آبله میمونی چیست

آبله میمونی

فهرست مطالب

در چند روز اخیر خبر هایی از شیوع آبله میمونی در ایران شنیده میشود که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم

مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه

آبله میمونی چیست

بیماری آبله ی میمونی یکی از بیماری های نادر از خانواده ی ویروس ها میباشد و شامل ویروس هایی از قبیل واکسینیا و ویروس آبله گاوی و ویروس واریولا میباشد . این بیماری برای نخستین بار در سال 1958کشف شد علت نام گذاری این بیماری این است که اولین بار در بین میمون هایی که جهت تحقیقات نگهداری میشدند مشاهده شد . البته هنوز هم عامل طبیعی این بیماری نادر همچنان کشف نشده و ناشناخته میباشد .

تاریخچه آبله میمونی

اما اولین بار در سال 1970 در کنگو نمونه های ابتلای انسان به بیماری آبله میمونی مشاهده گردید. در حال  حاضر به علت سفر و یا واردات حیواناتی از قبیل میمون از آفریقا به کشور های دیگر همچون آمریکا اسرائیل بریتانیا  و …. شاهد شیوع بیشتر این بیماری در انسان ها نیز هستیم.

 

علائم و نشانه‌های آبله میمونی

علائم آبله میمونی در انسان ها بسیار شبیه به علائم بیماری آبله میباشد اما مقداری خفیف تر است از نشانه های آبله میمونی میتوان به مواردی همچون درد های عضلانی و کوفتگی بدن همچنین تب و سر درد لرز کمر درد اشاره کرد. تفاوت اصلی آبله میمونی با آبله در این است که در آبله میمونی گره های لنفاوی دچار تورم میشوند و بین یک الی دو هفته ادامه دارد ولی در بیماری آبله اینگونه نیست و تورمی اتفاق نمی افتد و دوره این بیماری بین یک هفته تا 3 هفته میباشد .

بعد از شروع بیماری بیمار بعد از گذشت دو سه روز از بیماری دچار راش پوستی یا بثورات جلدی میشود به زبان ساده دانه هایی مانند تاول شکل میگیرد و بعد از مدتی میترکد و کبره میبندد که معمولا ابتدا از صورت شروع میشود و سپس باقی قسمت های بدن را در بر میگیرد .

خطر مرگ با آبله میمونی

دکتر مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت و گویی در خصوص بیماری آبله میمونی اظهار داشتند که : خوشبختانه این بیماری به صورت خفیف باعث مرگ نمیشود و در موارد پیشرفته که عمدتا در کشور های آفریقایی شاهد آن هستیم میتواند باعث مرگ و میر شود . در آفریقا طبق آمار به دست آمده از آمار مرگ و میر این بیماری از

هر 10 نفر 1 نفر جان خود را از دست میدهد.

 

روش‌های انتقال آبله میمونی

انتقال آبله میمونی از طرق مختلفی اتفاق می افتد ولی عموما از طریق انسان و یا حیوان آلوده به واسطه ی سطح آیب دیده پوست اتفاق میفتد حتی اگر با چشم دیده نشود و همچنین از طریق دهان و بینی چشم ها امکان ورود به بدن را دارد . همچنین میتواند این انتقال از طریق گازگرفتگی توسط حیوانات یا تماس با ادرار و مدفوع و یا خون و ترشحات آنها صورت بپذیرد

 

روش های پیشگیری از آبله میمونی

  • از تماس با حیوانات مشکوک و همچنین لاشه ادرار مدفوع و خون حیواناتی که میتوانند حامل این بیماری باشند خود داری نمایید
  • از تماس با افرادی که با حیوانات مشکوک در تماس بوده اند خودداری نمایید .
  • پس از شناسایی فرد بیمار ترجیحا قرنطینه انجام شود و از تماس با شخص بیمار بدون دستکش و ماسک خود داری نمایید
  • همانند بیماری کرونا این بیماری نیز مارا ملزم میدارد تا ضدعفونی و شست و شوی دست را به خوبی و کامل انجام دهیم
  • استفاده از واکسن (سازمان غذا و دارو آمریکا واکسن JYNNEOS را در پیشگیری این بیماری موثر دانسته است)

گفتنیست که بهترین راه پیشگیری ازین بیماری در حال حاضر استفاده از ماسک میباشد که توصیه میشود با توجه به خطر احتمالی در ابتلا به این بیماری حتما در اماکن عمومی از ماسک استفاده نمایید .

درمان آبله میمونی

هنوز درمان قطعی برای عفونت این بیماری کشف نشده است اما از برخی داروهای ویروسی روی این بیماری کارساز است البته حتما با پزشک در این باره مشورت نمایید.

جمع آوری مطلب : تیم تحقیق و توسعه هایپر آزما

برای مراجعه به صفحه اینستاگرام هایپر آزما کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات خواندنی

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
× سوالی دارید ؟!