بررسی درد مثانه و عوامل آن

درد مثانه

فهرست مطالب

درد مثانه اگر در ناحیه بالای استخوان ناحیه تناسلی وجود داشته باشد و درد و سوزش مثانه همراه با میل مداوم به ادرار کردن وجود داشته باشد، در بسیاری از موارد عفونت مثانه، التهاب دستگاه ادراری تحتانی است.

علت درد مثانه چیست؟

عفونت باکتریایی می تواند علت درد شدید مثانه باشد .

درد مثانه معمولاً از خود مثانه سرچشمه می گیرد که در کف لگن کوچک در ناحیه استخوان شرمگاهی قرار دارد که یک اندام توخالی و عضلانی است که بخشی از دستگاه ادراری محسوب میشود.  در واقع مثانه وظیفه جمع آوری، ذخیره و رهاسازی ادرار را بر عهده دارد.

 

حالب مثانه را به دو کلیه متصل می کند. کلیه ها مواد زائد را از خون خارج کرده و به جای خود ادرار می سازند. ادرار از طریق حالب ها به مثانه می رود که از طریق مجرای ادرار تخلیه می شود.

کلیه ها، مثانه، مجرای ادرار و حالب ها دستگاه ادراری را تشکیل می دهند، کلیه ها و حالب ها دستگاه ادراری فوقانی را تشکیل می دهند و مثانه و مجرای ادرار دستگاه ادراری تحتانی را تشکیل می دهند.

علت علمی درد مثانه

درد مثانه دلایل مختلفی دارد. آنها معمولاً در اثر عفونت با باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها یا کرم ها ایجاد می شوند. تمام دیواره مثانه و غشای مخاطی آن تحت تأثیر التهاب قرار می گیرند.

از آنجایی که مردان مجرای ادرار طولانی تری دارند، عفونت باکتریایی دشوارتر می شود. آنها بیشتر به بیماری های پروستات که دردناک هستند مبتلا می شوند.

 

سایر علل درد مثانه می تواند تومورها، اجسام خارجی در مثانه، مثانه تحریک پذیر و بیماری های زنان و زایمان باشد. بیماری های زنان و زایمان اغلب اندومتریوز، التهاب رحم یا التهاب واژن هستند.

درد مثانه اغلب همراه با میل به ادرار کردن، احتباس ادرار یا تکرر ادرار ایجاد می شود.

بیماری ها :

  • التهاب پروستات
  • التهاب رحم
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • التهاب واژن
  • التهاب لگن کلیه…

 

کی به دکتر مراجعه نماییم ؟

درد مثانه معمولاً نشان دهنده عفونت مثانه است که نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. اگر تب و درد در ناحیه پشت نیز رخ دهد، افراد مبتلا باید با اورولوژیست تماس بگیرند. اگر عفونت مثانه به تأخیر بیفتد، در بیشتر موارد بیماری مزمنی ایجاد می شود که درمان آن دشوار است.

 

درد مثانه همراه با خون در ادرار یکی دیگر از علائم هشدار دهنده است. به همین دلیل، ویزیت پزشک ضروری است، زیرا بروز بیماری های مختلف امکان پذیر است. اگر افراد مبتلا هنگام ادرار احساس سوزش کنند یا از درد همراه رنج ببرند، اکیداً توصیه میشود به پزشک مراجعه نمایند ، زیرا عفونت قارچی نیز می تواند باعث درد مثانه باشد.

این نیز منحصراً با دارو قابل درمان است. در مورد درد مثانه ناشی از عفونت مثانه، افراد مبتلا باید مایعات کافی بنوشند تا میکروب ها از بدن خارج شوند.

 

علاوه بر این، در صورت درد مثانه، در صورتی که فرد مبتلا از دیابت رنج می برد یا باردار باشد، باید ویزیت پزشک انجام شود. افرادی که از اختلال عملکرد مثانه رنج می برند یا نیاز به مصرف منظم دارو دارند، در صورت احساس درد مثانه، همیشه باید به پزشک مراجعه کنند.

 

تشخیص درد مثانه

اگر تشخیص درد مثانه مرتبط با عفونت به اندازه کافی زود انجام داده نشود، عفونت می تواند به کلیه ها سرایت کند. علائم بعدی می تواند خون در ادرار، تب و درد کمر و همچنین درد در پهلوها باشد که معمولاً زمانی رخ می دهد که التهاب به کلیه ها یا پروستات گسترش یابد.

اگر احتباس ادرار یا مشکل ادراری رخ دهد، سنگ مثانه یا بزرگ شدن پروستات در مردان نیز می تواند عامل درد مثانه باشد.

بیماری های پروستات بعد از 50 سالگی بیشتر اتفاق می افتد. بزرگ شدن غده پروستات به صورت پاتولوژیک مجرای ادرار را در مردان تنگ می کند. از آنجا که مثانه اغلب به طور کامل تخلیه نمی شود، عوامل بیماری زا می توانند در ادرار باقیمانده در مثانه و مجرای ادرار تجمع کنند. آنها شکایات را حل می کنند.

بزرگ شدن خوش خیم پروستات در مردان بالای 50 سال شایع است. پیشرفت بدخیم با معاینه تخصصی مقابله می شود. معاینه فردی توسط اورولوژیست نیز در اینجا اهمیت ویژه ای دارد.

توصیه میکنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله ی سرطان پروستات را نیز مطالعه نمایید

 

عوارض درد مثانه

درد مثانه بسته به محرک می تواند منجر به عوارض مختلفی شود. در بیشتر موارد، اگر علائم درمان نشود، درد مثانه به یک عفونت مزمن مجاری ادراری تبدیل می‌شود. این می تواند با پیشرفت بیماری به کلیه ها سرایت کند. اگر درد مثانه در ارتباط با یک بیماری جدی مانند تومور یا عفونت اندام های داخلی رخ دهد، علائم مزمن و در برخی موارد حتی تهدید کننده زندگی ممکن است رخ دهد.

درد مثانه ، اغلب منجر به عفونت و درد مزمن در ناحیه ادراری می شود. موارد شدید می تواند منجر به سپسیس شود که در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. اگر بیماری مبتنی بر التهاب دستگاه ادراری باشد، می تواند منجر به التهاب لگنچه کلیه یا در موارد شدید، تومور شود. علاوه بر این، سنگ های حالب یا بزرگ شدن پروستات از عوارض احتمالی هستند.

 

درد مثانه در نتیجه بسیار مشکل ساز است و اغلب منجر به عفونت می شود. صرف نظر از شرایط زمینه ای، درد مثانه در بیشتر موارد تأثیر منفی بر خلق و خو دارد. کسانی که تحت تاثیر قرار می گیرند احساس خستگی، بی حالی و ناتوانی می کنند. اگر درد مثانه در نتیجه درمان دارویی (مانند سیکلوفسفامید) رخ دهد، عوارض معمولاً بی ضرر هستند و چند روز پس از بروز آنها ناپدید می شوند. با این وجود، در صورت تداوم درد مثانه توصیه می شود با پزشک مشورت کنید.

 

درمان درد مثانه

جهت درمان درد مثانه پزشک می تواند داروهای ضد درد مثانه را تجویز کند که عفونت های مثانه را به طور موثر درمان می کنند. در این موارد داروهای ضد اسپاسم که اصطلاحاً اسپاسمولیتیک نامیده می شوند، به مقابله با درد مثانه کمک می کنند. عفونت های مثانه که با باکتری شروع می شوند با استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. همراه با مقادیر زیاد نوشیدنی و گرما برای بهبود سیستیت توصیه می شود.

 

سنگ همچنین باعث درد مثانه می شود. سنگ های مثانه را می توان از بیرون با کمک امواج لیزری خرد کرد. اگر رسوبات سنگ، کلسیفیکاسیون ها و کریستال ها در کلیه ها باشد، اغلب بدون هیچ علامتی دفع می شوند.

چشم انداز و پیش آگهی

در مورد عفونت های پیچیده دستگاه ادراری که با بزرگ شدن پروستات یا دیابت نیز مشخص می شود، درمان دارویی کاملاً ضروری است، زیرا در غیر این صورت احتمال ابتلا به سیستیت مزمن افزایش می یابد. علاوه بر درمان التهاب، سایر عوامل خطر نیز باید درمان شوند. در بدترین موارد، در صورت عدم درمان، عفونت دستگاه ادراری می تواند منجر به اوروسپسیس شود که تهدید کننده زندگی است. این بیماری می تواند منجر به شوک سپتیک شود که در آن حدود 70 درصد از همه افراد مبتلا می میرند.

 

تقریباً از هر پنج نفر مبتلا به عفونت ادراری، یک نفر دچار عفونت ادراری مکرر می شود.  پس از درمان، التهاب دوباره عود می کند. علل دیگر درد مثانه نیز می تواند بیماری های پروستات باشد. اینها می توانند از یک بزرگ شدن نسبتاً بی ضرر، که پیش آگهی آن با درمان کافی بسیار مطلوب است، به کارسینوم پروستات تبدیل شوند. در مورد سرطان پروستات، حدود 90 درصد از مبتلایان شانس 5 سال زنده ماندن دارند.

 

جلوگیری از درد مثانه

شما همچنین می توانید به طور موثر با سیستیت و خطرات درد مثانه و التهاب مزمن مقابله کنید: برای جلوگیری از این امر، باید هر روز 1.5 لیتر آب و 1 لیتر مایعات دیگر بنوشید. این عمل خطر گیرکردن باکتری ها در مجرای ادرار را به حداقل می رساند.

نوشیدنی های مرکباتی نتیجه معکوس دارند. مصرف آنها باعث کاهش PH مخاط مثانه می شود که به نوبه خود آنها را در برابر باکتری های بیماری زا مستعدتر می کند.

از طرف دیگر، آب زغال اخته حاوی بیوفلاونوئیدهایی است که پوشش مثانه را تقویت می کند.

رعایت بهداشت توالت از عفونت های به اصطلاح اسمیری و پوشیدن لباس های گرم که برای پیشگیری از سیستیت در سرما مناسب است جلوگیری می کند. حمام درد مثانه را تسکین و آرام می کند و داروهای گیاهی مجاری ادرار را ضد عفونی می کند.

همچنین داشتن پاهای گرم و محافظت گرم برای قسمت تحتانی شکم و کلیه مهم است، زیرا هیپوترمی مداوم اغلب می تواند منجر به مشکلات مثانه و کلیه شود. سپس عفونت های مکرر و کاملاً درمان نشده می توانند به سیستیت مزمن تبدیل شوند.

اتصالات در بیماری های مجاری ادراری اینگونه ارائه می شود.درد مثانه همیشه نیاز به درمان دارویی دارد. بهداشت، ورزش، مقدار کافی نوشیدنی و رژیم غذایی متعادل و سالم از عوامل مهم در به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!