بیماری fmf یا تب مدیترانه ای خانوادگی چیست !؟

تب مدیترانه ای خانوادگی

فهرست مطالب

بیماری FMF که اختصار Familial Mediterranean Fever میباشد که در ایران به آن تب مدیترانه ای خانوادگی گفته میشود یک  بیماری ژنتیکی و غیر عفونی است که از طریق ژنتیک منتقل میشود و باعث پدید آمدن دوره های مکرر تب و همچنین دوره های چند روزه و گاها طولانی شکم درد و احساس درد شدید در ریه ها و همچنین مفاصل شخص مبتلا به تب مدیترانه ای خانوادگی یا بیماری fmf میگردد .

درواقع میتوان این بیماری را یک اختلال ژنتیکی ارثی در نظر گرفت که اغلب در مردم کشورهای خاور میانه مشاهده میشود از جمله مردم آفریقای شمالی و ترکیه و ارمنستان ولی میتواند هر قوم و کشوری را به این بیماری مبتلا سازد .

معمولا در مشاوره ژنتیک که توسط متخصصین انجام میشود میتوان تشخیص داد که آیا کودک به تب مدیترانه ای خانوادگی مبتلا میشود یا خیر .

علائم تب مدیترانه ای خانوادگی چیست؟

علائم بیماری تب مدیترانه ای خانوادگی یا fmf اغلب در زمان کودکی فرد بروز میکند و علائم خود را نشان میدهد و این علائم اغلب به صورت حمله در شخص رخ میدهد و معمولا سه روز طول میکشد ولی گاها پیش میاید که شخص تا ماه ها دیگر این حملات میباشد و از آن رنج ببرد .

علائم معمولا به شکل زیر است :

تب طولانی مدت

تورم در مفاصل

درد در ناحیه شکم

درد در ناحیه قفسه سینه

پیدا شدن لکه های قرمز رنگ مخصوصا زیر قسمت زانو

التهاب و تورم در ناحیه کیسه بیضه

و درد کلی در بدن و ماهیچه ها

زمانی که حملات این بیماری تمام میشود فرد کاملا احساس عادی دارد و هیچ دردی ندارد اما بعد از شروع شدن دوره ی بیماری شخص این علائم را در بدن خود مشاهده میکند .

علت بیماری تب مدیترانه ای خانوادگی (بیماری fmf) چیست ؟

همانطور که گفته شد علت بیماری تب مدیترانه ای اختلال و در واقع جهش ژنتیکی است که از پدر و مادر به  فرزند منتقل میشود جهش ژنی با نام MEFVباعث پیدایش این بیماری در شخص میگردد. بسته به شدت این جهش میتواند شدت علائم در شخص را کم یا زیاد کند.

 

درمان بیماری تب مدیترانه ای خانوادگی 

هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری تب مدیترانه ای خانوادگی وجود ندارد ولی از راه های پیشگیرانه برای کاهش درد و التهاب این بیماری استفاده میشود برای مثال از داروی Colchicine برای کاهش التهاب استفاده میشود که دز مصرفی آن با تشخیص پزشک صورت میگیرد .

گاها ممکن است از داروهای کاهش تورم نیز برای شخص استفاده شود تا تورم را در مفاصل کاهش دهند البته مصرف طولانی مدت این دارو ها خود باعث بروز عوارض در شخص میشود .

توصیه میشود که از مصرف خودسرانه دارو برای درمان این بیماری خود داری گردد چون مشاهده میشود که شخص به علت درد شروع به مصرف خودسرانه مسکن میکند و همین باعث میشود فرد بعد از مدتی مسکن در بدن بی اثر شود و مشکلات عمده دیگه ای را برای شخص بوجود بیاورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!