آنژیو قلب چیست و چگونه انجام میشود

آنژیو قلب

فهرست مطالب

آنژیو قلب یک روش معاینه برای تصویربرداری از خون و عروق لنفاوی است.که کمک زیادی در بررسی عروق منتهی به قلب مینماید .و از طریق آن میتوان فهمید که آیا گرفتگی و انسدادی در رگ های بدن وجود دارد یا خیر ؟

آنژیو یا آنژیوگرافی به معنای “نقاشی عروق” ترجمه شده است. منظور از این نمایش رگ های خونی مانند سیاهرگ ها و شریان ها و همچنین سیستم لنفاوی است. از این طریق می توان تغییرات پاتولوژیک عروقی را تشخیص داد.

آنژیو با استفاده از تکنیک های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی انجام می شود.

از آنژیوگرافی می توان برای تشخیص اختلالات گردش خون یا لخته شدن خون (ترومبوز) استفاده کرد. همچنین می توان از آنژیوگرافی برای نظارت بر درمان دارویی برای حل کردن لخته خون یا جراحی عروق استفاده کرد.

در زمان های گذشته آنژیوگرافی منحصراً برای اهداف معاینه انجام می شد اما امروزه از این روش برای درمان رگ های خونی به همان روشی به آن بالون میگویند نیز استفاده می شود که در آن باریک شدن یا انسداد داخل رگ ترمیم و بر طرف می شود

اقدامات قبل از آنژیو

مهم است که با معده خالی ظاهر شوید. در صورت مصرف سینتروم یا گلوکوفاژ، اطلاع رسانی به پزشک  ضروری است.

شما قرار است تمام روز را در بیمارستان بگذرانید، زیرا باید 6 ساعت پس از پایان آرتریوگرام بی حرکت دراز بکشید. یک تخت و یک بلوز در طول مدت اقامت در اختیار شما می باشد. چیزی برای خواندن یا چیزی برای گذراندن زمان بگیرید.

 

قبل از بردن شما به اتاق معاینه، آنالیزهای آزمایشگاهی شما بررسی می شود، فشار شما و همچنین ضربان قلب شما اندازه گیری می شود .

آنژیو چگونه انجام میشود

سرخرگ ها با تزریق مستقیم، از طریق یک کاتتر کوچک، یک محصول کنتراست یددار به لومن آنها نشان داده می شوند. در حین تزریق محصول ید، اشعه ایکس زیر میز معاینه تولید می شود و از بدن شما عبور می کند.

کنتراست نسبت به اشعه ایکس مات است و دوربینی که در بالای شما قرار داده شده است، به طور همزمان شریان های تزریق شده را روی صفحه نمایش به ما نشان می دهد. تصاویر به دست آمده در کامپیوتر ذخیره می شوند. بازوی متحرک اطراف شما را می توان حرکت داد تا نماهای متفاوتی از یک شریان دریافت کنید.

معاینه آنژیو چگونه انجام میشود

الکترودهایی روی قفسه سینه شما قرار داده می شود تا فعالیت قلب شما را در تمام قسمت معاینه ثبت کند. محل سوراخ شدن شریان (به طور معمول شریان فمورال) ضد عفونی می شود و شما با یک پارچه استریل پوشانده می شوید. بی حسی موضعی پوست و بافت اطراف شریان انجام می شود

به طور مرتب از شما خواسته می شود که برای چند ثانیه نفس خود را متوقف کنید تا تصاویر ثابت و واضحی به دست آورید. پس از دریافت تصاویر، پزشک نتیجه را مستقیماً به شما اطلاع می دهد. در صورت امکان درمان، بلافاصله پزشک به شما اطلاع می دهد و پس از موافقت شما، درمان مناسب انجام می شود.

 

عوارض آنژیو قلب

اگرچه آنژیو  یک آزمایش معمولی است، اما مانند هر روش پزشکی، خطراتی را به همراه دارد. از این گذشته، شما یک شریان اصلی را سوراخ می کنید و رگ های شریانی را دستکاری می کنید.

این البته می تواند منجر به خونریزی با تمام عواقب (تزریق خون، جراحی و غیره) شود. لخته‌های خون نیز می‌توانند در ورید ایجاد شوند، این لخته‌ها می‌توانند شسته شوند و منجر به انسداد رگ‌های خونی کوچک‌تر، به عنوان مثال در پاها، بازوها یا سایر اندام‌ها شوند. خطرناک ترین آنها انسداد رگ های خونی مغز است که برای جلوگیری از وقوع سکته باید فوراً پاک شود.

علاوه بر این، آسیب رگ نیز می تواند ایجاد شود، به عنوان مثال، بخشی از دیواره رگ می تواند پاره شود (به اصطلاح “تشریح”) و سپس می تواند عروق را مسدود کند. در اینجا نیز دیواره رگ باید مجدداً اعمال شود که معمولاً توسط معاینه کننده انجام می شود زیرا از قبل ابزارهای لازم را در محل دارد. در موارد بسیار نادر، عوارض ماده حاجب ممکن است رخ دهد. اینها معمولاً واکنش های آلرژیک هستند که با پادزهر قابل درمان هستند. قرار گرفتن در معرض تابش به حداقل می رسد.

 

حداقل یک روز قبل از معاینه، این فرصت را دارید که همه چیز را دوباره با جزئیات با یک پزشک در میان بگذارید. اگر در این بین سوالی داشتید می توانید از پزشک بپرسید که با کمال میل به آنها پاسخ می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!