسیب شناسی هایی را که بر مجرای کیسه صفرا و خود اندام تأثیر می گذارد مرور کردیم ، اکنون در مورد هر سه بیماری با جزئیات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کوله سیستیت
این اصطلاح فرآیند التهابی است که روی دیواره های کیسه صفرا اتفاق می افتد. این به دو شکل وجود دارد – حاد و مزمن.

کوله سیستیت حاد، یعنی همانی که برای اولین بار تشخیص داده می شود، با درد شدید و تیز زیر دنده ها در سمت راست مشخص می شود. می تواند به شانه و حتی پشت به طور متقارن به محلی که کیسه صفرا در آن قرار دارد بدهد. همراه با تهوع، استفراغ، اختلال مدفوع، مسمومیت عمومی (که با ضعف، تب ظاهر می شود).

کوله سیستیت مزمن تنها در پس زمینه یک کوله سیستیت حاد تشخیص داده شده رخ می دهد. با دردهای مبهم و دردناکی مشخص می شود که به همان سمت راست تابش می کند، طعم تلخی در دهان ظاهر می شود، بیماران از حالت تهوع شکایت دارند.

اختلال حرکات ارادی
این بیماری با رکود صفرا، زمانی که عملکرد حرکتی کیسه صفرا و مسیرها مختل می شود، ایجاد می شود. صفرا غلیظ می شود که می تواند منجر به تشکیل سنگ شود. علاوه بر این، نارسایی متابولیک، اختلالات گوارشی، بیماران از اسهال یا یبوست شکایت دارند. اشتها نیز کاهش می یابد، حالت تهوع و استفراغ وجود دارد، در سمت راست زیر دنده ها درد می کند (درد تیز نیست، تیز نیست). فرآیندهای راکد می تواند ناشی از فراوانی غذاهای چرب و مضر در رژیم غذایی، وجود انگل در بدن، واکنش های فردی به یک غذای خاص باشد.

دو شکل دیسکینزی وجود دارد:

هیپوتونیک (یا هیپوکینتیک). خروج صفرا ضعیف، آهسته است، اسفنکتر حالت خوبی ندارد. بیماران احساس سنگینی در سمت راست، درد طولانی مدت دردناک، طعم تلخ در دهان، شکایت از سوء هاضمه، آروغ زدن، حالت تهوع دارند. در سونوگرافی، کیسه صفرا بزرگ، کشیده و پایین به نظر می رسد.
هایپرتونیک (یا هیپرکینتیک). اسفنکتر شکل خوبی دارد، خروج صفرا فعال، تیز است. درد می تواند نه تنها با غذا خوردن همراه باشد، بلکه با افزایش فعالیت بدنی، مانند دویدن، گاهی اوقات حتی در حالت استراحت نیز ظاهر می شود. در سونوگرافی، اندازه و شکل کیسه صفرا بدون تغییر است.

ماهیت آسیب شناسی در تشکیل سنگ (سنگ) در سیستم صفراوی است. این بیماری توسط عوامل زیر ایجاد می شود:

افزایش سطح کلسترول. کلسترول همراه با بیلی روبین مستقیماً در صفرا یافت می شود. اگر غلظت آن از حد معمول فراتر رود، رسوب تشکیل می شود که در نتیجه سنگ ها تشکیل می شود.
ورود عوامل عفونی به صفرا (از طریق خون، لنف یا مجرای روده).
رکود صفرا. این می تواند ناشی از افتادگی اندام های داخلی، فشرده شدن بیش از حد اندام های شکمی هنگام حمل کودک، چسبندگی، پیچ خوردگی و سایر تغییرات آناتومیکی باشد. دلیل دیگر بیماری های التهابی کیسه صفرا است.
تشخیص بیماری های مجاری صفراوی

برای تشخیص دقیق و تجویز درمان کافی برای کیسه صفرا، از مطالعات زیر استفاده می شود:

  • اولتراسونیک؛
  • آندوسکوپی؛
  • آزمایشگاه؛
  • توموگرافی کامپیوتری؛
  • توموگرافی مقاومت مغناطیسی؛

تشخیص اشعه ایکس با کنتراست، در نتیجه ارزیابی عملکرد کانال ها، تجسم سنگ ها، تشکیلات و ساختارهای پاتولوژیک امکان پذیر است.
یکی از آموزنده ترین روش ها برای تشخیص بیماری کیسه صفرا سونوگرافی است. دقت آن به 95٪ می رسد، ساختار اندام، ویژگی های آن را نشان می دهد، سنگ هایی با قطر 3 میلی متر را تجسم می کند.

اگر سوالی در مورد مداخله جراحی وجود دارد، توموگرافی کامپیوتری به تصمیم گیری نهایی کمک می کند، که حتی تصویر واضح تر و دقیق تری ارائه می دهد. اشعه ایکس با کنتراست نیز به اقدامات تشخیصی اضافی اشاره دارد.

رژیم درمانی بر اساس تشخیص دقیق، نتایج آزمایش، سلامت عمومی، شدت و شکل بیماری، وجود آسیب شناسی های همزمان، موارد منع مصرف، سن، واکنش به داروهای خاص توسط پزشک تعیین می شود. متخصص گوارش تصویر را به طور کلی ارزیابی می کند و برای هر بیمار به صورت جداگانه قرار ملاقات تشکیل می دهد. شما نمی توانید خود درمانی کنید، زیرا می توانید بدون در نظر گرفتن هیچ عاملی به سلامت خود آسیب برسانید.

درمان کیسه صفرا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درمان محافظه کارانه (داروها)؛
  • جراحی (به عنوان مثال، برداشتن سنگ)؛
  • رژیم غذایی خاص؛
  • فیزیوتراپی؛
  • آسایشگاه استراحت استراحت؛
  • ژیمناستیک درمانی

داروهایی که بیماری‌های حاد و مزمن کیسه صفرا و مجاری صفراوی را درمان می‌کنند، داروهایی برای تسکین درد، اسپاسم، شل کردن مجاری صفرا و بهبود ترشح صفرا هستند.

جراحی معمولاً شامل برداشتن کیسه صفرا – کوله سیستکتومی است. اگر سایر روش های درمانی بی اثر بوده اند (یا آسیب شناسی به شدت نادیده گرفته شده باشد) این عمل بر اساس نشانه های جدی انجام می شود. با استفاده از تجهیزات آندوسکوپی انجام می شود، برش در حفره شکم لازم نیست – سوراخ های شکمی کافی است. اگرچه این روش تهاجمی است، اما کم آسیب تلقی می شود، پس از عمل هیچ اسکار خشن و اسکار بسیار قابل مشاهده ای وجود ندارد، بهبود سریع است.

تمرینات فیزیوتراپی، فیزیوتراپی و استراحت در آسایشگاه روش های درمانی اضافی هستند. آنها اثربخشی درمان اصلی را افزایش می دهند و همچنین می توانند برای بهبودی پس از بیماری تجویز شوند.

فاکتورهای مهم برای موفقیت درمان، کفایت و به موقع بودن آن است که بدون مراجعه به پزشک غیرممکن است. بنابراین، حتما در اولین نگرانی با یک متخصص قرار ملاقات داشته باشید و همچنین تحت معاینات پیشگیرانه قرار بگیرید.

در مرکز پزشکی نادژدا، هر بیمار با مشکل کیسه صفرا می تواند تحت معاینه تشخیصی و درمان با تجویز متخصص گوارش قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!