خطرات سکته مغزی و سکته قلبی

فهرست مطالب

 

عوامل خطر یکسانی دارند. علاوه بر این، قلب بیمار به انفارکتوس مغزی کمک می کند. فیبریلاسیون دهلیزی، به ویژه، اغلب منجر به تشکیل لخته های خون در دهلیز چپ، شستن به مغز و ایجاد سکته می شود.

 

شایع ترین علت سکته مغزی و سکته قلبی

سکته مغزی و سکته  قلبی اغلب علت یکسانی دارند. هر دو بیماری تهدید کننده زندگی در بسیاری از موارد توسط یک لخته خون (ترومبوز) ایجاد می شوند که یک رگ را مسدود می کند. نواحی قطع شده از گردش خون دیگر به اندازه کافی با اکسیژن و مواد مغذی تامین نمی شوند. بافت می میرد و انفارکتوس رخ می دهد.

اگر لخته در قلب گیر کند، حمله قلبی ایجاد می شود. اگر لخته خون توسط جریان خون به مغز منتقل شود، خطر سکته مغزی وجود دارد. علاوه بر این، قلب بیمار خطر سکته را افزایش می دهد. بیماری قلبی یکی از شایع ترین علل سکته مغزی است. این امر به ویژه در مورد فیبریلاسیون دهلیزی و برخی بیماری های دریچه قلب صادق است. دلیل آن کند شدن جریان خون در قلب است.

سکته مغزی و سکته قلبی

سکته مغزی و سکته قلبی

 

محافظت در برابر سکته مغزی برای بیماران قلبی

بیماران قلبی نه تنها باید مراقب قلب خود باشند، بلکه باید به طور فعال از خود در برابر سکته محافظت کنند. با انجام اقدامات حفاظتی زیر می توانید خطر سکته مغزی خود را کاهش دهید:

  • فشار خون را به طور منظم اندازه گیری کنید
  • نبض خود را به طور منظم بررسی کنید
  • سبک زندگی سالم را حفظ کنید
  • سیگنال های هشدار بدن خود را بشناسید
  • بدانید در مواقع اضطراری چه کاری باید انجام دهید

به همین دلیل است که اندازه گیری فشار خون بسیار مهم است

فشار خون بالا یکی از بزرگترین خطرات برای ایجاد تصلب شرایین (سخت شدن عروق خونی) است. رگ‌های باریک و اغلب ملتهب یک عامل خطر مهم برای ایجاد لخته‌های خون هستند. باید بدانید که در فشار خون بالا، کاهش مقدار بالای آن تنها به میزان 10 میلی‌متر جیوه می‌تواند خطر سکته مغزی را تقریباً 40 درصد کاهش دهد.

پزشک یواخیم روتر، پزشک ارشد کلینیک عصبی، Asklepios Klinik Altona و عضو هیئت علمی مشاوره بنیاد قلب در این خصوص میگوید :  “اندازه گیری منظم فشار خون بسیار مهم است، زیرا مقادیر فشار خون بالا اغلب باعث علائم خاصی نمی شود و بنابراین اغلب تشخیص داده نمی شود. از هر پنج نفر مبتلا به فشار خون یک نفر نمی داند که این مقادیر خیلی بالا هستند.

 

 

هر چند وقت یک بار باید فشار خونم را اندازه بگیرم؟

شما می توانید فشار خون خود را در هر زمانی توسط پزشک و در بسیاری از داروخانه ها اندازه گیری کنید. در آنجا همچنین خواهید فهمید که هر چند وقت یکبار باید فشار خون خود را چک کنید و کدام مقادیر فشار خون برای شما توصیه می شود.

اندازه گیری روزانه: برای بیماران فشار خون بالا زمانی که تغییراتی در داروهای فشار خون وجود دارد یا علائمی که ممکن است به فشار خون بالا مرتبط باشد مانند سرگیجه، سردرد، بی قراری درونی و خونریزی بینی رخ دهد مفید است.

اندازه گیری ماهانه: برای افراد مبتلا به بیماری قلبی توصیه می شود تا اطمینان حاصل شود که قلب تحت فشار بیش از حد قرار نمی گیرد.

اندازه گیری شش ماهه: بسیاری از پزشکان اندازه گیری فشار خون را حداقل هر شش ماه از سن 40 سالگی توصیه می کنند. اینها عبارتند از چاقی، سیگار کشیدن، سطح بالای چربی خون (کلسترول)، عدم ورزش و استرس. اگر فشار خون بالا در خانواده وجود دارد، اندازه گیری ها باید از سن 35 سالگی انجام شود.

پیشگیری از سکته مغزی و قلبی

به منظور پیشگیری از سکته مغزی، نه تنها درمان فشار خون بالا نقش مهمی دارد. به همان اندازه مهم این است که یک قلب بیمار زود تشخیص داده شود و بر اساس آن درمان شود. برای مثال مصرف داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده های خون) یکی از مهم ترین اقدامات درمانی برای فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری های دریچه قلب است

با مصرف آگاهانه داروهای ضد انعقاد، می توان از تشکیل لخته های خون خطرناک در بسیاری از موارد به طور موثر جلوگیری کرد و در نتیجه می توان به محافظت موثر در برابر سکته های مغزی دست یافت.

سکته مغزی و سکته قلبی

عوامل سکته مغزی و قلبی

دیابت، ورزش نکردن، سیگار کشیدن، چاقی و سطح نامطلوب کلسترول از دیگر عواملی هستند که خطر سکته و حمله قلبی را افزایش می دهند. همه این عوامل می توانند منجر به کلسیفیکاسیون عروقی شوند. “با یک سبک زندگی سالم، می توانید این عوامل خطر را کاهش دهید و بسته به مشخصات ریسک خود، به راحتی می توانید محافظت پایدار از سکته مغزی و حمله قلبی ایجاد کنید، به عنوان مثال با کمی ورزش، کاهش وزن یا عادی سازی سطح کلسترول.

 

چکاپ دیابت نیز میتواند از موارد پیشگیری کننده عوامل خطر و وقوع سکته باشد .

 

برای انجام چکاپ دیابت در منزل کلیک کنید

 

علائم هشدار دهنده اصلی سکته مغزی

همچنین مهم است که علائم هشدار دهنده سکته را به درستی تفسیر کنید. سکته مغزی اغلب با پیشگویان پیش می آید. این ممکن است ساعت ها، روزها یا هفته ها قبل از سکته مغزی رخ دهد. در بیشتر موارد، علائم تقریباً مشابه علائم سکته مغزی است. اما بر خلاف سکته مغزی “واقعی”، علائم پس از مدت کوتاهی ناپدید می شوند. پزشکان این پیش سازهای سکته مغزی را “حمله ایسکمیک گذرا” یا به اختصار TIA می نامند. مانند سکته مغزی، TIA با علائم زیر مشخص می شود:

 

علائم فلج در یک طرف بدن، مانند فلج دست یا پا

علائم صورت مانند افتادگی گوشه دهان یا مشکل در لبخند زدن

اختلالات گفتاری مانند تکلم ناگهانی یا نامفهوم، یافتن کلمات، جمله سازی اشتباه

سردرد شدید ناگهانی

اختلالات بینایی تا کوری یا سرگیجه

 

در زمان سکته چه کنیم

اگر هر یک از علائم هشدار دهنده سکته مغزی را دارید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید و مشکوک به سکته مغزی یا قلبی را گزارش دهید. در طول سکته، هر دقیقه مهم است  بسیاری از مردم این اشتباه را مرتکب می شوند که منتظرند ببینند آیا مشکلات خود به خود برطرف می شوند یا خیر.

در موارد اضطراری مشاهده شده که اگر مشکلی در طول شب، مشکلی پیش می آید و بیمار تا صبح روز بعد منتظر می ماند تا خود به خود خوب شود . اما هر چه زمان بیشتری بگذرد، خطر آسیب به مغز بیشتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!