بی انگیزگی در کودکان

فهرست مطالب

اگرچه کودکان اغلب همیشه سرزنده به نظر می رسند، اما بی انگیزگی در کودکان نیز وجود دارد .فقدان انگیزه در کودکان به این معنی است که آنها نمی توانند انگیزه کافی را برای ارتباط و انجام کارهای روزمره داشته باشند ، به عنوان مثال برای رفتن به مدرسه، انجام تکالیف، همچنین برای ارتباط با دوستان، بازی کردن و غیره بی انگیزه هستند.

فقدان انگیزه  منجر به کاهش عملکرد کودک می شود. افزایش انزوای اجتماعی و از سوی دیگر عقب نشینی از کلیه امور روزمره از عواقبیست که این اختلال برای کودک پدید می آورد .

وقتی اختلال بی انگیزگی در کودکان به وجود می آید ، جمع کردن خود برای یک فعالیت می تواند به یک چالش تقریباً ناامیدکننده تبدیل شود. کودک در انجام امور ناتوان است، دیگر ابتکار عمل را بر عهده نمی گیرد، به سرعت خسته میشود و اغلب نسبت به مسایل بی تفاوت است.

حتی فعالیت های ساده روزمره نیاز به تلاش زیادی دارد. در این حالت بدن ترمز اضطراری را می کشد زیرا کمی استراحت و آرامش بیشتری می خواهد. حالات چهره، حرکات و حالت کلامی نیز معمولا آهسته میشود . کودک اغلب بدون انجام کاری ساعت ها منفعل می نشیندو کاری انجام نمیدهد .

 

علت بی انگیزگی در کودکان

امروزه خواسته‌های زیادی از کودکان به عنوان مثال در مهدکودک و مدرسه و همچنین در طول فعالیت‌های اوقات فراغت متعدد به آنها تحمیل می‌شود. علاوه بر این، ما در عصر مدرنی زندگی می کنیم که در آن متنوع ترین رسانه ها مانند تلویزیون و بازی های رایانه ای جایگاه بسیار زیادی را اشغال می کنند. با این حال، همه اینها برای مغز کودک بسیار مضر است. بنابراین نباید بیش از دو ساعت در روز برای این فعالیت ها وقت گذاشت .

مدرسه شبانه روزی که در آن فشار زیاد برای اجرای تکالیف است و تقاضاهای زیاد، اختلاف با همکلاسی ها یا والدین، و مصرف بیش از حد تلویزیون، کامپیوتر و گوشی های هوشمند، اغلب کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و به آنها اجازه آرامش نمی دهد.

دلیل بی حالی و بی انگیزگی در کودکان نیز می‌تواند این باشد که والدین کودک را با فعالیت ‌های بیش از حد، به عنوان مثال ثبت نام در کلاس های  مختلف، خسته می‌کنند. این به کودکان نمی آموزند که چگونه خود را مشغول کرده و خود را رشد دهند. بنابراین عدم یادگیری رانندگی یک علامت بسیار شایع در بزرگ سالی این کودکان است که لزوماً نشان دهنده یک بیماری جسمی یا روانی نیست

 

با این حال، اگر احساس سنگینی و خواب مداوم وجود داشته باشد که دیگرامید  بهبودخود به خود  را به همراه نداشته باشد، و  برای چند هفته طول بکشد،باید این علائم بی‌حالی در کودکان از نظر تشخیصی روشن شود.

همیشه باید در نظر داشت که کودکان در هر سنی نیز می توانند به افسردگی مبتلا شوند، به خصوص در دوره پیش دبستانی و دبستان. فقدان انگیزه نیز نوعی افسردگی در کودکان است. علاوه بر این، خلق و خوی آنها اغلب شبیه افراد افسرده است و ترس از کارهای جدید در کودک ایجاد می شود. کودکان مبتلا از دوستان و فعالیت های خود کناره گیری می کنند. آنها ترجیح می دهند فقط در خانه بمانند. آنها اغلب از سردرد و معده درد شکایت دارند.

 

عوامل بی انگیزگی در کودکان

افسردگی

اختلالات اضطرابی

اختلالات روانی

 

تشخیص بی انگیزگی در کودکان

برای تشخیص بی‌حالی در کودکان، شرح حال دقیق پزشکی بسیار مهم است. سؤالات مربوط به وضعیت رویشی و وضعیت اجتماعی در اینجا نقش تعیین کننده ای دارند. بی حالی می تواند به طور ناگهانی ظاهر شود، اما همچنین می تواند به تدریج در طی هفته ها یا ماه ها ایجاد شود.

در نهایت، همیشه کاهش قابل توجهی در عملکرد وجود دارد. بی‌حالی روان‌زا به‌ویژه موذیانه است، زیرا ممکن است بدون درمان یا اقدامات دیگر به تنهایی بهبود یابد، اما ممکن است علی‌رغم درمان سال‌ها ادامه داشته باشد. بنابراین، همیشه مهم است که  کودکان خود را زیر نظر داشته باشید  تا تغییرات احتمالی را در مراحل اولیه شناسایی کنید، علل را تعیین کنید و اقدامات متقابل انجام دهید.

درمان بی انگیزگی در کودکان

وقتی بچه ها بی حال هستند، رابطه خوب، محبت آمیز و قابل اعتماد با والدینشان بهترین دارو است. شما باید اولین نقطه تماسی باشید که برای کمک و مشاوره آماده است.

همچنین مهم است که علل را بشناسیم و مهمتر از همه، صبور باشیم، زیرا اگر کودکان دیگر نتوانند به دلیل افسردگی خود را جمع و جور کنند، دیگر نتوانند از رختخواب بلند شوند، نمرات بد را با خود به خانه بیاورند و غیره. تنبل نیستند بلکه بیمار هستند در این صورت نیاز به درمان دارویی است.

 

با این حال، یک بی حالی کوتاه مدت نیز وجود دارد که طبیعی است و بنابراین نیازی به درمان ندارد. این را می توان از طریق فعالیت های اوقات فراغت کافی و مدیریت آگاهانه زمان بر طرف  کرد. همچنین باید بررسی شود که آیا کودک به اندازه کافی می خوابد، زیرا خستگی مداوم نیز می تواند تأثیر منفی بر انرژی داشته باشد و باعث خستگی شود. گاهی اوقات انگیزه کلید موفقیت برای مقابله با بی حالی در کودکان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!